5.11.2024

Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta

Kuva Benjamin Helander, Alfa Romeo

Juniorin konehuoneessa ja keulassa onkin keskimääräistä B-SUV:ia enemmän ihmeteltävää.

Alfa Romeon vasta Suomen-hinnat saaneen B-SUV -uutuuden keula on tosi nätti. Pintaa syvemmälle kurkistettaessa keula pitää sisällään myös mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1. Oma paikka latauskaapelille

Täyssähköisessäkään Juniorissa ei ole etutavaratilaa eli niin sanottua frunkia, johtuen siitä, että auto perustuu ensisijaisesti polttomoottoreita varten luodulle perusrakenteelle.

Alfa on kuitenkin käyttänyt luovuuttaan, ja hyödyntänyt konepellin alta jokaisen senttimetrin. Valinnaisvarusteinen latauskaapelin säilytyslokero helpottaa sähköautoilijan elämää, kun kaapelia voi säilyttää kätevässä paikassa.

2. Kaasujousitettu konepelti

Yleensä tämä ominaisuus löytyy vain isoista ja kalliista autoista, nimittäin kaasujousitettu konepelti. Tavallisestihan konepelti nostetaan käsivoimin ylös, ja ripustetaan jonkinlaisen tuen varaan. Myös pellin sulkeminen on yhtä akrobaattinen toimenpide.

Juniorissa sen sijaan konepelti nousee ja laskee sivistyneesti kaasujousien varassa, mikä on harvinaista tämän kokoluokan autoissa, jopa premiumsegmentissä.

3. Kaksi erilaista maskityyliä

Alfa Romeo on Juniorin kohdalla ammentanut paljon tyyliseikkoja omasta historiastaan. Juniorin keulalla nähdään tietenkin Alfan ikuinen tavaramerkki, scudetto-maski, jonka saa tässä tapauksessa kahdella eri kuosilla.

Leggenda-maskissa on kennomainen ritilä, ja kaunokirjaimin tyylitelty Alfa Romeo -teksti. Varsin osuva Leggenda viittaa suoraan Alfan historiallisiin urheiluautoihin vuosikymmenten, jopa aina sadan vuoden taakse.

Progresso on yleisimmin ainakin kuvissa esiintyvä Juniorin maskityyli. Siinä on nimenkin mukaisesti käytössä modernimpi lähestymistapa. Progressossa tapahtuu yhtä paljon kuin Alfa Romeon logossa eli siinä on vasemmalla Pyhän Yrjön risti ja oikealla käärme, joka on nielemässä miestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

4. Rekkari keskellä

Alfa Romeon yhdeksi tavaramerkiksi ehti vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana muodostua epäsymmetrisesti sijoitettu eturekisterikilpi. Tapa alkoi 1990-luvun puolella 156:sta, ja on voimissaan edelleen Giuliassa, Stelviossa ja jopa Tonalessa.

Uudet säädökset liittyen ainakin jalankulkijoiden turvallisuuteen ovat pakottaneet Alfan luopumaan tästä neljännesvuosisataisesta tavastaan, ja Juniorissa rekisterikilpi on myös edessä sijoitettu keskelle.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat