5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Alfa Romeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juniorin konehuoneessa ja keulassa onkin keskimääräistä B-SUV:ia enemmän ihmeteltävää. Alfa Romeon vasta Suomen-hinnat saaneen B-SUV -uutuuden keula on tosi nätti. Pintaa syvemmälle kurkistettaessa keula pitää sisällään myös mielenkiintoisia yksityiskohtia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1. Oma paikka latauskaapelilleTäyssähköisessäkään Juniorissa ei ole etutavaratilaa eli niin sanottua frunkia, johtuen siitä, että auto perustuu ensisijaisesti polttomoottoreita varten luodulle perusrakenteelle.Alfa on kuitenkin käyttänyt luovuuttaan, ja hyödyntänyt konepellin alta jokaisen senttimetrin. Valinnaisvarusteinen latauskaapelin säilytyslokero helpottaa sähköautoilijan elämää, kun kaapelia voi säilyttää kätevässä paikassa. 2. Kaasujousitettu konepeltiYleensä tämä ominaisuus löytyy vain isoista ja kalliista autoista, nimittäin kaasujousitettu konepelti. Tavallisestihan konepelti nostetaan käsivoimin ylös, ja ripustetaan jonkinlaisen tuen varaan. Myös pellin sulkeminen on yhtä akrobaattinen toimenpide.Juniorissa sen sijaan konepelti nousee ja laskee sivistyneesti kaasujousien varassa, mikä on harvinaista tämän kokoluokan autoissa, jopa premiumsegmentissä. 3. Kaksi erilaista maskityyliäAlfa Romeo on Juniorin kohdalla ammentanut paljon tyyliseikkoja omasta historiastaan. Juniorin keulalla nähdään tietenkin Alfan ikuinen tavaramerkki, scudetto-maski, jonka saa tässä tapauksessa kahdella eri kuosilla.Leggenda-maskissa on kennomainen ritilä, ja kaunokirjaimin tyylitelty Alfa Romeo -teksti. Varsin osuva Leggenda viittaa suoraan Alfan historiallisiin urheiluautoihin vuosikymmenten, jopa aina sadan vuoden taakse.Progresso on yleisimmin ainakin kuvissa esiintyvä Juniorin maskityyli. Siinä on nimenkin mukaisesti käytössä modernimpi lähestymistapa. Progressossa tapahtuu yhtä paljon kuin Alfa Romeon logossa eli siinä on vasemmalla Pyhän Yrjön risti ja oikealla käärme, joka on nielemässä miestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy4. Rekkari keskelläAlfa Romeon yhdeksi tavaramerkiksi ehti vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana muodostua epäsymmetrisesti sijoitettu eturekisterikilpi. Tapa alkoi 1990-luvun puolella 156:sta, ja on voimissaan edelleen Giuliassa, Stelviossa ja jopa Tonalessa.Uudet säädökset liittyen ainakin jalankulkijoiden turvallisuuteen ovat pakottaneet Alfan luopumaan tästä neljännesvuosisataisesta tavastaan, ja Juniorissa rekisterikilpi on myös edessä sijoitettu keskelle. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – ruskea Alfa Romeo Alfetta on aikakone kasarille 11.7.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – macchina elettrica molto piccante 30.6.2024 Koeajo Maistiainen: Alfa Romeo Junior Veloce – tuttu annos, tulinen kastike 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen – Saab-sisarmalli oli jo tulossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?