5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Alfa Romeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juniorin konehuoneessa ja keulassa onkin keskimääräistä B-SUV:ia enemmän ihmeteltävää. Alfa Romeon vasta Suomen-hinnat saaneen B-SUV -uutuuden keula on tosi nätti. Pintaa syvemmälle kurkistettaessa keula pitää sisällään myös mielenkiintoisia yksityiskohtia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1. Oma paikka latauskaapelilleTäyssähköisessäkään Juniorissa ei ole etutavaratilaa eli niin sanottua frunkia, johtuen siitä, että auto perustuu ensisijaisesti polttomoottoreita varten luodulle perusrakenteelle.Alfa on kuitenkin käyttänyt luovuuttaan, ja hyödyntänyt konepellin alta jokaisen senttimetrin. Valinnaisvarusteinen latauskaapelin säilytyslokero helpottaa sähköautoilijan elämää, kun kaapelia voi säilyttää kätevässä paikassa. 2. Kaasujousitettu konepeltiYleensä tämä ominaisuus löytyy vain isoista ja kalliista autoista, nimittäin kaasujousitettu konepelti. Tavallisestihan konepelti nostetaan käsivoimin ylös, ja ripustetaan jonkinlaisen tuen varaan. Myös pellin sulkeminen on yhtä akrobaattinen toimenpide.Juniorissa sen sijaan konepelti nousee ja laskee sivistyneesti kaasujousien varassa, mikä on harvinaista tämän kokoluokan autoissa, jopa premiumsegmentissä. 3. Kaksi erilaista maskityyliäAlfa Romeo on Juniorin kohdalla ammentanut paljon tyyliseikkoja omasta historiastaan. Juniorin keulalla nähdään tietenkin Alfan ikuinen tavaramerkki, scudetto-maski, jonka saa tässä tapauksessa kahdella eri kuosilla.Leggenda-maskissa on kennomainen ritilä, ja kaunokirjaimin tyylitelty Alfa Romeo -teksti. Varsin osuva Leggenda viittaa suoraan Alfan historiallisiin urheiluautoihin vuosikymmenten, jopa aina sadan vuoden taakse.Progresso on yleisimmin ainakin kuvissa esiintyvä Juniorin maskityyli. Siinä on nimenkin mukaisesti käytössä modernimpi lähestymistapa. Progressossa tapahtuu yhtä paljon kuin Alfa Romeon logossa eli siinä on vasemmalla Pyhän Yrjön risti ja oikealla käärme, joka on nielemässä miestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy4. Rekkari keskelläAlfa Romeon yhdeksi tavaramerkiksi ehti vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana muodostua epäsymmetrisesti sijoitettu eturekisterikilpi. Tapa alkoi 1990-luvun puolella 156:sta, ja on voimissaan edelleen Giuliassa, Stelviossa ja jopa Tonalessa.Uudet säädökset liittyen ainakin jalankulkijoiden turvallisuuteen ovat pakottaneet Alfan luopumaan tästä neljännesvuosisataisesta tavastaan, ja Juniorissa rekisterikilpi on myös edessä sijoitettu keskelle. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – ruskea Alfa Romeo Alfetta on aikakone kasarille 11.7.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – macchina elettrica molto piccante 30.6.2024 Koeajo Maistiainen: Alfa Romeo Junior Veloce – tuttu annos, tulinen kastike 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen – Saab-sisarmalli oli jo tulossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle