6.8.2023

Päivän kuva: tätä Citroënia eivät tunne kuin todelliset tietäjät

Citroën M35 päivän kuva Ami 8 coupé GS prototyyppi

Prototyyppi-Citroën lähes naamioituu Berliinin Classic Remisen hengästyttävään autokantaan.

Berliiniläinen Classic Remise on klassikkoautojen kanssa työskentelevien yritysten yhteenliittymä, jossa kannattaa tutkia myös piha-alueet. Harmaavarpusen eleganssilla rivistä löytyy myös harvinainen Citroën.

Teippaus onneksi kavaltaa auton historian heti. Citroën M35 oli ranskalaismerkin prototyyppi, jossa Ami 8:sta pyrittiin tekemään coupé. Heuliezin tuottamia koreja tehtiin muutama kourallista vuosina 1969–1971. Autoja valmistettiin vain 267, mutta ne numeroitiin erikoisesti aina 500:aan saakka. Ami 8:sta poiketen M35-prototyypit oli varustettu myös kaasunestejousituksella.

Citroën M35 päivän kuva Ami 8 coupé GS prototyyppi

Todellinen yllätys piilee konetilassa. Citroënin ja NSU:n yhteisyritys Comotor valmisti autoihin yksikammioisen wankelin, jonka luotettavuutta selvitettiin lainaamalla autoja uskollisille asiakkaille. Autoilla kurvailtiin testiohjelman mukaan 1969–1971 noin 30 000 kilometriä vuodessa. Saatujen kokemusten perusteella wankelia kokeiltiin myös kaksikammioisena versiona GS Birotorissa, mutta 1970-luvun kuuma peruna ei kantanut hedelmää.

Alkuperäisen lehdistötiedotteen mukaan M35:n litrainen wankel puhkui 49 hevosvoimaa 5 500 r/min kierrosluvulla.

M35:n tarina jäi prototyyppitasolle, mutta tiettyjä sen ratkaisuja nähtiin kyllä tuotannossa. Esimerkiksi vaihdelaatikko ja osa kaasunestejousituksen komponenteista jaettiin GS:n kanssa ja etuistuinten mekanismi lainattiin peräti ylhäiseen Citroën SM:ään.

Kiitos historian säilyttämisestä!

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy