31.10.2020

Paljastiko Honda jo Monkey 125:n tulevan uudistuksen?

Honda MSX 125 Grom

Honda julkaisi uudistetun MSX 125 Gromin. Se on aiemminkin jakanut saman tekniikan 125-kuutioisen Monkeyn kanssa, joten samat uudistukset saatetaan pian nähdä myös Monkeyssa.

Vuodesta 2013 Euroopassa myynnissä ollut Honda MSX 125 uudistuu. Muualla maailmassa sitä on myyty Grom-mallinimellä, ja nyt sama mallinimi tuodaan myös Eurooppaan, kun uutuus kantaa nimeä Honda MSX 125 Grom.

Uudistuksen taustalla on se, että vuoden 2021 alusta lähtien Euroopassa myytävien uusien moottoripyörien tulee täyttää uudet Euro 5 -vaatimukset. Ensi vuoden Gromissa moottori on edelleen ilmajäähdytteinen ja kaksiventtiilinen kuten aiemminkin. Tehoksi ilmoitetaan 7,2 kilowattia eli 9,6 hevosvoimaa. Pelkästä kosmetiikasta ja katalysaattoritekniikan parantamisesta ei muutoksissa ole kyse, vaan sylinterin poraus on uudessa moottorissa 2,4 millimetriä pienempi ja iskunpituus vastaavasti suurempi. Puristussuhdekin on nostettu tasalukemaan 10:1.

Honda MSX 125 Grom

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viides vaihde

Suurin muutos on käyttäjän kannalta on kuitenkin se, että vaihteistoon on nyt lisätty viides vaihde. Valmistajan mukaan viitonen on ns. maantievaihde, kun taas vanhan moottorin suurin eli nelosvaihde oli hyvinkin käyttökelpoinen jo kaupunkinopeuksissa. Tämä viittaa siihen, että neljän pienimmän vaihteen välitykset olisivat kutakuinkin ennallaan ja viitonen olisi ”ylivaihde”.

Honda Grom on erityisesti Aasian markkinoilla ollut hyvin suosittu nuorison keskuudessa. Joidenkin lähteiden mukaan se onkin ”maailman eniten tuunattu” moottoripyörämalli. Kaikkiaan Gromia on myyty tähän mennessä yli 750 000 kappaletta.

Honda MSX 125 Grom

Honda Monkey 125:n nykyinen tekniikka on Euro 4 -luokiteltu. Jos Honda aikoo pitää mallin tuotannossa, on moottoriin tehtävä seuraavan päästönormin mukainen päivitys kaudeksi 2021. Siksi on erittäin todennäköistä, että se saa saman viisivaihteisen tekniikan kuin sisarmalli Grom.

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Honda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat