20.6.2018 Ajoneuvot Parivertailu: mistä on pienet premium-autot tehty? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A3 ja Mercedes-Benz A, jotka osallistuvat Moottorin seuraavaan parivertailuun, on juuri palautettu takaisin maahantuojien huomiin. On loppuyhteenvedon aika. Parituhatta kilometriä ajoa – niin suoralla tiellä, mutkissa kuin taajamassa, mittauksia, tilojen arvostelua, tulosten analysointia, teknisten tietojen kokoamista sekä varustelistojen plaraamista – muun muassa kaikkea tätä on vertailun tekeminen sen kahden viikon aikana, kun autot ovat lainassa toimituksessa.Lisättynä tietenkin pari päivää kestävillä valokuvaussessioilla, joista saatte esimakua tämän jutun kuvista. Eikä vertailun synnyttäminen tähän lopu: lehtitekstin kirjoitus ottaa – inspiraatiosta ja kalenterin kiireydestä riippuen – 2–3 päivää, ja tätä kirjoitettaessa teksti onkin jo koko lailla valmis.Vaivannäkö merkitsee tietysti sitä, että parivertailun kohteena olevat autot, koko nimiltään Audi A3 Sportback Pro Business Sport 1.5 TFSI COD 110 kW S tronic ja Mercedes-Benz A 200 Launch Edition Progressive, ovat tulleet enemmän kuin tutuiksi. Ja tätä tarvitaankin, jotta kilpakumppaneiden väliset erot selviäisivät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuontaisia luokkaerojaRupeaman aikana kirkastui muutama asia, jotka nousivat vertailussa miltei hallitsevaan asemaan, ja jotka pätevät tähän autosegmenttiin yleisemminkin. Koska kompaktit valioluokan autot nauttivat samaa arvostusta kuin samanmerkkiset kalliimmat ja suuremmat mallit, niihin kohdistuu poikkeuksellisen kovia vaatimuksia.Ei riitä, että autot ovat ominaisuuksiltaan hyviä, vaan niiden on tarjottava ylimääräistä maksavalle ostajalleen jotain sellaista, mitä ei perusperheautomerkkien malleista löydy. Nämä asiat sijoittuvat esimerkiksi muotoilun, laatuvaikutelman sekä lisävarustelistojen alueille.Tehtävä ei ole helppo, sillä juuri nuo ”tavallisemman” imagon omaavat valmistajat ovat viime vuosina pyrkineet viilaamaan omia tuotteitaan juuri sinne hienostuneisuuden suuntaan. Erot perinteisiin premium-merkkeihin ovat siis kaventuneet.Tasaväkiset, mutta…Tämän vertailun lähtökohdat olivat kaiken kaikkiaan niin tasaväkiset, ettemme ennakkoon uskaltaneet veikata voittajaa edes toimituksen sisäisissä keskusteluissa. Annoimme autojen puhua puolestaan, ja lopputulos saatiin kuin saatiinkin selville.Eli: onko Mercedes-Benz saanut uudella A-sarjallaan luokan hallitsevan mestarin Audi A3:n kiinni, ja mennyt suoraa päätä ohitse?Tekisi kovasti mieli paljastaa ratkaisu jo nyt, mutta vielä täytyy pitää teidät lukijat jännityksessä. Painetun lehden eli Moottorin 7/2018, joka ilmestyy 4. heinäkuuta, täydellinen vertailuartikkeli kertoo lopulta, miten pienten premium-autojen kuninkuus jatkossa jaetaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa