1.2.2018

Petrol Circus: 3D-mallinnusta ja omavalmisteinen sähkömoottoripyörä

E2-sähkömoottoripyörä

MP18-messujen yhteydessä järjestettävä Petrol Circus Custom Bike Show on paljon muutakin kuin Suomen suurin rakenneltujen moottoripyörien näyttely.

Petrol Circuksessa näyttelypyörät on jaettu neljään eri luokkaan: Custom, Street, Classic ja Open. Open-luokkaan mahtuvat kaikki ne laitteet, jotka eivät sovi kolmen ensinmainitun luokan määritelmiin. Jokaisen luokan parhaat näyttelypyörät palkitaan.

Näyttelyn taso on haluttu pitää korkeana ja siksi kriteerit näyttelyyn valittavien pyörien suhteen on korkeala. Tänä vuonna Petrol Circuksessa on esillä noin 110 luomusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miten näyttelypyörä rakennetaan?

Opastusta moottoripyörien rakenteluun tarjotaan Petrol Circuksen työpaja-osastolla. Siellä esitellään esimerkiksi peltitöiden tekoa ammattilaisten johdolla.

Jos joku messuvieraista haluaa kokeilla englanninpyörän, kutistajan tai levittäjän käyttöä lokasuojan tekemisessä, niin sekin on messujen aikana mahdollista.

E2-sähkömoottoripyörä

Lisäksi työpajassa esitellään 3D-mallinnusta, jonka avulla voidaan skannata erilaisia osia, tehdä niihin muutoksia ja sen jälkeen joko koneistaa osa jyrsimällä tai 3D-tulostamalla.

Omavalmisteisia moottoripyöriä näyttelyssä on esillä muutamia. Esimerkiksi rovaniemeläisen ProBoostin rakentama kahdeksansylinterinen ProBoost M1 osallistuu nyt ensimmäiseen näyttelyynsä. Nelilitraisesta BMW-moottorista on jarrutettu 360 hevosvoiman tehot ja vääntöä 521 newtonmetriä. Kyseinen omavalmistemoottoripyörä on myös myynnissä.

”Kun kukaan ei ole sellaista vielä tehnyt”

Raisiolainen Teemu Saukkio tuo Petrol Circukseen viime vuonna valmistamansa E1-sähkömoottoripyörän, joka on Suomen ensimmäinen omavalmisteinen rekisteröity sähkömoottoripyörä.

E1-sähkömoottoripyörä

Saukkion E1 saa tänä vuonna jatkoa E2-mallilla, joita näyttelyssä on esillä kaksin kappalein.

Toinen on edennyt rakentelussa jo pitkälle mutta toista pyörää rakennetaan Petrol Circuksen työpajassa. Alumiinirunko on poikkeuksellisen haastava valinta omavalmistemoottoripyörään mutta Saukkiolla on siihen hyvä perustelu.

E2-sähkömoottoripyörä

– Osittain keveyden vuoksi mutta pääasiassa siksi että menin tyhmänä uhoamaan pystyväni tekemään sellaisen, eikä kukaan muu ole sellaista vielä tehnyt.

Ei mitään tavallista

Sähkömoottorin lisäksi Saukkion E2-pyörässä on paljon muutakin erikoista.

Siihen tulee navaton takavanne, jossa moottori on suoraan kehällä. Näin ollen siihen ei tarvita ketjua eikä vetohihnaa eikä myöskään fyysistä takajarrua.

E2-sähkömoottoripyörä

Viime vuonna valmistuneessa E1-mallissa on suora ketjuveto mutta erikoisuutena siinä on takahaarukkaan asennettu moottori, jolloin ketjulinja on kiinteä.

Saukkio ei osaa antaa kovin tarkkoja ohjeita mihin messuvieraiden erityisesti kannattaa hänen rakentamissaan E1- ja E2-sähköpyörissä kiinnittää huomiota.

– Kummassakaan ei ole mitään tavallista, joten oikeastaan kaikissa yksityiskohdissa riittää ihmeteltävää.

E2-sähkömoottoripyörä

Kun muut omavalmistemoottoripyörien rakentajat käyttävät yleensä tarvikerunkoja tai niiden kopioita suoraan tai sovellettuina, on Teemu Saukkio lähtenyt liikkeelle suunnittelemalla ruutupaperille kaiken itse.

E2-sähkömoottoripyörä

Teoriakoulutusta hänellä ei suunnitteluun ole, vaan kaikki on opeteltu käytännön kautta. Lujuuslaskentaan löytyy apua kaveripiiristä ja kaikkien rakenteiden kestävyys on simuloitu molemmissa pyörämalleissa.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Teemu Saukkio

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat