20.4.2017 Ajoneuvot Polaris Sportsman XP 1000 EPS Super ATV – suohirviön suuret saappaat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Reippaalla korotussarjalla varustettu Polaris XP 1000 on vaikuttavan näköinen laite. Kun renkailla on kokoa 36 tuumaa ja maavaraa löytyy reilusti yli puoli metriä, on huomioarvo taattua missä sillä ikinä liikkuukaan. Hyvää: Persoonallisuus, maasto-ominaisuudet, hupikerroin. Huonoa: Varustelun hinta, kankea kääntyvyys. Alun perin Amerikan maalla suokäyttöön tarkoitetulla Super ATV:n korotussarjalla saa arkisesta, lähinnä hyödykkeeksi tarkoitetusta mönkijästä taatusti massasta erottuvan hupilaitteen. Suomonsterin perustana toimii jo vakionakin järeän puoleinen, 1000-kuutioinen Polaris XP 1000 EPS, jonka moottorin kaikki 89 hevosvoimaa tarvitaan pyörittämään laitteen valtavia renkaita.Kokoa kumeilla on 36 tuumaa ja vanteetkin ovat 18 tuumaiset. Renkaat, sekä varsinainen korotussarja ovat amerikkalaisen Super ATV-pajan käsialaa. Korotussarjan ja isojen pyörien lisäksi maavaraa saadaan kasvatettua portaaliakseleilla, joissa on erillinen napavälitys.Rakenteella saavutetaan suuremman maavaran lisäksi myös navan parempi kestävyys, mikä ei massiivisten renkaiden ja isojen massojen pyöriessä ole lainkaan huono asia. Lisäksi napavälityksellä kompensoidaan renkaiden suuren vierintäkehän aiheuttamaa välityksen kasvua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRakentelubudjetin on syytä olla kunnossaPelkästään akseleiden hammasrattaat eivät riitä tiuhentamaan välitystä riittävästi, joten monsteri on saanut sisuksiinsa 1000-kuutioisen High Lifter-mallin vaihteiston, joka sellaisenaan pienentää välitystä miltei 50 prosenttia.Aivan pikkurahalla tämän kaltaiset muutokset eivät onnistu. Koeajopelin virityksiin on rahaa uponnut reilusti yli 10 000 euroa, ja kun mukaan lasketaan itse Sportsmanin 15 000-16 000 euron hinta, muodostuu loppulaskusta kokonaisuudessaan melko suolainen.Jos on laitteella hintaa, niin myös näköä ja kokoa Super ATV-monsterilla riittää. Maavaraa on kaikkiaan tarjolla noin 70 senttiä ja käytännössä laitteen alla mahtuu aikuinen konttaamaan. Istuinkorkeutta löytyy 130 senttiä, joten ajossa kuljettajan pää pyörii suurin piirtein parin metrin korkeudessa.Snorkkelein toteutetun moottorin ilmanoton ansiosta, monsterilla voi kahlata melkein puolitoista metriä syvässä lutakossa. Uusien akseleiden myötä mittaa tulee lisää korkeuden lisäksi reippaasti myös leveyteen, joten tavallisen mönkijän ajouraan ei metsässä ajellessa ole asiaa.Suuren maavaran ansiosta hieman reilummankin kokoiset kannot ja kivet ylittyvät ongelmitta, mutta aivan tiheimpään ryteikköön melkoisen suuren kääntöympyrän omaavaa hirviötä ei mielellään vie.Korkean paikan leiriMonsterin kyytiin nouseminen vaatii reippaan jalan noston ja satulassa istuessa tunnelma on epätodellinen. Tunne on kuin istuisi avomallisessa traktorissa, tai leikkuupuimurin komentosillalla. Liikkeellelähdön jälkeen voi todeta ajotuntuman poikkeavan vakiomallista käytännössä lähes täysin.Isot ja raskaat renkaat vaativat vääjäämättä veronsa. Tasaisella ajaessa ohjaustanko vetelee milloin mihinkin, eikä ohjaukseen saa juuri tuntumaa. Vaikka Sportsmanista löytyy ohjaustehostin, joutuu tankoa kääntämään voimalla. Kääntäessä monsteri puskee voimakkaasti, eikä saa käytöstä hevillä yliohjaavaksi, vaikka kaasua kuinka runttaa.Ei tasaisen maan tallaajaVaihteiston nopealla alueella huippunopeus jää 60-70 km/h tuntumaan, mutta sekin on tällaiselle laitteelle täysin riittävästi. Vaan eipä monsteria ole tasaiselle tielle tarkoitettukaan. Upottavat suot ja pohjattomat kuralätäköt ovat sitä aluetta, missä sen todelliset ominaisuudet saadaan ulosmitattua täysimääräisesti.Koeajo tapahtui kaukana tämänlaisista olosuhteista, mutta kalpean aavistuksen suohirviön viihdetarjonnasta saa kevättalvisella lumellakin suditellessa. Järeät ja harvahampaiset traktorikuvioiset renkaat lennättävät sohjoa korkeassa kaaressa ja myös kuljettaja saa siitä osansa. Jo hetkisen pyörittelyn jälkeen syli on täynnä loskaa, mutta viihdettä ja tunnelmaa riittää koko rahan edestä.Vaikka monsteriksi muunnetulle Sportsmanille on vaikea keksiä mitään järkiperäistä käyttöä, on se oikeanlaisissa olosuhteissa taatusti hupiväline vailla vertaa.Teksti: Sami Puskala Kuvat: Jari Saarentaus Polaris Sportsman XP 1000 EPS Super ATV Hinta (noin): 25 000 – 30 000€ Moottori: Bensiinimoottori, 952 cm3, kaksisylinterinen, nestejäähdytys, kaksialueinen portaaton PVT-variaattori, neliveto Teho: 89 hv Maavara: n. 70 cm Renkaat/vanteet: 36”/18” Kahluusyvyys: n. 150 cm Jos mönkijän rakentelu ja tuunaaminen on lähellä sydäntä, lisätietoa aiheesta ja varusteista löytyy osoitteesta www.superatv.com. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”