20.4.2017 Ajoneuvot Polaris Sportsman XP 1000 EPS Super ATV – suohirviön suuret saappaat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Reippaalla korotussarjalla varustettu Polaris XP 1000 on vaikuttavan näköinen laite. Kun renkailla on kokoa 36 tuumaa ja maavaraa löytyy reilusti yli puoli metriä, on huomioarvo taattua missä sillä ikinä liikkuukaan. Hyvää: Persoonallisuus, maasto-ominaisuudet, hupikerroin. Huonoa: Varustelun hinta, kankea kääntyvyys. Alun perin Amerikan maalla suokäyttöön tarkoitetulla Super ATV:n korotussarjalla saa arkisesta, lähinnä hyödykkeeksi tarkoitetusta mönkijästä taatusti massasta erottuvan hupilaitteen. Suomonsterin perustana toimii jo vakionakin järeän puoleinen, 1000-kuutioinen Polaris XP 1000 EPS, jonka moottorin kaikki 89 hevosvoimaa tarvitaan pyörittämään laitteen valtavia renkaita. Kokoa kumeilla on 36 tuumaa ja vanteetkin ovat 18 tuumaiset. Renkaat, sekä varsinainen korotussarja ovat amerikkalaisen Super ATV-pajan käsialaa. Korotussarjan ja isojen pyörien lisäksi maavaraa saadaan kasvatettua portaaliakseleilla, joissa on erillinen napavälitys. Rakenteella saavutetaan suuremman maavaran lisäksi myös navan parempi kestävyys, mikä ei massiivisten renkaiden ja isojen massojen pyöriessä ole lainkaan huono asia. Lisäksi napavälityksellä kompensoidaan renkaiden suuren vierintäkehän aiheuttamaa välityksen kasvua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rakentelubudjetin on syytä olla kunnossa Pelkästään akseleiden hammasrattaat eivät riitä tiuhentamaan välitystä riittävästi, joten monsteri on saanut sisuksiinsa 1000-kuutioisen High Lifter-mallin vaihteiston, joka sellaisenaan pienentää välitystä miltei 50 prosenttia. Aivan pikkurahalla tämän kaltaiset muutokset eivät onnistu. Koeajopelin virityksiin on rahaa uponnut reilusti yli 10 000 euroa, ja kun mukaan lasketaan itse Sportsmanin 15 000-16 000 euron hinta, muodostuu loppulaskusta kokonaisuudessaan melko suolainen. Jos on laitteella hintaa, niin myös näköä ja kokoa Super ATV-monsterilla riittää. Maavaraa on kaikkiaan tarjolla noin 70 senttiä ja käytännössä laitteen alla mahtuu aikuinen konttaamaan. Istuinkorkeutta löytyy 130 senttiä, joten ajossa kuljettajan pää pyörii suurin piirtein parin metrin korkeudessa. Snorkkelein toteutetun moottorin ilmanoton ansiosta, monsterilla voi kahlata melkein puolitoista metriä syvässä lutakossa. Uusien akseleiden myötä mittaa tulee lisää korkeuden lisäksi reippaasti myös leveyteen, joten tavallisen mönkijän ajouraan ei metsässä ajellessa ole asiaa. Suuren maavaran ansiosta hieman reilummankin kokoiset kannot ja kivet ylittyvät ongelmitta, mutta aivan tiheimpään ryteikköön melkoisen suuren kääntöympyrän omaavaa hirviötä ei mielellään vie. Korkean paikan leiri Monsterin kyytiin nouseminen vaatii reippaan jalan noston ja satulassa istuessa tunnelma on epätodellinen. Tunne on kuin istuisi avomallisessa traktorissa, tai leikkuupuimurin komentosillalla. Liikkeellelähdön jälkeen voi todeta ajotuntuman poikkeavan vakiomallista käytännössä lähes täysin. Isot ja raskaat renkaat vaativat vääjäämättä veronsa. Tasaisella ajaessa ohjaustanko vetelee milloin mihinkin, eikä ohjaukseen saa juuri tuntumaa. Vaikka Sportsmanista löytyy ohjaustehostin, joutuu tankoa kääntämään voimalla. Kääntäessä monsteri puskee voimakkaasti, eikä saa käytöstä hevillä yliohjaavaksi, vaikka kaasua kuinka runttaa. Ei tasaisen maan tallaaja Vaihteiston nopealla alueella huippunopeus jää 60-70 km/h tuntumaan, mutta sekin on tällaiselle laitteelle täysin riittävästi. Vaan eipä monsteria ole tasaiselle tielle tarkoitettukaan. Upottavat suot ja pohjattomat kuralätäköt ovat sitä aluetta, missä sen todelliset ominaisuudet saadaan ulosmitattua täysimääräisesti. Koeajo tapahtui kaukana tämänlaisista olosuhteista, mutta kalpean aavistuksen suohirviön viihdetarjonnasta saa kevättalvisella lumellakin suditellessa. Järeät ja harvahampaiset traktorikuvioiset renkaat lennättävät sohjoa korkeassa kaaressa ja myös kuljettaja saa siitä osansa. Jo hetkisen pyörittelyn jälkeen syli on täynnä loskaa, mutta viihdettä ja tunnelmaa riittää koko rahan edestä. Vaikka monsteriksi muunnetulle Sportsmanille on vaikea keksiä mitään järkiperäistä käyttöä, on se oikeanlaisissa olosuhteissa taatusti hupiväline vailla vertaa. Teksti: Sami Puskala Kuvat: Jari Saarentaus Polaris Sportsman XP 1000 EPS Super ATV Hinta (noin): 25 000 – 30 000€ Moottori: Bensiinimoottori, 952 cm3, kaksisylinterinen, nestejäähdytys, kaksialueinen portaaton PVT-variaattori, neliveto Teho: 89 hv Maavara: n. 70 cm Renkaat/vanteet: 36”/18” Kahluusyvyys: n. 150 cm Jos mönkijän rakentelu ja tuunaaminen on lähellä sydäntä, lisätietoa aiheesta ja varusteista löytyy osoitteesta www.superatv.com. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe