23.10.2017

Porsche-aakkoset laajenevat: pelkistetty 911 Carrera T

Porsche 911 Carrera T

Puristinen perus-Porsche keskittyy ajamisen iloon painonsäästötoimilla.

Porsche 911 Carrera T on laajennus stuttgartilaisen urheiluautomerkin 911-mallistoon, joka jo ennestään tarjoaa lähes absurdin määrän vaihtoehtoja. Pakottavaa tarvetta uusien niche-tuotteiden esittelyyn ei siis ollut, mutta koska uusi 911 Carrera T lupaa jaloa keveyttä ja ilahduttavaa keskittymistä urheilullisuuteen, otamme tulokkaan ilomielin vastaan.

Nimensä mukaisesti Porsche 911 Carrera T perustuu siihen kaikkein tavallisimpaan 911-malliin eli takavetoiseen Carreraan, jonka 3-litrainen 370-hevosvoimainen tuplaturboahdettu kuutosbokseri vauhdittaa T-malliakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lukko, lyhyemmät välitykset…

Porsche 911 Carrera T

911 Carrera T keskittyy ajamiseen. Autossa on mekaaninen tasauspyörästön luistonrajoitin, sähkösäätöinen PASM-urheiluiskunvaimennus 20 millimetrin alustamadalluksella ja lyhyempi vaihdekepin nuppi. Kaikkein riemastuttavin muutos löytyy manuaalivaihteistosta: välityksiä on lyhennetty. Porschen, kuten monen muunkin nykyvalmistajan, manuaaleja ovat viime vuosina vaivanneet järjettömän pitkät välitykset, jotka ovat Suomen kaltaisissa matalien nopeusrajoitusten maissa rajoittaneet koneen yläkierroksista nauttimisen typerästi ykkösvaihteelle. Manuaalin rinnalla autoon tarjotaan myös PDK-kaksoiskytkinautomaattia.

Lisävarusteena 911 Carrera T:hen tarjotaan myös nelipyöräohjausta, jota tavalliseen perus-Carreraan ei saa.

…ja vähemmän painoa

Autoa on myös kevennetty: Carrera T:n takaikkunat ovat ohuempaa lasia ja korin äänenvaimennuksesta on pääosin luovuttu. Ovenkahvat on sisällä korvattu kankaisilla remmeillä. Takaistuimet ja PCM-tietoviihdejärjestelmä puuttuvat nekin, mutta molemmat saa palautettua ilman lisähintaa. Muutosten ansiosta 911 Carrera T on 20 kilogrammaa 911 Carreraa kevyempi.

Porsche 911 Carrera T

Painoeron ja voimansiirron muutosten ansiosta Carrera T alittaa perus-Carreran 0–100 km/h –kiihtyvyyden 0,1 sekunnilla.

Vähän vapaita kirjaimia

Porsche 911 Carrera T

911 Carrera T:n jälkeen Porsche hyödyntää 911-historian nimikirjoa tehokkaasti, joskin varsin luovasti. T-kirjain viittaa Touring-sanaan, mutta sen voi nähdä viittaavan myös vuoden 1967 911T-malliin. Koska Targat, Turbot, RS:t, GTS:t ja S:t ovat jo käytössä, voisi malliston seuraava laajennus tehdä kunniaa vuoden 1968 911E:lle. Silloin E viittasi saksan polttoaineenruiskutusta tarkoittaneeseen sanaan Einspritzung. Nykymaailmassa 911 E voisi hyvinkin olla ladattava hybridi, ellei jopa täyssähköauto. Saa nähdä, mitä Stuttgartissa seuraavaksi tehdään.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Porsche       

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat