12.3.2021

Porsche kasvattaa omistustaan Rimac Automobilista

Mate Rimac

Porsche kasvattaa omistustaan Rimac Automobilista 70 miljoonan euron verran. Tämä saattaa johtaa erikoisessa ketjureaktiossa Bugattin myyntiin.

Porsche kasvattaa omistustaan Rimac Automobilista jo 24 prosenttiin. Rimac tuntuu olevan kaikkien huulilla ja sitä on jo linkitetty Bugattinkin suuntaan.

Ensin mainittu on perinteikäs saksalainen urheiluautoista kattavammin arvokkaiden autojen valmistajaksi siirtynyt yritys. Jälkimmäinen on kroatialainen, vuonna 2009 aloittanut, sähköisten superautojen valmistaja. Zagrebissa päämajaansa pitävä Rimac työllistää tällä hetkellä lähes 1 000 työntekijää.

– Sekä meille että Porschelle on tärkeää, että säilymme itsenäisenä yrityksenä, sillä meillä on asiakkaina useita autonvalmistajia ympäri maailman. Yhteistyömme Porschen kanssa auttaa yritystä kasvamaan ja kehittymään, josta on hyötyä kaikille asiakkaillemme, sanoo Rimacin perustaja Mate Rimac.

Porsche Rimac

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche kasvattaa omistustaan Rimac Automobilista

Olemme jälleen automaailmassa mielenkiintoisen ketjureaktion äärellä. Porschen lisäinvestointi Rimacin suuntaan saattaa nimittäin aikaan pienen lumivyöryn.

Porsche kasvattaa omistustaan Rimac Automobilista 70 miljoonan euron verran, joka kasvattaa omistussuhteen 15 prosentista 24 prosenttiin. Alun perin Porsche osti Rimacista 10 prosenttia vuonna 2018.

– Investointimme Rimaciin on osoittautunut täysin oikeaksi. Yritys on kehittynyt teknologian osalta erinomaisesti. Laajennamme yhteistyötämme askel kerrallaan. Rimacista on tulossa Tier 1 -tason toimittajaksi Porschelle ja muille valmistajille, sanoo Porschen talousjohtaja Lutz Meschke.

Rimac Automobilin on huhuttu harkitsevan Porschen isäntänäkin tunnetun Volkswagen Groupin ylimpään hintaluokkaan asettuvan Bugattin ostamista. Porschelta siirtyvä 70 miljoonaa euroa auttaisi varmasti tavoitteen saavuttamisessa.

Kroatialaisvalmistaja on tunnettu pitkälti nelinumeroisin teholukemin varustetuista sähköisistä superautoistaan. Se on kuitenkin kasvattanut koko ajan insinööripalvelujaan ja toimittaa tekniikkaa sellaisten valmistajien sähköautoihin kuin Aston Martin, Hyundai ja Kia.

Sen silmissä siintävä Bugatti valmistaa automaailman hinnaston yläpäähän asettuvia malleja, kuten esimerkiksi aikanaan 8 miljoonaa euroa maksanut Bugatti Centodieci. Bugatti myi viime vuonna vain noin 80 autoa ja sen 1 500 hevosvoimaiset pitkälti polttomoottoriin tukeutuvat mallit alkavat olla hieman ristiriidassa Volkswagen Groupin sähköisen strategian kanssa. Lisäksi Bugatti maksaa Volkswagenille miljardeja.

Kuvat ja lähde: Porsche

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat