27.2.2019 Liikenne Rajavartiolaitoksen arkea – pelastustehtävä kelissä, jossa Super Pumakaan ei lennä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rajavartiolaitos lupaa olla turvana kaikissa oloissa. Pelastustehtävissä sääkään ei saa olla este avun tarjoamiselle, mutta toisinaan tarvitaan varasuunnitelmaa hädässä olevan tavoittamiseksi. Sumun ja räntäsateen kirjoman maisemassa väriläiskät ovat vähissä. Niistä suurin on keltainen ja lähestyy tasaisen varmasti. Nauvoon päästäkseen on ajettava lossin kyytiin. Siltaa ei ole käytettävissä, joten on maltettava odottaa hetki jonon jatkona. Helmikuisena aamupäivänä ruuhkasta ei voi puhua. Talvikaudella saaristossa vietetään hiljaiseloa. Ainakin osittain.Saaressa matka jatkuu jäistä asvalttia pitkin Pärnäisiin, Nauvon Merivartioasemalle. Luvassa on katsaus Rajavartiolaitoksen arkeen sekä pelastusnäytös, jonka päätähdeksi odotetaan suorituskykyistä Super Puma -helikopteria.Keskiraskaita, kovassa kelissä toimintakykynsä osoittaneita Super Puma -koptereita on Vartiolentolaivueen käytössä kaikkiaan viisi: kolme Turussa ja kaksi Vantaalla. Nauvoon odotetaan yhtä turkulaisista.Vartiolentolaivue toteuttaa Rajavartiolaitoksen lakisääteisten tehtävien tarvitseman lentotoiminnan helikoptereilla ja lentokoneilla. Ilma-alusten päätehtävät ovat rajojen valvonta maalla ja merellä sekä meripelastus. Valvontalentokoneiden keskeisenä tehtävänä on lisäksi merellinen ympäristövalvonta.Vartiolentolaivue ylläpitää jatkuvaa pelastusvalmiutta kolmella helikopterilla Turussa, Helsingissä ja Rovaniemellä. Super Puma -koneiden rinnalla palveluksessa on kevyempää helikopterikalustoa sekä kaksi DO 228 - Dornier -lentokonetta.Ilma-aluksilla tuetaan yhteistoimintaviranomaisia etsintä- ja pelastustehtävissä, sairaankuljetuksissa, metsäpalojen sammutuksessa sekä muissa virka-aputehtävissä. Vartiolentolaivue osallistuu tarvittaessa kansainvälisiin rajavalvontaoperaatioihin EU:n alueella sekä ympäristönvalvontaan koko Itämeren alueella.Tulevasta tehtävästä tiedetään etukäteen sen verran, että luvassa on pelastusnäytös ja avuntarvitsija on pulassa heikoilla jäillä, jossa lisäpainetta sujuvalle pelastustehtävälle asettaa hypotermian uhka. Sakeammaksi äityvä sää kutistaa näkyvyyden vähiin ja pian vastapäinen saari katoaa näkyvistä.Kipinä pelastusnäytöksen järjestämiseen on peräisin Fox-tv -kanavalta, jonka uudessa 112 Hätäkeskus -ohjelmasarjassa seurataan hätätilanteiden kulkua niiden ensihetkistä lähtien.Kanavan mukaan sarja esittelee katsojille sen auttamisen ketjun, joka käynnistyy, kun kansalainen soittaa 112-numeroon hätätilanteessa.Rajavartiolaitoksen lisäksi ruudussa nähdään pelastuslaitos, poliisi ja FinnHEMS lääkärihelikopteri. Sarja starttaa 6.3. ja kaikkiaan luvassa on 15 tunnin mittaista jaksoa. Aidot tapahtumat on kuvattu eri viranomaistahojen matkassa eri puolilla Suomea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMies jäissäRajavartiolaitoksen tehtäväkirjo on laaja. Nauvon Merivartioasemalta lähdetään liikkeelle saariston yleisviranomaisen roolissa, huolehditaan turvallisuudesta merialueilla, toteutetaan etsintä- ja pelastustehtäviä ja valvotaan vesiliikennettä matalan ja vaikeakulkuisen saariston lisäksi kauempanakin.Hankalasti matereelta saavutettavalla alueella Rajavartiolaitos toteuttaa myös ensihoitotehtäviä ja tuuraa harvalukuista poliisia. Usein tarvitaan vähintäänkin kyytiapua, toisinaan suoritettavaksi tulee koko tehtävä.Nopein tapa liikkua on 240 kilometrin tuntinopeudella etenevä helikopterikyyti. Talvikauden ajaksi veneet on nostettu vesiltä, vaikka jääpeite on alueella varsin vähäinen.Meripelastushelikopterin miehistö muodostuu kahdesta ohjaajasta, mekaanikosta ja yhdestä tai kahdesta pintapelastajasta.Pintapelastajan tehtävä on pelastustilanteissa viedä apu kohteeseen ja saattaa pelastettavat turvallisesti helikopteriin. Potilaiden kuljetuksen aikainen hoito on myös pintapelastajan vastuulla pelastus- ja sairaankuljetustehtävissä. Kaikki pintapelastajat on koulutettu vähintään perustasoiseen ensihoitoon.Tätä apua odottaa pian myös jäälautoilla pomppiva merivartiomestari. Otteista päätellen jäihin vajoaminen on vain ajan kysymys.Keli pakottaa varasuunnitelmaanMinuuttien kuluessa sää sakenee sakenemistaan. On vaikea sanoa, missä sumu vaihtuu pilveksi, mutta näkyvyys on olematon jo ennen lumisateen alkua.Yhdistelmä on myrkkyä lentotoiminnalle ja pakottaa kopterin pysymään kotikentällään. Pakko on tosin suhteellinen käsite, sillä tositilanteessa ilmaa olisi lapojen alla herkemmin, mutta pelkän näytöksen vuoksi kehnoon keliin ei nousta.Aivan aseettomaksi pelastusnäytöksessä ei kuitenkaan jäädä. Viereisessä hallissa on parkissa vaihtoehtoinen suunnitelma.Kelirikkokauden ylivoimainen kulkuväline saaristossa on nimittäin ilmatyynyalus, joka ei säikähdä heikkoa näkyvyyttä yhtä helposti. Kova tuuli tai avoveden ja paukkupakkasen yhdistelmä ovat tälle välineelle myrkkyä, mutta nyt ei ole pelkoa kummastakaan, joten käsky käy avata ovet ja siirtyä vesille.Rantavedessä päivystävä joutsenpari ei vaivaudu edes väistämään ohi liitävää kulkuneuvoa, jonka ajamisen kerrotaan olevan kuin lähes jarruttoman takavetoisen auton ohjastamista liukkaalla.Keulan suunta ei kerro todellisesta kulkusuunnasta kovin usein, eikä pysäyttämistä varten kannata hamuilla jarrua, ennemmin koukataan keula tulosuuntaan ja painetaan kaasua. Ennakoivan ajotavan merkitystä ei voi kylliksi korostaa, siksi täsmällinen ajo ilmatyynyaluksella vaatii jatkuvaa harjoittelua.Leijuen yli jään ja sulanIlmatyynyalus on vesikulkuneuvojen kummajainen, joka kulkee kumisen helman alle pakattavan ilmapatjan kannattelemana. Jäällä ja maalla se on kuin maastoajoneuvo, vesillä se tulkitaan veneeksi.Rajavartiolaitoksen käyttämä versio tarjoaa kabiinissa mukavaa tilaa neljälle ja "mullipuolella" hieman meluisampaa tilaa tavaroille tai useammalle kyytiläisille. Todellisuudessa valittamista ei ole takanakaan. Kyyti on tasaisen varmaa.5,5 tonnia painava alus liitää eteenpäin noin 60 sentin korkeudella pinnasta, joten pikkukiviä ei tarvitse kierrellä. Ilmatyynyalus kulkee ujostelematta kaikilla kelirikon tarjoamilla pinnoilla, mutta tarkkaan ajoon se ei ole paras mahdollinen, joten näytöskyytien jälkeen se ajetaan takaisin lämpimään talliin.Jäissä kelluvan pelastaminen hoidetaan tällä kertaa laiturilta jäiden sekaan sukeltaen. Toimintatapa ei juuri eroa lentävän pintapelastajan otteista, vaikka lähestymiskulma onkin nyt toinen.Kuivapuvussa veden varassa kelluvalle maalimiehelle ei ehdi tulla edes vilu ennen kuivalle maalle kömpimistä. Suurin kiitos kuuluu asianmukaiselle työasulle.Samantyyppiseen asuun satsaamista pelastusnäytökseen osallistuneet ammattilaiset suosittelevat kaikille paljon jäillä liikkuville. Reilun 500 euron sijoittaminen peruspätevään pukineeseen ei hätätilanteessa ole enää paha raha, vaikka harrastelijaa hinta aluksi hieman kauhistuttaakin.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lähde: www.raja.fiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen