23.9.2016 Ajoneuvot Rankan paikan Nissan – Tässä on pelastustehtäviin suunniteltu Navara EnGuard Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viilattu ulkomuoto, erikoisväri ja liuta teknisiä parannuksia. Näillä eväillä Nissanin avolava Navarasta muokataan pelastusajoneuvo haastaviin maastoihin. Konsepti tottelee nimeä Navara EnGuard. EnGuard on Nissanin avolava-auto Navaran pohjalle muovattu näkemys pelastusajoneuvosta, jonka ominaisuudet takaavat valmistajan mukaan pääsyn tiettömien taipaleiden taakse.Konseptiautolle tyypillisesti EnGuard lähinnä esittelee ideaa, sillä ainakaan toistaiseksi autoa ei ole nähty tositoimissa esittelemässä kykyjään. Nissan kuitenkin uskoo uutuuteensa kuin vuoreen. Nähtäväksi jää, tuleeko siitä myös myyntimalli pelastustehtäviin.Konseptiauto perustuu International Pick-up of the Year ‑palkinnolla palkitun Nissan Navara ‑lava-auton Double Cab Tekna ‑versioon, johon on tehty runsaasti muotoilullisia ja teknisiä parannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNavara EnGuard - mukana myös kannettavat akutPelastusautokonsepti saa maailman ensiesittelynsä Hannoverin autonäyttelyssä. Uutuuteen on valmistajan mukaan integroitu kahden kannettavan akkuyksikön prototyyppi, joka mahdollistaa työkalujen ja erilaisten koneiden käyttämisen kenttäolosuhteissa. Akkuyksikössä hyödynnetään Nissanin akkuteknologiaa, joka on jo tosikäytössä yhtiön LEAF- ja e-NV200-sähköautoissa.Kun akkuyksiköt ovat säilytyspaikassaan lavalla, auton dieselmoottori lataa niitä jatkuvasti, jotta ne ovat aina käyttövalmiina hätätilanteessa. Kumpikin 2 kW:n akkuyksikkö käsittää seitsemän Nissanin sähköautojen akkumoduulia säänkestävän koneistetun alumiinikotelon sisällä.Akkuyksikössä on kaksi latausliitintä (220 V:n vaihtovirtapistoke ja aurinkopaneelien liitin) ja viisi syöttöliitintä (kaksi 220 V:n vaihtovirtapistoketta ja kolme USB-porttia). Akkuyksikön päässä oleva syvennys helpottaa kantamista.Täysin päästöttömät ja tulenarkoja polttoaineita sisältämättömät akkuyksiköt soveltuvat käyttöön myös suljetuissa tiloissa, kuten rakennusten sisällä tai luolassa.Kuten arvata saattaa, on auto varustettu runsaalla pelastuskalustolla. Perinteisten työvälineiden mukana on myös uusimpia innovaatioita, kuten kameralennokki, joka voi lentää onnettomuusalueen yläpuolella ja antaa tietoja ympäröivästä alueesta, pelastuskohteesta sekä mahdollisesti pelastushenkilöstöä uhkaavista vaaroista.Lennokki tiedustelee taivaallaOsana Intelligent Mobility ‑visiotaan Nissan tutkii jatkuvasti tapoja integroida sähköautojen akkuteknologiaa osaksi yhteiskuntaa. Navara EnGuard -konseptiauton akkuyksiköt ovat valmistajan mukaan esimerkki siitä, kuinka sähköautojen akkuteknologiaa voidaan hyödyntää puhtaampien ja kestävämpien energiaratkaisujen tarjoamiseen uusilla alueilla.Navara EnGuard –konseptiauton lavakannen yläkulmissa on moottoroidusti avattavat säilytyslokerot. Kuljettajan puolella on ensiapupakkaus ja kannettava defibrillaattori. Etumatkustajan puolen 20,5-tuumainen teräväpiirtonäyttö näyttää reaaliaikaista videokuvaa, joka saadaan DJI Phantom 4 ‑kameralennokista. Vain 1380 grammaa painava lennokki voi lentää jopa 6 000 metrin korkeudessa 20 metrin sekuntinopeudella miltei puolen tunnin ajan yhdellä latauksella. Lennokin pohjassa oleva 12,4 megapikselin kamera kuvaa videota ja still-kuvia. Navara EnGuard –konseptiauton lavalla lennokkia säilytetään alemmassa säilytyskaukalossa.Konseptiin tehtyjen muutosten ansiosta tavallinen Navara ehostuu liikkuvaksi pelastuskeskukseksi. Ajokorkeutta on korotettu 50 millimetrillä, joka lisää auton maastokelpoisuutta. Silmiinpistävin ero tavalliseen Navaraan löytyy auton sivuilta, missä etu- ja takapyöräkoteloihin on asennettu räätälöidyt lokasuojan levikkeet.Navara EnGuard –konseptiauton ohjaamon katto on 136 mm korkeampi kuin Navarassa. Katolla on valoteline, jonka kulmissa olevat kirkkaat siniset vilkkuvalot näkyvät selvästi kaikista suunnista. Telineen kaikilla sivuilla on myös valkoiset LED-valot, jotka voidaan telineen etu- ja takapuolella kytkeä tehotilaan auttamaan pelastustiimin työtä valaisemalla kirkkaasti laajan alueen auton edessä ja takana.Navara EnGuard – huolelisesti valittu väritysVärien valintaan kiinnitettiin erityistä huomiota Navara EnGuard -konseptiauton suunnitteluprosessin aikana. Valmistajan tekemissä tutkimuksissa havaittiin esimerkiksi, että fluoresoiva vihreä on päivänvalossa selkeimmin erottuva väri, jonka myös värisokeat henkilöt tunnistavat helpoimmin. Myös eri värien sijoittelulla on merkitystä. Esimerkiksi hätäajoneuvon sahanteräkuviot sijoitettiin ovien alle, koska se on paikka, johon muiden ajoneuvojen valot kohdistuvat helposti, Nissan kertoo.Navara EnGuard –konseptiauto perustuu Navara-malliston korkeimpaan Tekna-varustelutasoon. Siten siinä on jo lähtökohtaisesti paljon pelastustyössä hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten NissanConnect-satelliittinavigaattori, joka ohjaa pelastustiimin varmasti ja nopeasti kohteeseen. Kaksivyöhykkeinen ilmastointi ja lämmitetyt istuimet takaavat osaltaan säädylliset oltavat auton sisällä eri olosuhteissa.Pelastustyötä helpottaa myös Nissanin Around View Monitor ‑kamerajärjestelmä, joka näyttää kojelaudan näytössä 360 asteen lintuperspektiivinäkymän auton ympäristöstä. Around View Monitor on pelastustyöntekijöille mitä todennäköisimmin käyttökelpoinen apuväline, sillä se mahdollistaa navigoinnin vaikeassa maastossa ilman, että autosta tarvitsee nousta.Navara EnGuard –konseptiauto on kokenut myös mekaanisia parannuksia. Se on rakennettu Navara-mallien tavoin tukevan tikapuurungon ympärille, mutta siinä on uusi, säädettävä jousitus ja parannetut nailonholkit, jotka kohentavat auton maasto-ominaisuuksia entisestään.Lähde ja kuvat: NissanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”