23.9.2016 Ajoneuvot Rankan paikan Nissan – Tässä on pelastustehtäviin suunniteltu Navara EnGuard Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viilattu ulkomuoto, erikoisväri ja liuta teknisiä parannuksia. Näillä eväillä Nissanin avolava Navarasta muokataan pelastusajoneuvo haastaviin maastoihin. Konsepti tottelee nimeä Navara EnGuard. EnGuard on Nissanin avolava-auto Navaran pohjalle muovattu näkemys pelastusajoneuvosta, jonka ominaisuudet takaavat valmistajan mukaan pääsyn tiettömien taipaleiden taakse.Konseptiautolle tyypillisesti EnGuard lähinnä esittelee ideaa, sillä ainakaan toistaiseksi autoa ei ole nähty tositoimissa esittelemässä kykyjään. Nissan kuitenkin uskoo uutuuteensa kuin vuoreen. Nähtäväksi jää, tuleeko siitä myös myyntimalli pelastustehtäviin.Konseptiauto perustuu International Pick-up of the Year ‑palkinnolla palkitun Nissan Navara ‑lava-auton Double Cab Tekna ‑versioon, johon on tehty runsaasti muotoilullisia ja teknisiä parannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNavara EnGuard - mukana myös kannettavat akutPelastusautokonsepti saa maailman ensiesittelynsä Hannoverin autonäyttelyssä. Uutuuteen on valmistajan mukaan integroitu kahden kannettavan akkuyksikön prototyyppi, joka mahdollistaa työkalujen ja erilaisten koneiden käyttämisen kenttäolosuhteissa. Akkuyksikössä hyödynnetään Nissanin akkuteknologiaa, joka on jo tosikäytössä yhtiön LEAF- ja e-NV200-sähköautoissa.Kun akkuyksiköt ovat säilytyspaikassaan lavalla, auton dieselmoottori lataa niitä jatkuvasti, jotta ne ovat aina käyttövalmiina hätätilanteessa. Kumpikin 2 kW:n akkuyksikkö käsittää seitsemän Nissanin sähköautojen akkumoduulia säänkestävän koneistetun alumiinikotelon sisällä.Akkuyksikössä on kaksi latausliitintä (220 V:n vaihtovirtapistoke ja aurinkopaneelien liitin) ja viisi syöttöliitintä (kaksi 220 V:n vaihtovirtapistoketta ja kolme USB-porttia). Akkuyksikön päässä oleva syvennys helpottaa kantamista.Täysin päästöttömät ja tulenarkoja polttoaineita sisältämättömät akkuyksiköt soveltuvat käyttöön myös suljetuissa tiloissa, kuten rakennusten sisällä tai luolassa.Kuten arvata saattaa, on auto varustettu runsaalla pelastuskalustolla. Perinteisten työvälineiden mukana on myös uusimpia innovaatioita, kuten kameralennokki, joka voi lentää onnettomuusalueen yläpuolella ja antaa tietoja ympäröivästä alueesta, pelastuskohteesta sekä mahdollisesti pelastushenkilöstöä uhkaavista vaaroista.Lennokki tiedustelee taivaallaOsana Intelligent Mobility ‑visiotaan Nissan tutkii jatkuvasti tapoja integroida sähköautojen akkuteknologiaa osaksi yhteiskuntaa. Navara EnGuard -konseptiauton akkuyksiköt ovat valmistajan mukaan esimerkki siitä, kuinka sähköautojen akkuteknologiaa voidaan hyödyntää puhtaampien ja kestävämpien energiaratkaisujen tarjoamiseen uusilla alueilla.Navara EnGuard –konseptiauton lavakannen yläkulmissa on moottoroidusti avattavat säilytyslokerot. Kuljettajan puolella on ensiapupakkaus ja kannettava defibrillaattori. Etumatkustajan puolen 20,5-tuumainen teräväpiirtonäyttö näyttää reaaliaikaista videokuvaa, joka saadaan DJI Phantom 4 ‑kameralennokista. Vain 1380 grammaa painava lennokki voi lentää jopa 6 000 metrin korkeudessa 20 metrin sekuntinopeudella miltei puolen tunnin ajan yhdellä latauksella. Lennokin pohjassa oleva 12,4 megapikselin kamera kuvaa videota ja still-kuvia. Navara EnGuard –konseptiauton lavalla lennokkia säilytetään alemmassa säilytyskaukalossa.Konseptiin tehtyjen muutosten ansiosta tavallinen Navara ehostuu liikkuvaksi pelastuskeskukseksi. Ajokorkeutta on korotettu 50 millimetrillä, joka lisää auton maastokelpoisuutta. Silmiinpistävin ero tavalliseen Navaraan löytyy auton sivuilta, missä etu- ja takapyöräkoteloihin on asennettu räätälöidyt lokasuojan levikkeet.Navara EnGuard –konseptiauton ohjaamon katto on 136 mm korkeampi kuin Navarassa. Katolla on valoteline, jonka kulmissa olevat kirkkaat siniset vilkkuvalot näkyvät selvästi kaikista suunnista. Telineen kaikilla sivuilla on myös valkoiset LED-valot, jotka voidaan telineen etu- ja takapuolella kytkeä tehotilaan auttamaan pelastustiimin työtä valaisemalla kirkkaasti laajan alueen auton edessä ja takana.Navara EnGuard – huolelisesti valittu väritysVärien valintaan kiinnitettiin erityistä huomiota Navara EnGuard -konseptiauton suunnitteluprosessin aikana. Valmistajan tekemissä tutkimuksissa havaittiin esimerkiksi, että fluoresoiva vihreä on päivänvalossa selkeimmin erottuva väri, jonka myös värisokeat henkilöt tunnistavat helpoimmin. Myös eri värien sijoittelulla on merkitystä. Esimerkiksi hätäajoneuvon sahanteräkuviot sijoitettiin ovien alle, koska se on paikka, johon muiden ajoneuvojen valot kohdistuvat helposti, Nissan kertoo.Navara EnGuard –konseptiauto perustuu Navara-malliston korkeimpaan Tekna-varustelutasoon. Siten siinä on jo lähtökohtaisesti paljon pelastustyössä hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten NissanConnect-satelliittinavigaattori, joka ohjaa pelastustiimin varmasti ja nopeasti kohteeseen. Kaksivyöhykkeinen ilmastointi ja lämmitetyt istuimet takaavat osaltaan säädylliset oltavat auton sisällä eri olosuhteissa.Pelastustyötä helpottaa myös Nissanin Around View Monitor ‑kamerajärjestelmä, joka näyttää kojelaudan näytössä 360 asteen lintuperspektiivinäkymän auton ympäristöstä. Around View Monitor on pelastustyöntekijöille mitä todennäköisimmin käyttökelpoinen apuväline, sillä se mahdollistaa navigoinnin vaikeassa maastossa ilman, että autosta tarvitsee nousta.Navara EnGuard –konseptiauto on kokenut myös mekaanisia parannuksia. Se on rakennettu Navara-mallien tavoin tukevan tikapuurungon ympärille, mutta siinä on uusi, säädettävä jousitus ja parannetut nailonholkit, jotka kohentavat auton maasto-ominaisuuksia entisestään.Lähde ja kuvat: NissanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti