21.5.2022 Ajoneuvot Renault Scénic palasi kuvioihin särmikkäänä konseptina – vetysähkö-Scénic saapuu 2024 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konepellin alta on oikein mielenkiintoista kerrottavaa, Scénicille kun kelpaavat jatkossa vain akkusähkö ja vetypolttoaine, yhtä aikaa siis. Kyseessähän on totta kai ladattava vetyhybridi, vaikkei valmistaja Scenic Visioniaan aivan sillä nimellä kutsukaan. Tutkielma on tarkemmin täyssähköauto, jonka toimintamatkaa pidennetään polttokennon avulla (ns. range extender).Täyssähköautojen tunnettuja ongelmia on siis ratkottu tai ainakin tuntuvasti pienennetty ilman mäntämoottorin apua, kun akun ei näin tarvitse olla niin suuri, tarkoittaen tilaa vievä ja painava sekä valmistusprosessinsa kautta ympäristöä kuormittava. Scenic Visionin akun massa on noin puolet vastaavan kokoisen ja vastaavan toimintamatkan omaavan täyssähköauton akkupaketista.Scenic Vision on rakennettu konsernin CMF-EV -alustalle, aivan kuin Mégane E-tech Electric ja Nissan Ariya tähän mennessä, ja sähkötekniikka on suurimmaksi osaksi peräisin juuri Méganesta. 215 hepan sähkömoottori yhdistyy 40 kilowattitunnin akkuun ja tulitukea antaa 16 kilowatin polttokenno.Ympäristöön liittyen, Scenic Vision on valmistettu peräti 70-prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista, ja elinkaarensa toisessa päässä siitä voidaan vastaavasti kierrättää jopa 95 prosenttia. Renault kehuukin, että verrattuna "perinteiseen sähköautoon", Scenic Visionin hiilijalanjälki on sekä valmistuksen että käytön osalta 75 prosenttia pienempi. Nämä ovat niitä vähemmän puhuttuja kolikon kääntöpuolia täyssähköautobuumin keskellä.Niin ikään vuodelle 2024 suunniteltu Renault 5 -reinkarnaatio liippaa muuten jokseenkin läheltä tätä konseptia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIhan peräti tila-auto?Sitä Renault ei aivan suoraan kerro, muttei Scenic Vision täysin tyylipuhdas crossoverkaan ole. Siitä kertoo esimerkiksi korkeus, joka on väistyvään, hyvin crossovermaiseen Scénic-polveen verrattuna madaltunut kuudella senttimetrillä. Scenic Vision on kompakti tila-auto, jollainen Scénic on aina, yli 30 vuoden ajan ollutkin. 4,49 metrin mittainen konseptimalli visioi samalla koko Renault-brändin, ei siis pelkästään parin vuoden päästä nähtävän Scénicin muotoja.Tämänkaltaista muotokieltä on odotettavissa muiltakin tulevaisuuden Renaulteilta. Aika paljon nykyistä terävämmillä kulmilla siis mennään.Konseptimallit ovat tavallisesti tuotantoautoja villimpiä sekä ulkoa että sisältä. Scenic Vision ei tee tähän poikkeusta tulevien aikojen ranskalaista mukavuutta visioivalla matkustamollaan. Tutkielma palauttaa eloon kauan kadoksissa olleen tila-autojen valttikortin, nimittäin aivan tasaisen lattian. Autoon kulkua, sen käytettävyyttä sekä muunneltavuutta edistävät lisäksi B-pilarittomat sivut ja sitä kautta kaappariovet takana.Scenic Visionin oviratkaisu yhdistää tavallaan taannoisen Opel Merivan takakaappariovet Ford B-Maxin B-pilarittomuuteen. Näkymä sisälle on futuristinen, ja pohjana on sataprosenttisesti kierrätysmateriaaleista valmistettu lattia.Teho-osasto löytyy ratin takaaEdellä mainitut Scenic Visionin ominaisuudet lukeutuvat mahdollisesti jo siihen vm. 2024 Sceniciin, mutta etenkin kuljettajan paikan hienouksia jouduttaneen odottelemaan pidempään. Auto muun muassa säätää kaikki mahdolliset asetukset soittolistasta lähtien kunkin kuljettajan mieleiseksi hänen vain istahtaessaan paikalleen. Kaikilla matkustajilla on mikrofonit ja kaiuttimet pääntuissa keskustelun helpottamiseksi, mikä tuntuu jälleen hyvin ranskalaiselta tarpeelta.Turvavarusteissakin riittää, sillä Renaultin mukaan auto pääsisi heittämällä läpi tulevistakin EuroNCAP -luokituksista. Cocoon-turvatyyny suojaa etupenkeillä istuvia kokonaisvaltaisesti, ja kuskin penkki seuraa jopa hänen sykettään tarkkaillakseen vireystilaa, ja jopa havaitakseen sydänkohtausta edeltäviä vaarallisia muutoksia sykkeessä. Kuljettajan penkki on lisäksi erityisen tukeva, ja näkymä kojelaudan näyttöruudulle on tehty mahdollisimman käytännölliseksi. Melkoinen teho-osastohan tässä on siis kyseessä.Valoa matkustamoon saadaan laajan kattoikkunan kautta, onhan kyseessä Scénic. Lähde ja kuvat: Renault Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaHalpa retrosähköauto Ranskasta – Renault 5 tulee 2024 Koeajo: tyyli tilan tilalle – Renault Scénic Koeistuttu: Renault Austral – uusi nimi kilpailtuun katumaasturiluokkaan Maistiainen: Renault Megane E-Tech Electric – yllättävän pieni, mutta iso sähköauto alle 39 000 euroaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä