19.6.2023 Ajoneuvot Renaultin uusi lippulaiva on Rafale – stealth-ominaisuudet kunniassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rafale tarjoaa jopa 300-hevosvoimaisen lataushybridin ja viiston katon - sekä lippulaivan mallistoon, josta puuttuu iso ranskalainen sedan. Rafalen tulostahan tiedettiin jo vähän etukäteen, ja vähintään korimallin verran mielenkiintoa herätti auton mallinimi, joka nostattaa valtaisat ilmailuvibat. Kolmas erityisen mielenkiintoinen piirre Rafalessa on sen asemointi Renaultin Euroopan-henkilöautomalliston uudeksi lippulaivaksi.Ranskalaisvalmistajan edellinen lippulaiva oli D-segmentin sedan/farmari Talisman. Se poistui myynnistä kaikkialla Euroopassa viime vuonna, jatkaen tosin tuotantotaivaltaan edelleen Renault Korea Motorsilla Etelä-Koreassa. Näin Renaultilla ei ole enää perinteistä isoa ranskalaista sedania lippulaivanaan, vaan sen position ottaa viistokattoinen D-segmentin SUV. Kovin ovat ajat muuttuneet.Rafale perustuu konsernin CMF-CD -pohjarakenteelle aivan kuten Talisman sekä tuoreista tuoreimmat SUV-tuttavuudet Austral ja Espace, joista jälkimmäisen kanssa Rafale jakaa muun muassa saman akselivälin. SUV-sisaristaan Rafalen erottaa kattolinjan lisäksi Renaultin mukaan ajo-ominaisuuksillaan, joista on pyritty tekemään vähemmän maasturimaiset.Renault puhuu Rafalesta ajajan autona. Konkreettisena esimerkkinä tästä on ainakin neljä senttimetriä Espacea suurempi raideleveys ja jopa 245 millimetrin rengasleveys.4,71 metrin kokonaispituudellaan Rafale vain sentin verran Espacea lyhyempi, siinä missä akseliväli on todellakin yhtä pitkä, 2,76 metriä. Auto on myös maasturimaisen korkea, 1,6 metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnimmäkseen stealthNiin ne ilmailuvibat. Rafalehan on ranskaa ja tarkoittaa tuulenpuuskaa. Nimen on ennen Renault Rafalea saanut kaksi erityisen äänekästä ranskalaisvalmisteista lentokonetta, Caudron C.460 Rafale -kilpalentokone 1930-luvulta sekä Hornetin seuraajaehdokkaanakin ollut neljännen sukupolven suihkuhävittäjä Dassault Rafale, joka on erittäin tehokas muuttamaan kerosiinia meteliksi.Kaksi sinistä kaimaa. Taustalla C.460 Rafale -replika.Erinäiset yksityiskohdat kuitenkin viittaavat siihen, että Renault Rafale haluaa pitää pienempää meteliä. Autoa ei tule saamaan kuin hybridinä, täys- tai pistokemallisena.Täyshybridivoimalinja on sama kuin Espacessa eli pienestä bensiinimoottorista otetaan sähkömoottorin kera paljon irti. 1,2-litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin parina häärii 50-kilowattinen ajosähkömoottori kahden kilowattitunnin akkuineen, ja lisäksi polttomoottorilla on vielä oma sähkömoottorinsa, joka huolehtii käynnistyksistä sekä jarrutusenergian talteenotosta. Kaikkiaan Rafale E-Tech full hybrid tarjoaa 147 kilowatin eli 200 hevosvoiman tehot. Muut suoritusarvot jäävät odottamaan ajankohtaa lähempänä markkinalanseerausta, joka koittaa muuten vasta ensi vuonna.Vieläkin stealthimpaa kulkemista tarjoaa kuitenkin Rafaleen saataville tuleva lataushybridivoimalinja, jolla pääsee aikanaan ehkä ainakin 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Lataushybridi tulee olemaan nelivetoinen, ja ratkaisu käsittää ilmeisesti kolme sähkömoottoria, joista yksi taka-akselilla. Järjestelmätehoa Renaultin ennakkotiedot lupailevat 221 kilowatin eli 300 hevosvoiman tehoja.Rafale tuo itse asiassa myös ulkonäöllään mieleen häivekoneet, sillä teräviä kulmia ja dramaattisia käänteitä on paljon. Niin sanottu coupé-korimalli tarkoittaa Rafalen tapauksessa ihan tyylikkäästi laskeutuvaa perää. Luvassa ei siis ole samanlaista kulttuurishokkia kuin Arkanan kanssa, ja Rafalen perä muistuttaa ehkä enemmän Audi Q5 Sportbackin ratkaisua. Suuremmat mitat antavat enemmän tilaa tehdä onnistuneita muotoiluratkaisuja.Sisätilat muistuttavat paljon sisarmalleja, eniten tietysti Espacea. Jos Rafalea verrataan vielä Espaceen, josta auto on ensisijaisesti viistokattoinen versio, vaikuttaa korimallin muutos tietenkin lähinnä tavaratilaan. Näin seitsenpaikkaisuus menetetään, mutta tavaratila on edelleen kohtuullisen hyvä, tilavuudeltaan 530 litraa. Myöskään takapenkkien pääntilasta ei tarvitse olla kovinkaan huolissaan, vaikka sporttisempi ilme ja käytös painaisivatkin vaakakupissa tilamaasturia enemmän.Lähde ja kuvat: Renault Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”