19.6.2023 Ajoneuvot Renaultin uusi lippulaiva on Rafale – stealth-ominaisuudet kunniassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rafale tarjoaa jopa 300-hevosvoimaisen lataushybridin ja viiston katon - sekä lippulaivan mallistoon, josta puuttuu iso ranskalainen sedan. Rafalen tulostahan tiedettiin jo vähän etukäteen, ja vähintään korimallin verran mielenkiintoa herätti auton mallinimi, joka nostattaa valtaisat ilmailuvibat. Kolmas erityisen mielenkiintoinen piirre Rafalessa on sen asemointi Renaultin Euroopan-henkilöautomalliston uudeksi lippulaivaksi.Ranskalaisvalmistajan edellinen lippulaiva oli D-segmentin sedan/farmari Talisman. Se poistui myynnistä kaikkialla Euroopassa viime vuonna, jatkaen tosin tuotantotaivaltaan edelleen Renault Korea Motorsilla Etelä-Koreassa. Näin Renaultilla ei ole enää perinteistä isoa ranskalaista sedania lippulaivanaan, vaan sen position ottaa viistokattoinen D-segmentin SUV. Kovin ovat ajat muuttuneet.Rafale perustuu konsernin CMF-CD -pohjarakenteelle aivan kuten Talisman sekä tuoreista tuoreimmat SUV-tuttavuudet Austral ja Espace, joista jälkimmäisen kanssa Rafale jakaa muun muassa saman akselivälin. SUV-sisaristaan Rafalen erottaa kattolinjan lisäksi Renaultin mukaan ajo-ominaisuuksillaan, joista on pyritty tekemään vähemmän maasturimaiset.Renault puhuu Rafalesta ajajan autona. Konkreettisena esimerkkinä tästä on ainakin neljä senttimetriä Espacea suurempi raideleveys ja jopa 245 millimetrin rengasleveys.4,71 metrin kokonaispituudellaan Rafale vain sentin verran Espacea lyhyempi, siinä missä akseliväli on todellakin yhtä pitkä, 2,76 metriä. Auto on myös maasturimaisen korkea, 1,6 metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnimmäkseen stealthNiin ne ilmailuvibat. Rafalehan on ranskaa ja tarkoittaa tuulenpuuskaa. Nimen on ennen Renault Rafalea saanut kaksi erityisen äänekästä ranskalaisvalmisteista lentokonetta, Caudron C.460 Rafale -kilpalentokone 1930-luvulta sekä Hornetin seuraajaehdokkaanakin ollut neljännen sukupolven suihkuhävittäjä Dassault Rafale, joka on erittäin tehokas muuttamaan kerosiinia meteliksi.Kaksi sinistä kaimaa. Taustalla C.460 Rafale -replika.Erinäiset yksityiskohdat kuitenkin viittaavat siihen, että Renault Rafale haluaa pitää pienempää meteliä. Autoa ei tule saamaan kuin hybridinä, täys- tai pistokemallisena.Täyshybridivoimalinja on sama kuin Espacessa eli pienestä bensiinimoottorista otetaan sähkömoottorin kera paljon irti. 1,2-litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin parina häärii 50-kilowattinen ajosähkömoottori kahden kilowattitunnin akkuineen, ja lisäksi polttomoottorilla on vielä oma sähkömoottorinsa, joka huolehtii käynnistyksistä sekä jarrutusenergian talteenotosta. Kaikkiaan Rafale E-Tech full hybrid tarjoaa 147 kilowatin eli 200 hevosvoiman tehot. Muut suoritusarvot jäävät odottamaan ajankohtaa lähempänä markkinalanseerausta, joka koittaa muuten vasta ensi vuonna.Vieläkin stealthimpaa kulkemista tarjoaa kuitenkin Rafaleen saataville tuleva lataushybridivoimalinja, jolla pääsee aikanaan ehkä ainakin 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Lataushybridi tulee olemaan nelivetoinen, ja ratkaisu käsittää ilmeisesti kolme sähkömoottoria, joista yksi taka-akselilla. Järjestelmätehoa Renaultin ennakkotiedot lupailevat 221 kilowatin eli 300 hevosvoiman tehoja.Rafale tuo itse asiassa myös ulkonäöllään mieleen häivekoneet, sillä teräviä kulmia ja dramaattisia käänteitä on paljon. Niin sanottu coupé-korimalli tarkoittaa Rafalen tapauksessa ihan tyylikkäästi laskeutuvaa perää. Luvassa ei siis ole samanlaista kulttuurishokkia kuin Arkanan kanssa, ja Rafalen perä muistuttaa ehkä enemmän Audi Q5 Sportbackin ratkaisua. Suuremmat mitat antavat enemmän tilaa tehdä onnistuneita muotoiluratkaisuja.Sisätilat muistuttavat paljon sisarmalleja, eniten tietysti Espacea. Jos Rafalea verrataan vielä Espaceen, josta auto on ensisijaisesti viistokattoinen versio, vaikuttaa korimallin muutos tietenkin lähinnä tavaratilaan. Näin seitsenpaikkaisuus menetetään, mutta tavaratila on edelleen kohtuullisen hyvä, tilavuudeltaan 530 litraa. Myöskään takapenkkien pääntilasta ei tarvitse olla kovinkaan huolissaan, vaikka sporttisempi ilme ja käytös painaisivatkin vaakakupissa tilamaasturia enemmän.Lähde ja kuvat: Renault Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa