29.10.2023 Ajoneuvot Rovanperä paljasti mestaruusreseptinsä: ”Voimme olla ylpeitä tästä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä rallikausi alkoi kääntyä Kalle Rovanperälle suotuisaksi keväällä. Alkuvuoden huoli huippuvauhdin puutteesta katosi kuin taikaiskusta. Kolme osakilpailuvoittoa ja tukku palkintokorokesijoituksia olivat lopulta riittävästi, jotta Kalle Rovanperän nimi loisti jälleen kirkkaimpana rallin MM-kauden päätteeksi.Uutena osakilpailuna sarjaan mukaan tuotu Keski-Euroopan ralli oli odotetusti todellinen selviytymistaistelu kuljettajille. Kun kyseisissä olosuhteissa oli saatava selvyys myös kuljettajien maailmanmestaruuden voittajan nimestä, oli yhtälö kauden haastavin.Ei siis ihme, että Rovanperä vaikutti aavistuksen raukealta heti kisan päätyttyä.- Kaiken kaikkiaan kisa oli vaikea, kuten jätkät kuvailivat. Tämä oli pitkä viikko, kun matkasimme kolmen eri maan väliä ja teimme nuotteja erikoiskokeille. Sitten alkoi ralli ja heti oli parin päivän ajan pahimmat olosuhteet pitkään aikaan. Pysyimme kuitenkin viileinä ja suunnitelmassamme, vahvisti Rovanperä rallin päättäneessä lehdistötilaisuudessa.Kauden käännekohta tapahtui vasta Portugalin rallissa keväällä. Alkuvuoden rallit jäivät tulosten osalta tavallista vaisummiksi, kuten lumella ajettavassa Ruotsin MM-rallissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvostus huipussaanKoska mestaruudet tulivat perättäisinä vuosina, oli Rovanperällä oivallinen mahdollisuus vertailla saavutuksiaan keskenään. Molemmilla kerroilla mestaruus ratkesi suomalaisässälle ennen kauden viimeistä rallia, mutta tapa, jolla taistelu käännettiin kotiin, erosi huomattavasti aiemmasta.- Ehkä tämä ei tunnu viime vuotta paremmalta, mutta arvostan tätä mestaruutta enemmän, koska se oli vaikea saavuttaa ja vaati töitä paljon. Viime vuonna tunne oli isompi, koska mestaruus oli ensimmäinen. Nyt ajoimme fiksummin koko vuoden, noudatimme suunnitelmaamme ja olimme nopeita silloin, kun se oli tarpeen. Ajoimme silti paljon erikoiskoevoittoja, joten voimme olla ylpeitä siitä, mitä teimme.Rovanperän venymiskyky paineiden ollessa suurimmillaan on jotain ilmiömäistä, johon kilpakumppanit eivät pysty, eivätkä kovin herkästi ole sitä valmiita yrittämään.Rajua taistelua. Rovanperä sai kauden aikana tiukan haaste paitsi MM-jahdissa olleesta Elfyn Evansista, myös Sébastien Ogierista, jonka kanssa suomalaisässä väänsi tosissaan muun muassa Kenian Safari-rallissa.Oli tulossa oleva rallin lopputulos mikä tahansa, Rovanperä on varmin veto Power Stagen voittajaksi.- Meillä oli suunnitelma pisteiden keräämisestä. Power Staget puskettiin yhä, sillä vaikka niiden merkitys ei näytä suurelta, niin laskiessa pisteet yhteen, siitä kertyy iso potti.Mikäli olettaa kotikisan kutkuttavan Rovanperän mieltä eniten kauden aikana, erehtyy. Itse asiassa, Rovanperän rekordi Jyväskylästä on vielä toistaiseksi heikoimmasta päästä. Kotikisan voitto uupuu yhä, mutta etelänaapurista Rovanperällä on jo kolme ykkössijaa.Remmi tiukalle ja menoksi. Rovanperä on jo 23-vuotiaana yltänyt saavutuksiin, joista useimmat kuljettajat voivat vain haaveilla.- Kuten olen sanonut aiemminkin, Viro oli lempikisani. Nautin siitä rallista todella paljon. Se ajetaan lähellä Suomea, joten suomalaisia faneja saapuu paljon kisaan. Myös paikalliset fanit ovat alkaneet hurrata meille, joten tunne on kova. Tavallisesti se tuntuu vain siltä, että pidämme hauskaa ja tulos tulee luonnostaan.Mestaruustaistelun päättyminen tallikaverin ulosajoon tuntui Rovanperästä kurjalta. Elfyn Evans piristyi kauden puolivälissä niin, että nousi nopeasti Rovanperän pahimmaksi uhkaajaksi.- Se oli iso harmi, kun se sattui tiimikaverille. Taistelu jatkui pitkään, eikä minulla ole siitä mitään pahaa sanottavaa. Elfyn on reilu kilpailija, joten kun näkee hänen ajaneen ulos, yrittää miettiä hänen tuntemuksiaan. Hän otti melkoisen askeleen eteenpäin viime vuodesta. Meidän piti olla tasaisempia, koska hän oli niin nopea.Keskittymisen mestari. Kalle Rovanperän taidossa keskittyä omaan suoritukseen on paljon samaa kuin Tommi Mäkisellä, joka omalla urallaan ylsi jopa neljään perättäiseen maailmanmestaruuteen.Aina opittavaaTäydellisyyttä hipovista lopputuloksista huolimatta Rovanperä kokee olevansa yhä korkoa kasvamassa. Rallin MM-sarja tarjoaa oppia välillä kovalla kädellä, joten viisaan lähestymistavan nimeen vannova Rovanperä on ensimmäisenä imemässä uusia vinkkejä parantaakseen tuloskuntoaan entisestään.- Ennen kuin voittaa kaikki rallit kauden aikana, voi oppia uusia asioita. Sellainen tulos ei kovin todennäköisesti tapahdu, joten meillä on paljon opittavaa. Olemme nyt ajaneet neljä vuotta pääluokassa ja saavuttaneet kaksi mestaruutta niiden aikana. Se on melkoinen kannanotto, Rovanperä hykerteli.Kaudesta 2023 on jäljellä enää kolmen viikon kuluttua ajettava Japanin MM-ralli. Toista vuotta mukana sarjassa oleva osakilpailu on Toyotalle tärkeä taistelukenttä. Panosta on enää osakilpailuvoiton verran, mutta Rovanperä laskee itsensä hieman poikkeuksellisesti ulos kilpailun ennakkosuosikeista.- Se ei ollut meille paras ralli viime vuonna, eikä se taida olla sitä edes tänä vuonna. Haluan toki parantaa viime vuodesta, koska kyse on tiimin kotirallista. Paineita meillä ei enää ole, joten voimme nauttia enemmän. Pusketaan nyt enemmän, jotta saadaan hyvä tulos tiimille.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaLisää aiheestaNäin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon