29.10.2023 Ajoneuvot Rovanperä paljasti mestaruusreseptinsä: ”Voimme olla ylpeitä tästä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä rallikausi alkoi kääntyä Kalle Rovanperälle suotuisaksi keväällä. Alkuvuoden huoli huippuvauhdin puutteesta katosi kuin taikaiskusta. Kolme osakilpailuvoittoa ja tukku palkintokorokesijoituksia olivat lopulta riittävästi, jotta Kalle Rovanperän nimi loisti jälleen kirkkaimpana rallin MM-kauden päätteeksi.Uutena osakilpailuna sarjaan mukaan tuotu Keski-Euroopan ralli oli odotetusti todellinen selviytymistaistelu kuljettajille. Kun kyseisissä olosuhteissa oli saatava selvyys myös kuljettajien maailmanmestaruuden voittajan nimestä, oli yhtälö kauden haastavin.Ei siis ihme, että Rovanperä vaikutti aavistuksen raukealta heti kisan päätyttyä.- Kaiken kaikkiaan kisa oli vaikea, kuten jätkät kuvailivat. Tämä oli pitkä viikko, kun matkasimme kolmen eri maan väliä ja teimme nuotteja erikoiskokeille. Sitten alkoi ralli ja heti oli parin päivän ajan pahimmat olosuhteet pitkään aikaan. Pysyimme kuitenkin viileinä ja suunnitelmassamme, vahvisti Rovanperä rallin päättäneessä lehdistötilaisuudessa.Kauden käännekohta tapahtui vasta Portugalin rallissa keväällä. Alkuvuoden rallit jäivät tulosten osalta tavallista vaisummiksi, kuten lumella ajettavassa Ruotsin MM-rallissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvostus huipussaanKoska mestaruudet tulivat perättäisinä vuosina, oli Rovanperällä oivallinen mahdollisuus vertailla saavutuksiaan keskenään. Molemmilla kerroilla mestaruus ratkesi suomalaisässälle ennen kauden viimeistä rallia, mutta tapa, jolla taistelu käännettiin kotiin, erosi huomattavasti aiemmasta.- Ehkä tämä ei tunnu viime vuotta paremmalta, mutta arvostan tätä mestaruutta enemmän, koska se oli vaikea saavuttaa ja vaati töitä paljon. Viime vuonna tunne oli isompi, koska mestaruus oli ensimmäinen. Nyt ajoimme fiksummin koko vuoden, noudatimme suunnitelmaamme ja olimme nopeita silloin, kun se oli tarpeen. Ajoimme silti paljon erikoiskoevoittoja, joten voimme olla ylpeitä siitä, mitä teimme.Rovanperän venymiskyky paineiden ollessa suurimmillaan on jotain ilmiömäistä, johon kilpakumppanit eivät pysty, eivätkä kovin herkästi ole sitä valmiita yrittämään.Rajua taistelua. Rovanperä sai kauden aikana tiukan haaste paitsi MM-jahdissa olleesta Elfyn Evansista, myös Sébastien Ogierista, jonka kanssa suomalaisässä väänsi tosissaan muun muassa Kenian Safari-rallissa.Oli tulossa oleva rallin lopputulos mikä tahansa, Rovanperä on varmin veto Power Stagen voittajaksi.- Meillä oli suunnitelma pisteiden keräämisestä. Power Staget puskettiin yhä, sillä vaikka niiden merkitys ei näytä suurelta, niin laskiessa pisteet yhteen, siitä kertyy iso potti.Mikäli olettaa kotikisan kutkuttavan Rovanperän mieltä eniten kauden aikana, erehtyy. Itse asiassa, Rovanperän rekordi Jyväskylästä on vielä toistaiseksi heikoimmasta päästä. Kotikisan voitto uupuu yhä, mutta etelänaapurista Rovanperällä on jo kolme ykkössijaa.Remmi tiukalle ja menoksi. Rovanperä on jo 23-vuotiaana yltänyt saavutuksiin, joista useimmat kuljettajat voivat vain haaveilla.- Kuten olen sanonut aiemminkin, Viro oli lempikisani. Nautin siitä rallista todella paljon. Se ajetaan lähellä Suomea, joten suomalaisia faneja saapuu paljon kisaan. Myös paikalliset fanit ovat alkaneet hurrata meille, joten tunne on kova. Tavallisesti se tuntuu vain siltä, että pidämme hauskaa ja tulos tulee luonnostaan.Mestaruustaistelun päättyminen tallikaverin ulosajoon tuntui Rovanperästä kurjalta. Elfyn Evans piristyi kauden puolivälissä niin, että nousi nopeasti Rovanperän pahimmaksi uhkaajaksi.- Se oli iso harmi, kun se sattui tiimikaverille. Taistelu jatkui pitkään, eikä minulla ole siitä mitään pahaa sanottavaa. Elfyn on reilu kilpailija, joten kun näkee hänen ajaneen ulos, yrittää miettiä hänen tuntemuksiaan. Hän otti melkoisen askeleen eteenpäin viime vuodesta. Meidän piti olla tasaisempia, koska hän oli niin nopea.Keskittymisen mestari. Kalle Rovanperän taidossa keskittyä omaan suoritukseen on paljon samaa kuin Tommi Mäkisellä, joka omalla urallaan ylsi jopa neljään perättäiseen maailmanmestaruuteen.Aina opittavaaTäydellisyyttä hipovista lopputuloksista huolimatta Rovanperä kokee olevansa yhä korkoa kasvamassa. Rallin MM-sarja tarjoaa oppia välillä kovalla kädellä, joten viisaan lähestymistavan nimeen vannova Rovanperä on ensimmäisenä imemässä uusia vinkkejä parantaakseen tuloskuntoaan entisestään.- Ennen kuin voittaa kaikki rallit kauden aikana, voi oppia uusia asioita. Sellainen tulos ei kovin todennäköisesti tapahdu, joten meillä on paljon opittavaa. Olemme nyt ajaneet neljä vuotta pääluokassa ja saavuttaneet kaksi mestaruutta niiden aikana. Se on melkoinen kannanotto, Rovanperä hykerteli.Kaudesta 2023 on jäljellä enää kolmen viikon kuluttua ajettava Japanin MM-ralli. Toista vuotta mukana sarjassa oleva osakilpailu on Toyotalle tärkeä taistelukenttä. Panosta on enää osakilpailuvoiton verran, mutta Rovanperä laskee itsensä hieman poikkeuksellisesti ulos kilpailun ennakkosuosikeista.- Se ei ollut meille paras ralli viime vuonna, eikä se taida olla sitä edes tänä vuonna. Haluan toki parantaa viime vuodesta, koska kyse on tiimin kotirallista. Paineita meillä ei enää ole, joten voimme nauttia enemmän. Pusketaan nyt enemmän, jotta saadaan hyvä tulos tiimille.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaLisää aiheestaNäin Kalle Rovanperä paketoi toisen maailmanmestaruuden – löi samalla Kankkusen ennätyksenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?