9.3.2022 Liikenne Sähköauto työsuhdeautona houkuttaa – hyvä latausetu vuoteen 2025 asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilu on lisännyt kiinnostusta ja hämmennystäkin autoedun suhteen, kertoo Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiainjohtaja Kati Malinen. Autoetu kiinnostaa monia, etenkin kun sähköautoille suotiin verotuksellinen latausetu ainakin vuoteen 2025 asti.Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiainjohtaja Kati Malinen kertoo, että liiton asiantuntijoille tulee paljon kysymyksiä, joiden aiheina ovat autoedun edullisuus, sen verotukseen vaikuttavat tekijät sekä valinta vapaan autoedun ja auton käyttöedun välillä.Uutta sen sijaan on kysymystulva, joka koskee sähköautoilua ja sähköautoa työsuhdeautona.Väkevästi virinneen kiinnostuksen taustalla on uusi verohelpotus. Vuoden 2021 alusta lähtien työnantaja on voinut verovapaasti tarjota työntekijälle mahdollisuuden ladata paitsi autoetuautoa myös omaa autoaan työpaikalla sekä julkisissa latauspisteissä.Tällaisen edun voi siis tarjota veroseuraamuksitta vuoden 2025 loppuun asti eikä sitä tarvitse ilmoittaa verotukseen.– Jos työnantaja sen sijaan kustantaa oman auton latauksen työntekijän kotona tai taloyhtiössä, saa lataaja sellaisen veronalaisen edun, joka pitäisi käsitellä palkanlaskennassa palkkana ja ilmoittaa verottajalle, Malinen taustoittaa.Latausetu koskee sekä täyssähköautoja että hybridiautoja. Verovapaus ei koske työntekijän kotona tapahtuvaa latausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyöntekijälle ilmaista latausta!Malisen havaintojen mukaan kysyjiä pohdituttavat paljon työsuhdeauton käyttökustannukset, joiden ennakointiin sähköautot ovat tuoneet oman tvistinsä.– Sähköauton polttomoottoriautoista eroavat erilaiset kustannukset jo itsessään sekoittavat pakkaa. Tätä lisää vielä se, että vuosina 2021–2025 voi työnantaja kustantaa lataussähkön työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä myös käyttöetuna annettuihin työsuhdeautoihin ilman veroseuraamuksia, Malinen pohtii.– Työntekijää siis verotetaan vain auton käyttöedun mukaan laskettavasta arvosta, vaikka parhaimmillaan työntekijä voi järjestellä autonsa latauksen niin, ettei juuri koskaan joudu maksamaan lataussähköä itse.Vaikutusta eläkekertymäänRaja vapaan autoedun ja auton käyttöedun välillä on siis hämärtynyt, kun nyt työnantajan voi kustantaa merkittävänkin osan käyttöetuauton käyttövoimakuluista (lataussähköstä) eikä se muuta autoetua vapaaksi autoeduksi. Etua täytyy käsitellä vapaana autoetuna vain, jos työnantaja kustantaa auton latauksen muuallakin kuin kotona ja julkisissa latauspisteissä.– Lisäksi sähköautoihin autoetuna on muutenkin annettu voimakkaita kannustimia verotuksessa, joka lisää merkittävästi niiden houkuttelevuutta. Toki kannattaa muistaa, että jos autoetu saadaan rahapalkan päälle, eläkettäkin kertyy pienemmästä summasta, jos etu arvostetaan vapaan autoedun sijaan käyttöetuna. Laskelma itselle edullisimmasta vaihtoehdosta kannattaa tehdä entistä huolellisemmin.Yltääkö verokarhun käpälä pitkälle?Eräs yksityishenkilö, jolla on vapaana autoetuna saatu sähköauto, kysyi vastikään Veronmaksajain Keskusliiton verojuristilta, koituuko hänelle veronalaista tuloa, jos hänen työnantajansa maksaa auton lataamisesta kotona aiheutuvat sähkökulut.Vastauksena oli, että jos käytetyn sähkön määrä on luotettavasti todennettavissa erillisellä mittauslaitteella ja näin eroteltavissa kodin muusta sähkön kulutuksesta, kyseessä ei ole veronalainen etu. Veronalaista etua ei myöskään synny siitä, että työnantaja tarjoaa palvelun tai lisälaitteen, jolla pystyt laskemaan autoetuauton akkujen lataamiseen käytetyn sähkön hinnan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Veronmaksajain Keskusliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”