24.2.2023 Liikenne Sähköpotkulaudoille pysäköintitilaa autoilta – kaavailee Helsinki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin aikeet keväälle koskevat kaupungin keskustaa ja eteläistä kantakaupunkia. Vuokrasähköpotkulaudat ovat oiva keksintö lyhyisiin liikkumistarpeisiin kaupunkiympäristössä – mutta sitten tulee se iso mutta.Kun ne hylätään käytön jälkeen heitteille kulkuväylille ja ovien edustoille, niin kaupunkilaisten ärsytyskynnys nousee, näkövammaiset ja lastenrattailla liikkuvat ovat ongelmissa ja pahimmillaan kumolleen jätetyt laudat kaatavat kansaa.Helsingin kaupunki suunnittelee vuokralautojen pysäköintihaasteiden ratkaisemista uudenlaisella käytännöllä, joka ei varmasti miellytä kaikkia kaupunkilaisia. Helsinki nimittäin suunnittelee ryöstävänsä kaupunkitilaa vuokralautojen pysäköintialueiksi autojen pysäköintiruuduista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutopaikat saisivat väistyäPysäköintialueita tulisi arviolta 249, joista kaupungin arvion mukaan 132 sijoittuu autojen parkkiruutuihin.Käytännössä se tarkoittaisi, että näissä paikoissa 1–2 nykyistä autopaikkaa muuttuisi mikroliikkumisen paikoiksi, ja niitä voisi tarvittaessa hyödyntää myös talvisin lumen välivarastointiin.Ratkaisulla on kääntöpuolensaRatkaisu ei ole ongelmaton: pysäköintilokosia ei ole liiaksi kantakaupungin alueella kuten autolla liikkuvat hyvin tietävät.Pysäköintimahdollisuuksien kaventaminen koskee paitsi kaupunkiin tulevaa asiointiautoilua, myös kantakaupungissa asuvia autollisia kotitalouksia. Monella oma auto voi olla aivan välttämätön kulkutaparatkaisu opiskelujen tai töiden mahdollistamiseksi – esimerkiksi vuorotyö tai työvälineiden kuljetustarpeet voivat tuoda ylikäymättömiä haasteita käyttää joukkoliikennettä.Ydin ja eteläinen kantakaupunkiHelsingin aikeet keväälle koskevat kaupungin keskustaa ja eteläistä kantakaupunkia, jossa vuokrattavat ns. mikroliikkumisen välineet kuten sähköpotkulaudat ja polkupyörät saisi pysäköidä vain merkityille paikoille.Uudet pysäköintirajoitukset tulisivat voimaan Etu-Töölössä, Kampissa, Kluuvissa, Kruununhaassa, Katajanokalla, Kaartinkaupungissa, Ullanlinnassa, Kaivopuistossa, Eirassa, Punavuoressa, Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKieltoliikennemerkkien voiminPysäköintiuudistus toteutettaisiin alueellisilla yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen ja polkupyörien pysäköinnin kieltävillä liikennemerkeillä. Kieltoalueen on suunniteltu kattavan Hesperian esplanadin ja Pitkänsillan eteläpuolisen alueen kantakaupungissa. Lännessä raja kulkisi Lauttasaarensillalla.Esimerkiksi jalkakäytävälle pysäköiminen olisi kieltoalueella tieliikennelain vastainen teko. Pysäköinti olisi mahdollista vain erillisille liikennemerkein merkityille paikoille, ja operaattorit ohjaavat sovelluksillaan pysäköimään vain näille paikoille.Tavoitteena esteetön liikkumisympäristö– Muutoksen tavoitteena on esteetön ja turvallinen ympäristö kaikille liikkujille. Rajoitusalueen valinta perustuu maantieteeseen, Helsinginniemi on helppo hahmottaa. Lisäksi uudistusten suunnittelussa on hyödynnetty aikaisemmista kyselyistä ja tutkimuksista saatua tietoa, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen taustoittaa.Sähköpotkulautojen suuret määrät ja pysäköinti ovat olleet ongelmana erityisesti Helsingin keskustassa. Jos uudistukset päätetään toteuttaa, kaupunki tekee sopimukset mikroliikkumisen operaattorien kanssa uusien pysäköintialueiden käytöstä. Sopimuksettomien operaattorien lautoja tai pyöriä ei saisi alueelle pysäköidä ollenkaan.Rajoitukset koskisivat yhteiskäyttöisiä vuokrattavia sähköpotkulautoja ja polkupyöriä. Omalla sähköpotkulaudalla ja kaupunkilaisten omilla polkupyörillä saisi pysäköidä entiseen tapaan. Muualla Helsingissä sähköpotkulautojen pysäköintiin ei tulisi rajoituksia.Kerro oma kantasi!Kaupunkilaiset voivat kertoa kantansa aikeisiin vastaamalla kyselyyn aiheesta. Se on avoinna sunnuntaihin 26.2. Lisätietoa täällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilmaispaikat vähenevät rutkasti Helsingin ytimeen autolla asioimaan tulevien pysäköinti tulee sikäli kallistumaan, että ilmaispaikat vähenevät entisestään. HS.fi uutisoi vastikään, että keskustan alueella merkittävä osuus aiemmin ilmaisista niin sanotuista kiekkopaikoista pysäköintivyöhykkeellä 2 on muuttumassa maksullisiksi. Muutos toteutuu kuluvan vuoden aikana. Muutos koskee yhteensä noin 1 400 aiemmin maksutonta mutta aikarajattua pysäköintipaikkaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Helsingin kaupunki, HS.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”