24.2.2023 Liikenne Sähköpotkulaudoille pysäköintitilaa autoilta – kaavailee Helsinki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin aikeet keväälle koskevat kaupungin keskustaa ja eteläistä kantakaupunkia. Vuokrasähköpotkulaudat ovat oiva keksintö lyhyisiin liikkumistarpeisiin kaupunkiympäristössä – mutta sitten tulee se iso mutta.Kun ne hylätään käytön jälkeen heitteille kulkuväylille ja ovien edustoille, niin kaupunkilaisten ärsytyskynnys nousee, näkövammaiset ja lastenrattailla liikkuvat ovat ongelmissa ja pahimmillaan kumolleen jätetyt laudat kaatavat kansaa.Helsingin kaupunki suunnittelee vuokralautojen pysäköintihaasteiden ratkaisemista uudenlaisella käytännöllä, joka ei varmasti miellytä kaikkia kaupunkilaisia. Helsinki nimittäin suunnittelee ryöstävänsä kaupunkitilaa vuokralautojen pysäköintialueiksi autojen pysäköintiruuduista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutopaikat saisivat väistyäPysäköintialueita tulisi arviolta 249, joista kaupungin arvion mukaan 132 sijoittuu autojen parkkiruutuihin.Käytännössä se tarkoittaisi, että näissä paikoissa 1–2 nykyistä autopaikkaa muuttuisi mikroliikkumisen paikoiksi, ja niitä voisi tarvittaessa hyödyntää myös talvisin lumen välivarastointiin.Ratkaisulla on kääntöpuolensaRatkaisu ei ole ongelmaton: pysäköintilokosia ei ole liiaksi kantakaupungin alueella kuten autolla liikkuvat hyvin tietävät.Pysäköintimahdollisuuksien kaventaminen koskee paitsi kaupunkiin tulevaa asiointiautoilua, myös kantakaupungissa asuvia autollisia kotitalouksia. Monella oma auto voi olla aivan välttämätön kulkutaparatkaisu opiskelujen tai töiden mahdollistamiseksi – esimerkiksi vuorotyö tai työvälineiden kuljetustarpeet voivat tuoda ylikäymättömiä haasteita käyttää joukkoliikennettä.Ydin ja eteläinen kantakaupunkiHelsingin aikeet keväälle koskevat kaupungin keskustaa ja eteläistä kantakaupunkia, jossa vuokrattavat ns. mikroliikkumisen välineet kuten sähköpotkulaudat ja polkupyörät saisi pysäköidä vain merkityille paikoille.Uudet pysäköintirajoitukset tulisivat voimaan Etu-Töölössä, Kampissa, Kluuvissa, Kruununhaassa, Katajanokalla, Kaartinkaupungissa, Ullanlinnassa, Kaivopuistossa, Eirassa, Punavuoressa, Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKieltoliikennemerkkien voiminPysäköintiuudistus toteutettaisiin alueellisilla yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen ja polkupyörien pysäköinnin kieltävillä liikennemerkeillä. Kieltoalueen on suunniteltu kattavan Hesperian esplanadin ja Pitkänsillan eteläpuolisen alueen kantakaupungissa. Lännessä raja kulkisi Lauttasaarensillalla.Esimerkiksi jalkakäytävälle pysäköiminen olisi kieltoalueella tieliikennelain vastainen teko. Pysäköinti olisi mahdollista vain erillisille liikennemerkein merkityille paikoille, ja operaattorit ohjaavat sovelluksillaan pysäköimään vain näille paikoille.Tavoitteena esteetön liikkumisympäristö– Muutoksen tavoitteena on esteetön ja turvallinen ympäristö kaikille liikkujille. Rajoitusalueen valinta perustuu maantieteeseen, Helsinginniemi on helppo hahmottaa. Lisäksi uudistusten suunnittelussa on hyödynnetty aikaisemmista kyselyistä ja tutkimuksista saatua tietoa, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen taustoittaa.Sähköpotkulautojen suuret määrät ja pysäköinti ovat olleet ongelmana erityisesti Helsingin keskustassa. Jos uudistukset päätetään toteuttaa, kaupunki tekee sopimukset mikroliikkumisen operaattorien kanssa uusien pysäköintialueiden käytöstä. Sopimuksettomien operaattorien lautoja tai pyöriä ei saisi alueelle pysäköidä ollenkaan.Rajoitukset koskisivat yhteiskäyttöisiä vuokrattavia sähköpotkulautoja ja polkupyöriä. Omalla sähköpotkulaudalla ja kaupunkilaisten omilla polkupyörillä saisi pysäköidä entiseen tapaan. Muualla Helsingissä sähköpotkulautojen pysäköintiin ei tulisi rajoituksia.Kerro oma kantasi!Kaupunkilaiset voivat kertoa kantansa aikeisiin vastaamalla kyselyyn aiheesta. Se on avoinna sunnuntaihin 26.2. Lisätietoa täällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilmaispaikat vähenevät rutkasti Helsingin ytimeen autolla asioimaan tulevien pysäköinti tulee sikäli kallistumaan, että ilmaispaikat vähenevät entisestään. HS.fi uutisoi vastikään, että keskustan alueella merkittävä osuus aiemmin ilmaisista niin sanotuista kiekkopaikoista pysäköintivyöhykkeellä 2 on muuttumassa maksullisiksi. Muutos toteutuu kuluvan vuoden aikana. Muutos koskee yhteensä noin 1 400 aiemmin maksutonta mutta aikarajattua pysäköintipaikkaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Helsingin kaupunki, HS.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle