24.2.2023

Sähköpotkulaudoille pysäköintitilaa autoilta – kaavailee Helsinki

Sähköpotkulauta

Helsingin aikeet keväälle koskevat kaupungin keskustaa ja eteläistä kantakaupunkia.

Vuokrasähköpotkulaudat ovat oiva keksintö lyhyisiin liikkumistarpeisiin kaupunkiympäristössä – mutta sitten tulee se iso mutta.

Kun ne hylätään käytön jälkeen heitteille kulkuväylille ja ovien edustoille, niin kaupunkilaisten ärsytyskynnys nousee, näkövammaiset ja lastenrattailla liikkuvat ovat ongelmissa ja pahimmillaan kumolleen jätetyt laudat kaatavat kansaa.

Helsingin kaupunki suunnittelee vuokralautojen pysäköintihaasteiden ratkaisemista uudenlaisella käytännöllä, joka ei varmasti miellytä kaikkia kaupunkilaisia. Helsinki nimittäin suunnittelee ryöstävänsä kaupunkitilaa vuokralautojen pysäköintialueiksi autojen pysäköintiruuduista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autopaikat saisivat väistyä

Pysäköintialueita tulisi arviolta 249, joista kaupungin arvion mukaan 132 sijoittuu autojen parkkiruutuihin.

Käytännössä se tarkoittaisi, että näissä paikoissa 1–2 nykyistä autopaikkaa muuttuisi mikroliikkumisen paikoiksi, ja niitä voisi tarvittaessa hyödyntää myös talvisin lumen välivarastointiin.

pysäköinti 2021

Ratkaisulla on kääntöpuolensa

Ratkaisu ei ole ongelmaton: pysäköintilokosia ei ole liiaksi kantakaupungin alueella kuten autolla liikkuvat hyvin tietävät.

Pysäköintimahdollisuuksien kaventaminen koskee paitsi kaupunkiin tulevaa asiointiautoilua, myös kantakaupungissa asuvia autollisia kotitalouksia. Monella oma auto voi olla aivan välttämätön kulkutaparatkaisu opiskelujen tai töiden mahdollistamiseksi – esimerkiksi vuorotyö tai työvälineiden kuljetustarpeet voivat tuoda ylikäymättömiä haasteita käyttää joukkoliikennettä.

Ydin ja eteläinen kantakaupunki

Helsingin aikeet keväälle koskevat kaupungin keskustaa ja eteläistä kantakaupunkia, jossa vuokrattavat ns. mikroliikkumisen välineet kuten sähköpotkulaudat ja polkupyörät saisi pysäköidä vain merkityille paikoille.

Uudet pysäköintirajoitukset tulisivat voimaan Etu-Töölössä, Kampissa, Kluuvissa, Kruununhaassa, Katajanokalla, Kaartinkaupungissa, Ullanlinnassa, Kaivopuistossa, Eirassa, Punavuoressa, Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kieltoliikennemerkkien voimin

Pysäköintiuudistus toteutettaisiin alueellisilla yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen ja polkupyörien pysäköinnin kieltävillä liikennemerkeillä. Kieltoalueen on suunniteltu kattavan Hesperian esplanadin ja Pitkänsillan eteläpuolisen alueen kantakaupungissa. Lännessä raja kulkisi Lauttasaarensillalla.

Esimerkiksi jalkakäytävälle pysäköiminen olisi kieltoalueella tieliikennelain vastainen teko. Pysäköinti olisi mahdollista vain erillisille liikennemerkein merkityille paikoille, ja operaattorit ohjaavat sovelluksillaan pysäköimään vain näille paikoille.

Tavoitteena esteetön liikkumisympäristö

– Muutoksen tavoitteena on esteetön ja turvallinen ympäristö kaikille liikkujille. Rajoitusalueen valinta perustuu maantieteeseen, Helsinginniemi on helppo hahmottaa. Lisäksi uudistusten suunnittelussa on hyödynnetty aikaisemmista kyselyistä ja tutkimuksista saatua tietoa, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen taustoittaa.

Sähköpotkulautojen suuret määrät ja pysäköinti ovat olleet ongelmana erityisesti Helsingin keskustassa. Jos uudistukset päätetään toteuttaa, kaupunki tekee sopimukset mikroliikkumisen operaattorien kanssa uusien pysäköintialueiden käytöstä. Sopimuksettomien operaattorien lautoja tai pyöriä ei saisi alueelle pysäköidä ollenkaan.

Rajoitukset koskisivat yhteiskäyttöisiä vuokrattavia sähköpotkulautoja ja polkupyöriä. Omalla sähköpotkulaudalla ja kaupunkilaisten omilla polkupyörillä saisi pysäköidä entiseen tapaan. Muualla Helsingissä sähköpotkulautojen pysäköintiin ei tulisi rajoituksia.

Kerro oma kantasi!

Kaupunkilaiset voivat kertoa kantansa aikeisiin vastaamalla kyselyyn aiheesta. Se on avoinna sunnuntaihin 26.2. Lisätietoa täällä.

Sähköpotkulauta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilmaispaikat vähenevät rutkasti

Helsingin ytimeen autolla asioimaan tulevien pysäköinti tulee sikäli kallistumaan, että ilmaispaikat vähenevät entisestään.

HS.fi uutisoi vastikään, että keskustan alueella merkittävä osuus aiemmin ilmaisista niin sanotuista kiekkopaikoista pysäköintivyöhykkeellä 2 on muuttumassa maksullisiksi. Muutos toteutuu kuluvan vuoden aikana.

Muutos koskee yhteensä noin 1 400 aiemmin maksutonta mutta aikarajattua pysäköintipaikkaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Helsingin kaupunki, HS.fi

Kommentoi artikkelia