8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla Teksti Benjamin Helander Kuva Peugeot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfanaarasleijona Peugeot 908 RC olisi toteutuessaan tuonut Le Mans -voittaja-auton tekniikkaa kadulle superluksusmuodossa. Ranskalaisvalmistaja Peugeot toi vuoden 2006 Pariisin autonäyttelyyn tajunnanräjäyttävän konseptin, jolla Peugeot-brändi kurotteli jotain Bugattin kaltaista. Aikana ennen DS Automobilesia Citroën, Peugeot ja Renault kilpailivat hyvin tasaväkisesti Ranskan ykkösmerkin asemasta, eikä millään niistä ollut suurta etulyöntiasemaa sillä saralla. Tämä alfanaarasleijona olisi kuitenkin toteutuessaan nostanut Peugeotin osakkeita tuntuvasti. On siis aika muistella sitä kertaa kun Peugeot 908 RC näki päivänvalon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskimoottorinen luksussedan poikittaisella diesel-V12:llaPeugeot sai vahvan innoituksensa 908 RC:hen kestävyysajojen aatelistosta, Le Mansin 24 tunnin ajoista. 20 vuotta sitten Audi toi LMP1-luokkaan poikkeuksellisen dieselkäyttöisen auton, Audi R10 TDI:n. Palattuaan kuvioihin, Peugeot haastoi diesel-Audin omalla tuotteellaan, Peugeot 908 HDI FAP:illa. Vuonna 2009 Peugeot palkittiin tästä Le Mans -mestaruudella. Peugeot 908 HDI FAP:issa oli 5,5-litrainen, matalaan 100 asteen kulmaan asennettu dieselkäyttöinen tuplaturbo-V12. Kuten nimi kertoo, moottorissa oli hiukkassuodatin. Tehoa se tuotti 540 kilowattia eli 730 hevosvoimaa ja vääntöä erittäin kunnioitettavat 1 200 newtonmetriä.Tämän voimalaitoksen Peugeot sitten päätti asentaa luksussedan-konseptiinsa, 908 RC:hen. Asennustapa poikkesi kuitenkin sekä 908 HDI FAP:ista että kaikista tyypillisistä luksussedaneista. Moottori asennettiin siis poikittain, mikä on V12:n kokoisella moottorilla varustettujen autojen kohdalla äärimmäisen harvinaista. Lisäksi se asennettiin matkustamon taakse, mikä taas on hyvin harvinaista neliovisissa autoissa. Tämä ratkaisu toi 908 RC:hen suorastaan pitkänhuiskean perän, sillä matkustamon ja moottorin taakse piti mahtua vielä tavaratila. Kokonaispituutta autolla oli silti "vain" 5,12 metriä, mutta akseliväliä peräti 3,15 metriä.Jotkin 908 RC:n alustan yksityiskohdat olivat muun muassa sukua Peugeotin silloiselle perusmallistolle, kuten Peugeot 407:lle, mutta se oli kaukana koko totuudesta. Rakenteellisesti auto koostui hiilikuitukomposiiteista sekä vakuumipolymeroidusta alumiinista. Maailmanluokan meininkiä. Peugeot 908 RC:n superlatiivinen ulkoilme jatkui myös auton sisätiloissa. Siellä tunnelmaa luotiin hillityllä tyylikkyydellä mutta hillittömällä tuulilasilla. Myös se oli vuonna 2006 erikoista ja aikaansa edellä, että lähes kaikki auton toiminnot oli keskitetty suurelle keskinäytölle, ja että takamatkustajillakin oli oma viihdenäyttönsä. 300 km/h kulkeva dieselkäyttöinen supersedan Peugeotin valmistamana jäi lopulta ylivilliksi konseptiksi. 908 RC näyttää silti jotenkin tutulta, ja tähän on tietysti syynä vuonna 2010 debytoinut Peugeot RCZ, jossa riitti karismaa huomattavasti tavanomaisemmasta toteutustavastaan huolimatta. Lähteet: Peugeot, Autoevolution Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 12.11.2024 Liikennepolitiikka EU:n tiukat päästötavoitteet astuvat voimaan 2025 – Auto-Bonin toimitusjohtaja uskoo niiden iskevän ennennäkemättömästi polttomoottoriautoihin 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa