8.1.2025

Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla

Kuva Peugeot

Alfanaarasleijona Peugeot 908 RC olisi toteutuessaan tuonut Le Mans -voittaja-auton tekniikkaa kadulle superluksusmuodossa.

Ranskalaisvalmistaja Peugeot toi vuoden 2006 Pariisin autonäyttelyyn tajunnanräjäyttävän konseptin, jolla Peugeot-brändi kurotteli jotain Bugattin kaltaista. Aikana ennen DS Automobilesia Citroën, Peugeot ja Renault kilpailivat hyvin tasaväkisesti Ranskan ykkösmerkin asemasta, eikä millään niistä ollut suurta etulyöntiasemaa sillä saralla. Tämä alfanaarasleijona olisi kuitenkin toteutuessaan nostanut Peugeotin osakkeita tuntuvasti.

On siis aika muistella sitä kertaa kun Peugeot 908 RC näki päivänvalon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskimoottorinen luksussedan poikittaisella diesel-V12:lla

Peugeot sai vahvan innoituksensa 908 RC:hen kestävyysajojen aatelistosta, Le Mansin 24 tunnin ajoista. 20 vuotta sitten Audi toi LMP1-luokkaan poikkeuksellisen dieselkäyttöisen auton, Audi R10 TDI:n. Palattuaan kuvioihin, Peugeot haastoi diesel-Audin omalla tuotteellaan, Peugeot 908 HDI FAP:illa. Vuonna 2009 Peugeot palkittiin tästä Le Mans -mestaruudella.

Peugeot 908 HDI FAP:issa oli 5,5-litrainen, matalaan 100 asteen kulmaan asennettu dieselkäyttöinen tuplaturbo-V12. Kuten nimi kertoo, moottorissa oli hiukkassuodatin. Tehoa se tuotti 540 kilowattia eli 730 hevosvoimaa ja vääntöä erittäin kunnioitettavat 1 200 newtonmetriä.

Tämän voimalaitoksen Peugeot sitten päätti asentaa luksussedan-konseptiinsa, 908 RC:hen. Asennustapa poikkesi kuitenkin sekä 908 HDI FAP:ista että kaikista tyypillisistä luksussedaneista.

Moottori asennettiin siis poikittain, mikä on V12:n kokoisella moottorilla varustettujen autojen kohdalla äärimmäisen harvinaista. Lisäksi se asennettiin matkustamon taakse, mikä taas on hyvin harvinaista neliovisissa autoissa. Tämä ratkaisu toi 908 RC:hen suorastaan pitkänhuiskean perän, sillä matkustamon ja moottorin taakse piti mahtua vielä tavaratila. Kokonaispituutta autolla oli silti "vain" 5,12 metriä, mutta akseliväliä peräti 3,15 metriä.

Jotkin 908 RC:n alustan yksityiskohdat olivat muun muassa sukua Peugeotin silloiselle perusmallistolle, kuten Peugeot 407:lle, mutta se oli kaukana koko totuudesta. Rakenteellisesti auto koostui hiilikuitukomposiiteista sekä vakuumipolymeroidusta alumiinista. Maailmanluokan meininkiä.

Peugeot 908 RC:n superlatiivinen ulkoilme jatkui myös auton sisätiloissa. Siellä tunnelmaa luotiin hillityllä tyylikkyydellä mutta hillittömällä tuulilasilla. Myös se oli vuonna 2006 erikoista ja aikaansa edellä, että lähes kaikki auton toiminnot oli keskitetty suurelle keskinäytölle, ja että takamatkustajillakin oli oma viihdenäyttönsä.

300 km/h kulkeva dieselkäyttöinen supersedan Peugeotin valmistamana jäi lopulta ylivilliksi konseptiksi. 908 RC näyttää silti jotenkin tutulta, ja tähän on tietysti syynä vuonna 2010 debytoinut Peugeot RCZ, jossa riitti karismaa huomattavasti tavanomaisemmasta toteutustavastaan huolimatta.

Lähteet: Peugeot, Autoevolution

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat