8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla Teksti Benjamin Helander Kuva Peugeot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfanaarasleijona Peugeot 908 RC olisi toteutuessaan tuonut Le Mans -voittaja-auton tekniikkaa kadulle superluksusmuodossa. Ranskalaisvalmistaja Peugeot toi vuoden 2006 Pariisin autonäyttelyyn tajunnanräjäyttävän konseptin, jolla Peugeot-brändi kurotteli jotain Bugattin kaltaista. Aikana ennen DS Automobilesia Citroën, Peugeot ja Renault kilpailivat hyvin tasaväkisesti Ranskan ykkösmerkin asemasta, eikä millään niistä ollut suurta etulyöntiasemaa sillä saralla. Tämä alfanaarasleijona olisi kuitenkin toteutuessaan nostanut Peugeotin osakkeita tuntuvasti. On siis aika muistella sitä kertaa kun Peugeot 908 RC näki päivänvalon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskimoottorinen luksussedan poikittaisella diesel-V12:llaPeugeot sai vahvan innoituksensa 908 RC:hen kestävyysajojen aatelistosta, Le Mansin 24 tunnin ajoista. 20 vuotta sitten Audi toi LMP1-luokkaan poikkeuksellisen dieselkäyttöisen auton, Audi R10 TDI:n. Palattuaan kuvioihin, Peugeot haastoi diesel-Audin omalla tuotteellaan, Peugeot 908 HDI FAP:illa. Vuonna 2009 Peugeot palkittiin tästä Le Mans -mestaruudella. Peugeot 908 HDI FAP:issa oli 5,5-litrainen, matalaan 100 asteen kulmaan asennettu dieselkäyttöinen tuplaturbo-V12. Kuten nimi kertoo, moottorissa oli hiukkassuodatin. Tehoa se tuotti 540 kilowattia eli 730 hevosvoimaa ja vääntöä erittäin kunnioitettavat 1 200 newtonmetriä.Tämän voimalaitoksen Peugeot sitten päätti asentaa luksussedan-konseptiinsa, 908 RC:hen. Asennustapa poikkesi kuitenkin sekä 908 HDI FAP:ista että kaikista tyypillisistä luksussedaneista. Moottori asennettiin siis poikittain, mikä on V12:n kokoisella moottorilla varustettujen autojen kohdalla äärimmäisen harvinaista. Lisäksi se asennettiin matkustamon taakse, mikä taas on hyvin harvinaista neliovisissa autoissa. Tämä ratkaisu toi 908 RC:hen suorastaan pitkänhuiskean perän, sillä matkustamon ja moottorin taakse piti mahtua vielä tavaratila. Kokonaispituutta autolla oli silti "vain" 5,12 metriä, mutta akseliväliä peräti 3,15 metriä.Jotkin 908 RC:n alustan yksityiskohdat olivat muun muassa sukua Peugeotin silloiselle perusmallistolle, kuten Peugeot 407:lle, mutta se oli kaukana koko totuudesta. Rakenteellisesti auto koostui hiilikuitukomposiiteista sekä vakuumipolymeroidusta alumiinista. Maailmanluokan meininkiä. Peugeot 908 RC:n superlatiivinen ulkoilme jatkui myös auton sisätiloissa. Siellä tunnelmaa luotiin hillityllä tyylikkyydellä mutta hillittömällä tuulilasilla. Myös se oli vuonna 2006 erikoista ja aikaansa edellä, että lähes kaikki auton toiminnot oli keskitetty suurelle keskinäytölle, ja että takamatkustajillakin oli oma viihdenäyttönsä. 300 km/h kulkeva dieselkäyttöinen supersedan Peugeotin valmistamana jäi lopulta ylivilliksi konseptiksi. 908 RC näyttää silti jotenkin tutulta, ja tähän on tietysti syynä vuonna 2010 debytoinut Peugeot RCZ, jossa riitti karismaa huomattavasti tavanomaisemmasta toteutustavastaan huolimatta. Lähteet: Peugeot, Autoevolution Lue lisää Kaikki artikkelit 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 18.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Peugeot 605 ”Ipso” Rallye Raid 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 12.11.2024 Liikennepolitiikka EU:n tiukat päästötavoitteet astuvat voimaan 2025 – Auto-Bonin toimitusjohtaja uskoo niiden iskevän ennennäkemättömästi polttomoottoriautoihin 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan