8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla Teksti Benjamin Helander Kuva Peugeot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfanaarasleijona Peugeot 908 RC olisi toteutuessaan tuonut Le Mans -voittaja-auton tekniikkaa kadulle superluksusmuodossa. Ranskalaisvalmistaja Peugeot toi vuoden 2006 Pariisin autonäyttelyyn tajunnanräjäyttävän konseptin, jolla Peugeot-brändi kurotteli jotain Bugattin kaltaista. Aikana ennen DS Automobilesia Citroën, Peugeot ja Renault kilpailivat hyvin tasaväkisesti Ranskan ykkösmerkin asemasta, eikä millään niistä ollut suurta etulyöntiasemaa sillä saralla. Tämä alfanaarasleijona olisi kuitenkin toteutuessaan nostanut Peugeotin osakkeita tuntuvasti. On siis aika muistella sitä kertaa kun Peugeot 908 RC näki päivänvalon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskimoottorinen luksussedan poikittaisella diesel-V12:llaPeugeot sai vahvan innoituksensa 908 RC:hen kestävyysajojen aatelistosta, Le Mansin 24 tunnin ajoista. 20 vuotta sitten Audi toi LMP1-luokkaan poikkeuksellisen dieselkäyttöisen auton, Audi R10 TDI:n. Palattuaan kuvioihin, Peugeot haastoi diesel-Audin omalla tuotteellaan, Peugeot 908 HDI FAP:illa. Vuonna 2009 Peugeot palkittiin tästä Le Mans -mestaruudella. Peugeot 908 HDI FAP:issa oli 5,5-litrainen, matalaan 100 asteen kulmaan asennettu dieselkäyttöinen tuplaturbo-V12. Kuten nimi kertoo, moottorissa oli hiukkassuodatin. Tehoa se tuotti 540 kilowattia eli 730 hevosvoimaa ja vääntöä erittäin kunnioitettavat 1 200 newtonmetriä.Tämän voimalaitoksen Peugeot sitten päätti asentaa luksussedan-konseptiinsa, 908 RC:hen. Asennustapa poikkesi kuitenkin sekä 908 HDI FAP:ista että kaikista tyypillisistä luksussedaneista. Moottori asennettiin siis poikittain, mikä on V12:n kokoisella moottorilla varustettujen autojen kohdalla äärimmäisen harvinaista. Lisäksi se asennettiin matkustamon taakse, mikä taas on hyvin harvinaista neliovisissa autoissa. Tämä ratkaisu toi 908 RC:hen suorastaan pitkänhuiskean perän, sillä matkustamon ja moottorin taakse piti mahtua vielä tavaratila. Kokonaispituutta autolla oli silti "vain" 5,12 metriä, mutta akseliväliä peräti 3,15 metriä.Jotkin 908 RC:n alustan yksityiskohdat olivat muun muassa sukua Peugeotin silloiselle perusmallistolle, kuten Peugeot 407:lle, mutta se oli kaukana koko totuudesta. Rakenteellisesti auto koostui hiilikuitukomposiiteista sekä vakuumipolymeroidusta alumiinista. Maailmanluokan meininkiä. Peugeot 908 RC:n superlatiivinen ulkoilme jatkui myös auton sisätiloissa. Siellä tunnelmaa luotiin hillityllä tyylikkyydellä mutta hillittömällä tuulilasilla. Myös se oli vuonna 2006 erikoista ja aikaansa edellä, että lähes kaikki auton toiminnot oli keskitetty suurelle keskinäytölle, ja että takamatkustajillakin oli oma viihdenäyttönsä. 300 km/h kulkeva dieselkäyttöinen supersedan Peugeotin valmistamana jäi lopulta ylivilliksi konseptiksi. 908 RC näyttää silti jotenkin tutulta, ja tähän on tietysti syynä vuonna 2010 debytoinut Peugeot RCZ, jossa riitti karismaa huomattavasti tavanomaisemmasta toteutustavastaan huolimatta. Lähteet: Peugeot, Autoevolution Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki 40 diesel-autojen maailmanennätystä yksipaikkaisella 404:llä 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 18.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Peugeot 605 ”Ipso” Rallye Raid 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”