31.1.2022 Ajoneuvot Å koda Enyaq Coupe RS iV – täyssähköisellä tehomallilla alkuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Å kodan Vision iV on nyt todellisuutta – ainakin osin. Nimenä on kuitenkin Å koda Enyaq Coupe RS iV, sillä homma aloitetaan sporttimallilla. Vuonna 2019 Geneven autonäyttelyssä esitelty Vision iV -konseptiauto paukautti räväkkää ja näyttävää coupé-tyyliä katumaasturimaisessa täyssähköpaketissa. Nyt siitä tulee vihdoin todellisuutta. Å koda Enyaq Coupe RS iV aloittaa vallitsevasta maailmantilanteesta johtuen jo moneen otteeseen viivästyneen mallin taipaleen tehokkaasti.Moottori on jo ehtinyt tutustumaan leikatun katon uutuussähkömalliin kauan ennen sen esittelyä viime syyskuussa. Tuossa yhteydessä autosta ehtikin jo selvitä tärkeimmät tunnelmat, mutta se oli vielä verhottu teippeihin. Nyt näemme oikeat linjat ja kaikki yksityiskohdat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusilla linjoillaOlennaisimpana muutoksena uutuus seuraa, kuten edellä mainittu, Vision iV -mallin tapaan tuttua Enyaqia vahvemmin uuden muodin coupé-muotoja matkivia katumaastureita. Perästä on leikattu pala pois ja ilmanvastuskertoimeksi on saatu 0,234.Ulkonäkö onkin auton myyntivaltti, sillä muuten ollaan äärimmäisen lähellä Enyaqia. Kyseessähän on pääosin sama auto ja nyt myynnissä oleva Enyaq on Moottorille kovinkin tuttu, sillä onhan sillä käyty Lapissakin. Coupen pituudessa, korkeudessa ja akselivälissä on muutaman millimetrin ero Enyaqiin, mutta näitä ei käyttäjä voi huomata.Valmistaja painottaa tunnetta. Uutuus on kieltämättä varsin lähellä alkuperäistä konseptiautoa ja tämähän on aina kehu.Leikatusta kattolinjasta huolimatta Å kodan edustajat lupaavat pidemmänkin aikuisen mahtuvan yhä takapenkillekin. Tavaratilaksi ilmoitetaan 570 litraa. Tiloja kommentoimme jo yllä linkitetyn verhotun maistiaisen yhteydessä.Vannekoko on vakionakin hulppea 19-tuumaa ja alle voi pyöräyttää tehtaalta jopa 21-tuumaiset valssit. Samalla koko Coupe-mallistoon tuodaan kaksi uutta metalliväriä: oranssi Phoenix Orange ja harmaa Graphite Grey. Näiden lisäksi vihreä Mamba Green -erikoisväri on tarjolla vain Enyaq Coupé RS iV -malliin.Å koda Enyaq Coupe RS iVSamalla selvisi se, että malliston ensimmäinen vaihtoehto on suoraan huipulle ampuva Å koda Enyaq Coupe RS iV. Kyseessä on aina nelivetoinen ja 220 kilowattia tehoa tarjoileva sporttiversio – kirjaimet R ja S ovatkin Å kodan ystäville tuttuja jo useiden vuosien takaa.Vihreä erikoisväri erottaa auton välittömästi massasta sen valitsevalle. Å kodan sporttiversio jatkaa mustin yksityiskohdin, joita on ripoteltu ympäri autoa. Kromikoristeita on turha etsiä.Kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 6,5 sekuntia ja huippunopeutta on Å kodan ainoana sähköautona 180 kilometriä tunnissa, eli 20 kilometriä tunnissa muita Enyaq Coupe -malleja enemmän.Latausteho on kasvanut sekin ja nyt lataus välillä 10-80 prosenttia on kuulemma mahdollinen 30 minuutissa. Lataustehon päivittymisien pitäisi seurata ohjelmistopäivitysten myötä jossakin vaiheessa kaikille muillekin Enyaqin omistajille.Coupe RS iV saa myös suuren 82 kilowattitunnin (netto: 77 kWh) akuston. Tämän avulla ennakoitu WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka tullee olemaan 545 kilometriä, mutta tämä on vielä alustava arvo.Å koda Enyaq Coupe iVEnyaqin jo tuntevalle mallistossa ei ole järisyttäviä muutoksia. Myös Coupe on saatavilla taka- tai nelivetoisena. Nämä seuraavat kuitenkin vasta myöhemmin.Akkukoot tulevat olemaan 62 kilowattituntia (netto 58 kWh) tai aiemmin mainittu 80 kilowattituntia (netto 77 kWh) ja näitä vastaavat mallimerkinnät 60 ja 80. Suuremmalla akulla voidaan päästä WLTP-mittauksessa alustavan arvion mukaan jopa 545 kilometriä.Takavetoisessa perusmallissa (iV 60) on tehoa 132 kilowattia. Vastaavasti suurempiakkuinen (iV 80) potkii takapyörille 150 kilowattia tehoa. Nämäkin ovat tosin vielä ennakkotietoja, joille odotetaan virallista vahvistusta.Nelivetoisissa malleissa on toinen moottori toiselle akselille. Nelivetoisuus tarkoittaa suurempaa 82 kilowattitunnin (netto 77 kWh) akkukokoa. Tämä Enyaq Coupe iV 80x tarjoaa ennakkolukemien mukaan 195 kilowattia huipputehoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulossa kauppoihinViime vuonna noin 50 prosenttia Enyaqin myynnistä oli nelivetoisia ja tälle vuodelle odotetaan jopa yli puolikasta myyntiosuutta. Enyaq Coupé tulee valmistajankin odotuksissa jäämään jopa kymmenen kertaa harvinaisemmaksi kuin Enyaq, joten ehkä se on tapa erottua.Enyaq Coupe RS iV:n ennakkovaraukset alkavat välittömästi. Sen sijaan ennakkotilauksia on ymmärrettävästi odotettava vielä hintojen selviämiseen saakka.Uuden Enyaq Coupen hinnat eivät siis ole vielä selvillä, mutta ne paljastetaan kuulemma heti tilanteen valjetessa. Tämä voisi olla ehkä joskus maaliskuun tienoilla. Selvää on kuitenkin, että tämä tulee sijoittumaan hinnastossa Enyaqin yläpuolelle korin kärsimästä leikkauksesta huolimatta.Kaiken sujuessa suunnitelmien mukaan uusi Enyaq voisi olla pääsponsorille soveliaasti lanseerattu sopivasti jääkiekon maailmanmestaruuskilpailujen aikoihin toukokuussa. Suomessa ensimmäisiä autoja on tarkoitus luovuttaa asiakkaalle kesällä.Teksti: Henri Posa, kuvat ja lähde: Å koda Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä