24.1.2024 Uutinen Suomi ja sähköautoilijat selviävät lataustarpeista tulevaisuudessakin, vakuuttaa asiantuntija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Jos suurin osa lataa autonsa yöaikaan, ei sähkön huipputehon tarve kasva merkittävästi.” Jos valtaosa täyssähköautoilla tai ladattavilla hybrideillä liikkuvista kansalaisista lataa autonsa akuston yöaikaan, ei heillä tai maamme sähköjärjestelmällä ole hädän päivää – vaikka sähköautojen määrä kasvaakin.Jos lataus ajoittuu yöaikaan sähkön huipputehon tarve ei kasva merkittävästi, tähdentää sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä, sähköautoilija itsekin.Viime aikojen kehityskulku on saanut useat sähköautoliljat tai sellaisiksi mielivät mietteliäiksi. Kovat pakkaset ja sähkönkäytön ennätysten rikkoutumiset ovat luoneet mieliin epävarmuutta sähkönjakelun häiriöttömyydestä ja sähkön riittävyydestä eri tarpeisiin, etenkin jos liikenne sähköistyy merkittävästi lähitulevaisuudessa sähköautojen määrän lisääntyessä.Tuukka Heikkilä lupautui vastaamaan autoilijoiden huoliin ja Moottoriin kysymyksiin laajoja kansanjoukkoja kiinnostavasta aiheesta – ja hälventämään huolia sähköpulan todennäköisyydestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä jos ajossa 700 000 sähköautoa?Valtiovallan tavoitteissa on toisaalta liikenteen haitallisten päästöjen laskeminen, fossiilisten polttoaineiden käytön vähentäminen ja liikenteen sähköistymisen edesauttaminen.Jos ladattavien henkilöautojen määrä Suomessa kasvaa ainakin 700 000:een vuoteen 2030 mennessä, niin riittääkö sähköntuotanto tyydyttämään autojen lataustarpeet?– Kyllä riittää, Heikkilä arvioi.– Kyseinen määrä sähköautoja tarvitsisi vuodessa alle 3 terawattituntia sähköenergiaa tai noin kolme prosenttia Suomen sähkönkulutuksesta. Tätä kasvua voi verrata vuosiin 1996–2006, joiden välillä sähkönkulutus kasvoi 20 terawattituntia. Siitäkin selvisimme.Sähköä riittää, todettiin vastikään tieteellisestikin eli Ville Tikan tuoreessa väitöskirjassa, joka tarkastettiin LUT-yliopistossa Lappeenrannassa. Väitöskirjatutkija kiteytti Yle.fi:n uutisessa 14.1., että ”Vaikka Suomen autokanta muuttuisi silmänräpäyksessä sähköautoiksi, meidän vuotuinen sähkönkulutus kasvaisi 10 prosenttia. Ei puhuta sähkönkysynnän kannalta kovinkaan suuresta ilmiöstä.”Riittääkö lataussähköä myös talven paukkupakkasilla, kun sähkönkulutus on muutoinkin huipussaan Suomessa?– Riittää, mutta jokainen sähköautoilija voi vaikuttaa siihen, miten paljon toimenpiteitä tarvitaan.Heikkilän mukaan kyse on pitkälti latauskäytöksestä.– Kysymys on latauksen ajankohdasta. Jos suurin osa lataa autonsa yöaikaan, ei sähkön huipputehon tarve kasva merkittävästi.– Mutta jos tekisimme tyhmästi ja autot ladattaisiin pääosin huippukulutuksen aikaan, niin sitten tarvitaan enemmän verkkojen vahvistuksia ja lisää sähköntuotantoa, tai vaihtoehtoisesti muun sähkönkulutuksen joustamista, tai laajamittaista sähkön varastointia.Heikkilä tiivistää hyödyt toteamalla, että mitä useampi meistä lataa autonsa pääosin yöaikaan, sitä halvemmalla pääsemme.– On jokaisesta meistä kiinni, haluammeko toimia yhtä fiksusti kuin toimimme aikanaan esimerkiksi lämminvesivaraajien kanssa. Toki tähän kannattaa harkita nykyistä parempia taloudellisia kannustimia, kuten tehomaksun laajamittaista käyttöönottoa, joka palkitsee fiksusti toimimisesta kaiken sähkönkäytön suhteen, ei vain sähköauton latauksen suhteen, Heikkilä toteaa.Paljonko sähkönkulutus kasvaa, jos ladattavia autoja 700 000 vuonna 2030?– Alle 3 terawattituntia tai noin kolme prosenttia Suomen sähkönkulutuksesta. Vaikutus sähkön huipputehoon on 0,4–3,9 prosenttia ja tarkan lukeman määrittää se, miten fiksusti autot lataamme. Mitä useampi lataa pääosin yöaikaan, sitä vähemmän huipputeho kasvaa.Sähköpulaan on varauduttuMitä käytännössä tarkoittaa se poikkeustilanteissa käyttöön otettava hätäjärjestelmä, jossa autojen julkisten latauskenttien tehoa voidaan valtakunnallisesti tiputtaa, mikäli sähköjärjestelmämme toimintakyky on vaarassa? – Latausoperaattoreilla on kyky ohjata jokaista latauslaitettaan etänä. Mikäli sähköjärjestelmässä tapahtuu suuri vika, lähtee latauslaitteille hyvin nopeasti käsky alentaa lataustehoa, Heikkilä taustoittaa.– Tämän tarve on hyvin lyhytaikainen, eikä lataaja sitä edes huomaa. Lataustehon pudotus on ikään kuin nopea ensitoimenpide, joka antaa aikaa käynnistää muita pysyvämpiä toimenpiteitä tilanteen hoitamiseksi. Ja näiden käyttöönoton jälkeen lataus jatkuu täydellä teholla.Koska sähkön kulutushuippuja tasaavat sähkövarastot/akkuvarastot tulevat yleistymään a, ammattiliikenteen latauskenttien yhteydessä, b, muualla, c osana nykyaikaisia pientaloratkaisuja eli kotioloissa?– Niitä on jo. Suomen ensimmäinen julkinen ammattiliikenteen latauskenttä Tampereen Viinikassa on varustettu akkuvarastolla.– Voisin uskoa, että näitä alkaa ilmestyä lähivuosina muuallekin.– Pientalojen osalta kehitys jää nähtäväksi. Toki akkuvarastoja on jo nykyään, mutta ne ovat varsin kalliita. Voi olla, että sähköautojen kaksisuuntainen lataus tuo tähän uuden markkinan. Parhaimmillaan saman invertterin taakse voidaan kytkeä aurinkopaneelit, akusto ja sähköauton kaksisuuntainen lataus. Mutta vielä on liian aikaista sanoa, miten laajasti ja millä aikataululla tällaiset ratkaisut tulevat.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Ville Tikka: On Load Modeling of Electric Vehicles — Energy System Viewpoints (Lappeenranta-Lahti University of Technology LUT), Yle.fi a:5:{i:0;s:6:"153454";i:1;s:5:"22831";i:2;s:5:"97379";i:3;s:6:"111171";i:4;s:6:"116433";} Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”