12.8.2022 Liikenne Taksien villi hinnoittelu korpeaa – mikä ratkaisuksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajien kannalta taksialan haasteista pienimpiä eivät ole kyytihintojen epäselvyys ja ryöstöhinnoittelu. Taksikyytien hinnat, etenkin ikävät yllätykset eli ryöstöhintaiset kyydit puhuttavat asiakkaita – ja alaa. Kuluttajien kannalta taksialan haasteista pienimpiä eivät ole kyytihintojen epäselvyys ja ylihinnat.Jos kuluttaja haluaa varmistua siitä, ettei taksitolpalta tai lennosta taksikyytiä ottaessaan sorru ylihintaisen taksin kyytiin, tulisi hänellä jo ennen taksin penkille istahtamista olla tulevan ajoreitin kyytihinnasta realistinen ennakkokäsitys – ja/tai mahdollisuus sopia kyytihinta pitävästi ennen liikkeelle lähtöä. Etenkin kiiretilanteissa harvempi kuluttaja kuitenkaan haluaa järjestää taksitolpalla kyytihintojen huutokauppaa.Ja usein taksia tarvitaan juuri silloin, kun ollaan itselle tuntemattomassa kaupungissa, joten kuluttajalla ei voi ollakaan paikallistuntemusta kohdeosoitteen sijainnista, saati järkevimmästä reitistä perille.Moottori on käsitellyt jo aiemmin taksitoiminnassa havaittuja epäkohtia muun muassa artikkelilla, jonka otsikko on: Karsastatko takseja, epäiletkö kyytihintoja? – toiveissa maineen palautus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaksamittari tai kiinteä hintaTaksimatka on voitava maksaa käteisellä, pankkikortilla sekä yleisimmillä luottokorteilla, jos muusta ei ole etukäteen sovittu. Maksusta on tarjottava asiakkaalle aina kuitti.Suomen Taksiliiton kotisivuilla muistutetaan, että taksimatkat voi hinnoitella kahdella tapaa: Hinta voi määräytyä ajan ja matkan mukaan tai vaihtoehtoisesti hinta on ennalta sovittu kiinteä hinta.Jos hinnoittelu perustuu ajan ja matkan mittaamiseen, on taksissa oltava taksamittari.Ajan ja matkan perusteella hinnoiteltaessa voidaan käyttää myös lähtömaksua, avustamislisää ym. vastaavia ennalta ilmoitettuja lisämaksuja. Nämä kaikki on kuitenkin aina kirjattava taksamittariin.Puutteelliset hintatiedot tai hyvin kirjavat hintojen esittämistavat ovat kuluttajan näkökulmasta merkittävä epäkohta: selkeä, yhtenäinen ja nopeallakin vilkaisulla sisäistettävä taksissa nähtävillä oleva hintojen esitystapa helpottaa hintavertailujen tekemistä.Hinnat oltava nähtävilläTaksitoimintaa valvovan viranomaisen eli Liikenne ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija muistuttaa, että taksialan vapaampi kilpailu mahdollistaa aiempaa vapaamman hinnoittelun.– Kuluttajilta vaaditaankin tarkkaavaisuutta erityisesti hinnoittelun osalta. Taksien hinnoittelua varten virasto on antanut erillisen määräyksen ja määräyksen noudattamista valvotaan, Traficomin asiantuntija Eetu Mattila toteaa.Määräykset ovat olemassaTaksiliikenneluvan haltijan on vastattava ja huolehdittava muun muassa siitä, että taksiliikenteessä matkustajan nähtävillä ovat asianmukaiset hintatiedot, luvanhaltijan nimi- ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi, kuten Moottori aiemmin kertoi.Selkeästi näkyvillä olevassa keltamustassa hinnastossa on oltava muun muassa esimerkkimatkan hinta ja hinnastosta on käytävä ilmi, jos erityisryhmille tarjotaan lisäpalveluita. Hinnastovaatimus koskee taksiasemalta alkavia taksimatkoja sekä muutoin ennalta tilaamatta tai varaamatta alkavia matkoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy63 % kokenut rahallista turvattomuuttaMoottori käsitteli 9.8. uutisessaan taksin käyttäjien kokemaa turvattomuutta, jonka osatekijäksi tuoreessa kyselytutkimuksessa nousi rahallinen turvattomuus eli se ettei kuluttajalla ole luottamusta taksien hinnoitteluun. Rahallista turvattomuutta oli kokenut 63 % viimeisen vuoden Uudellamaalla taksia käyttäneistä vastaajista. Taksikyydit: 64 % kokee turvallisuuden heikentyneen Uudellamaalla. Epäkohtien karsinta työllistääMoottori kysyi näkemyksiä taksien kyytihinnoittelun nykykäytännöistä ja haasteista taksialan asiantuntijoilta, joiden mukaan työtä on edessä, jotta taksialan rapautunut luottamus palautuisi. Kysymyksiin vastasivat Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen (TK), Lähitaksi Oy:n viestintäpäällikkö Sakari Lauriala (SL) ja Taksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäinen (JP).Mitä mieltä väitteestä, että taksialalla vallitsee ryöstöhinnoittelu eli tilanne, jossa a, hinnat ovat kohonneet kipurajalle, b, kyytihinnat eivät ole ennen asiakkaan kyytiin astumista järkevästi hahmotettavissa?(TK, Suomen Taksiliitto): ”Yksittäisissä tapauksissa valitettavasti joku yrittäjä/kuljettaja käyttää asiakkaan ymmärtämättömyyttä hyväkseen ja veloittaa merkittävän suuriakin summia palveluistaan. Taksipalvelu on yksilöllistä palvelua, jossa pääsääntöisesti asiakas maksaa siitä alkaen, kun kyytiin nousee ja hinnoittelu päättyy siihen hetkeen, kun hän jää pois kyydistä.”Taksiliiton Timo Koskinen ottaa avukseen vertauksen.”Kun verrataan tätä hinnoittelumallia mihin tahansa kotiin tulevaan palveluun, esimerkiksi pesukoneenkorjaajaan, niin hänen hinnoittelunsa alkaa pääsääntöisesti siitä, kun hän lähtee liikkeelle ja hän veloittaa useimmiten myös kovemman kilometrihinnan kuin taksi, samoin hänen hinnoittelunsa perustuu usein vähintäänkin alkaviin puolen tunnin jaksoihin. Näin ajateltuna yksilöllinen kotiin tulevaa taksipalvelua ei voida pitää erityisen kalliina – poikkeuksia tietysti valitettavasti on, kun puhutaan näistä tilannetta hyväksi käyttävistä yksittäisistä toimijoista.”(SL, Lähitaksi Oy):”Osa taksitoimijoista viljelee yhä ryöstöhinnoittelua. Hinta voi varioida esimerkiksi Helsingin Rautatientorilta Helsinki–Vantaan lentoasemalle mitä mielikuvituksellisimmissa määrin.”Lähitaksin Sakari Laurila suosittelee hinnan ennakkoon selvittämistä.”Luotettavien brändien ja sovellusten kautta hinnan voi kuitenkin selkeästi varmistaa ennen taksiin nousua – samoin tilauskeskukseen soittamalla. Kannattaa siis oikeasti katsoa, mihin taksiin nousee. Luotettavissa brändeissä on yhä taksamittarit ja hinnan saa esimerkiksi sovelluksissa tietää etukäteen.”(JP, Taksi Helsinki Oy):”Yleisesti ottaen en ole samaa mieltä, mutta hinnoittelun ollessa vapaata, on tätäkin ilmiötä valitettavasti olemassa. Sinällään laki on kaikille sama ja yksiselitteinen, hinnat pitää ilmoittaa Traficomin määräämällä tavalla auton ulkopuolella. Suurin ongelma on se, ettei näitä asioita käytännössä valvota millään lailla.” Vastaajien taustat Suomen Taksiliitto on taksiyrittäjien edunvalvontajärjestö, jolla on 70 vuoden kokemus ammattiliikenteestä. Liitto valvoo taksiyrittäjyyden tasapuolisten toimintaedellytysten toteutumista Suomessa. Lähitaksi Oy on taksiyrittäjien vuonna 1965 perustama taksien tilausvälitysyhtiö ja taksikeskus, jolla autoja on noin 1 400 ja kuljettajia lähes 4 000. Taksi Helsinki Oy on perustettu vuonna 1989, ja on nykyisin Suomen suurin taksien välitysyhtiö. Yrityksen omistavat noin 800 helsinkiläistä taksiyrittäjää sekä Helsingin Taksiautoilijat ry. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Traficom a:2:{i:0;s:6:"118897";i:1;s:6:"118935";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”