12.8.2022 Liikenne Taksien villi hinnoittelu korpeaa – mikä ratkaisuksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajien kannalta taksialan haasteista pienimpiä eivät ole kyytihintojen epäselvyys ja ryöstöhinnoittelu. Taksikyytien hinnat, etenkin ikävät yllätykset eli ryöstöhintaiset kyydit puhuttavat asiakkaita – ja alaa. Kuluttajien kannalta taksialan haasteista pienimpiä eivät ole kyytihintojen epäselvyys ja ylihinnat.Jos kuluttaja haluaa varmistua siitä, ettei taksitolpalta tai lennosta taksikyytiä ottaessaan sorru ylihintaisen taksin kyytiin, tulisi hänellä jo ennen taksin penkille istahtamista olla tulevan ajoreitin kyytihinnasta realistinen ennakkokäsitys – ja/tai mahdollisuus sopia kyytihinta pitävästi ennen liikkeelle lähtöä. Etenkin kiiretilanteissa harvempi kuluttaja kuitenkaan haluaa järjestää taksitolpalla kyytihintojen huutokauppaa.Ja usein taksia tarvitaan juuri silloin, kun ollaan itselle tuntemattomassa kaupungissa, joten kuluttajalla ei voi ollakaan paikallistuntemusta kohdeosoitteen sijainnista, saati järkevimmästä reitistä perille.Moottori on käsitellyt jo aiemmin taksitoiminnassa havaittuja epäkohtia muun muassa artikkelilla, jonka otsikko on: Karsastatko takseja, epäiletkö kyytihintoja? – toiveissa maineen palautus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaksamittari tai kiinteä hintaTaksimatka on voitava maksaa käteisellä, pankkikortilla sekä yleisimmillä luottokorteilla, jos muusta ei ole etukäteen sovittu. Maksusta on tarjottava asiakkaalle aina kuitti.Suomen Taksiliiton kotisivuilla muistutetaan, että taksimatkat voi hinnoitella kahdella tapaa: Hinta voi määräytyä ajan ja matkan mukaan tai vaihtoehtoisesti hinta on ennalta sovittu kiinteä hinta.Jos hinnoittelu perustuu ajan ja matkan mittaamiseen, on taksissa oltava taksamittari.Ajan ja matkan perusteella hinnoiteltaessa voidaan käyttää myös lähtömaksua, avustamislisää ym. vastaavia ennalta ilmoitettuja lisämaksuja. Nämä kaikki on kuitenkin aina kirjattava taksamittariin.Puutteelliset hintatiedot tai hyvin kirjavat hintojen esittämistavat ovat kuluttajan näkökulmasta merkittävä epäkohta: selkeä, yhtenäinen ja nopeallakin vilkaisulla sisäistettävä taksissa nähtävillä oleva hintojen esitystapa helpottaa hintavertailujen tekemistä.Hinnat oltava nähtävilläTaksitoimintaa valvovan viranomaisen eli Liikenne ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija muistuttaa, että taksialan vapaampi kilpailu mahdollistaa aiempaa vapaamman hinnoittelun.– Kuluttajilta vaaditaankin tarkkaavaisuutta erityisesti hinnoittelun osalta. Taksien hinnoittelua varten virasto on antanut erillisen määräyksen ja määräyksen noudattamista valvotaan, Traficomin asiantuntija Eetu Mattila toteaa.Määräykset ovat olemassaTaksiliikenneluvan haltijan on vastattava ja huolehdittava muun muassa siitä, että taksiliikenteessä matkustajan nähtävillä ovat asianmukaiset hintatiedot, luvanhaltijan nimi- ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi, kuten Moottori aiemmin kertoi.Selkeästi näkyvillä olevassa keltamustassa hinnastossa on oltava muun muassa esimerkkimatkan hinta ja hinnastosta on käytävä ilmi, jos erityisryhmille tarjotaan lisäpalveluita. Hinnastovaatimus koskee taksiasemalta alkavia taksimatkoja sekä muutoin ennalta tilaamatta tai varaamatta alkavia matkoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy63 % kokenut rahallista turvattomuuttaMoottori käsitteli 9.8. uutisessaan taksin käyttäjien kokemaa turvattomuutta, jonka osatekijäksi tuoreessa kyselytutkimuksessa nousi rahallinen turvattomuus eli se ettei kuluttajalla ole luottamusta taksien hinnoitteluun. Rahallista turvattomuutta oli kokenut 63 % viimeisen vuoden Uudellamaalla taksia käyttäneistä vastaajista. Taksikyydit: 64 % kokee turvallisuuden heikentyneen Uudellamaalla. Epäkohtien karsinta työllistääMoottori kysyi näkemyksiä taksien kyytihinnoittelun nykykäytännöistä ja haasteista taksialan asiantuntijoilta, joiden mukaan työtä on edessä, jotta taksialan rapautunut luottamus palautuisi. Kysymyksiin vastasivat Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen (TK), Lähitaksi Oy:n viestintäpäällikkö Sakari Lauriala (SL) ja Taksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäinen (JP).Mitä mieltä väitteestä, että taksialalla vallitsee ryöstöhinnoittelu eli tilanne, jossa a, hinnat ovat kohonneet kipurajalle, b, kyytihinnat eivät ole ennen asiakkaan kyytiin astumista järkevästi hahmotettavissa?(TK, Suomen Taksiliitto): ”Yksittäisissä tapauksissa valitettavasti joku yrittäjä/kuljettaja käyttää asiakkaan ymmärtämättömyyttä hyväkseen ja veloittaa merkittävän suuriakin summia palveluistaan. Taksipalvelu on yksilöllistä palvelua, jossa pääsääntöisesti asiakas maksaa siitä alkaen, kun kyytiin nousee ja hinnoittelu päättyy siihen hetkeen, kun hän jää pois kyydistä.”Taksiliiton Timo Koskinen ottaa avukseen vertauksen.”Kun verrataan tätä hinnoittelumallia mihin tahansa kotiin tulevaan palveluun, esimerkiksi pesukoneenkorjaajaan, niin hänen hinnoittelunsa alkaa pääsääntöisesti siitä, kun hän lähtee liikkeelle ja hän veloittaa useimmiten myös kovemman kilometrihinnan kuin taksi, samoin hänen hinnoittelunsa perustuu usein vähintäänkin alkaviin puolen tunnin jaksoihin. Näin ajateltuna yksilöllinen kotiin tulevaa taksipalvelua ei voida pitää erityisen kalliina – poikkeuksia tietysti valitettavasti on, kun puhutaan näistä tilannetta hyväksi käyttävistä yksittäisistä toimijoista.”(SL, Lähitaksi Oy):”Osa taksitoimijoista viljelee yhä ryöstöhinnoittelua. Hinta voi varioida esimerkiksi Helsingin Rautatientorilta Helsinki–Vantaan lentoasemalle mitä mielikuvituksellisimmissa määrin.”Lähitaksin Sakari Laurila suosittelee hinnan ennakkoon selvittämistä.”Luotettavien brändien ja sovellusten kautta hinnan voi kuitenkin selkeästi varmistaa ennen taksiin nousua – samoin tilauskeskukseen soittamalla. Kannattaa siis oikeasti katsoa, mihin taksiin nousee. Luotettavissa brändeissä on yhä taksamittarit ja hinnan saa esimerkiksi sovelluksissa tietää etukäteen.”(JP, Taksi Helsinki Oy):”Yleisesti ottaen en ole samaa mieltä, mutta hinnoittelun ollessa vapaata, on tätäkin ilmiötä valitettavasti olemassa. Sinällään laki on kaikille sama ja yksiselitteinen, hinnat pitää ilmoittaa Traficomin määräämällä tavalla auton ulkopuolella. Suurin ongelma on se, ettei näitä asioita käytännössä valvota millään lailla.” Vastaajien taustat Suomen Taksiliitto on taksiyrittäjien edunvalvontajärjestö, jolla on 70 vuoden kokemus ammattiliikenteestä. Liitto valvoo taksiyrittäjyyden tasapuolisten toimintaedellytysten toteutumista Suomessa. Lähitaksi Oy on taksiyrittäjien vuonna 1965 perustama taksien tilausvälitysyhtiö ja taksikeskus, jolla autoja on noin 1 400 ja kuljettajia lähes 4 000. Taksi Helsinki Oy on perustettu vuonna 1989, ja on nykyisin Suomen suurin taksien välitysyhtiö. Yrityksen omistavat noin 800 helsinkiläistä taksiyrittäjää sekä Helsingin Taksiautoilijat ry. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Traficom a:2:{i:0;s:6:"118897";i:1;s:6:"118935";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”