12.8.2022 Liikenne Taksien villi hinnoittelu korpeaa – mikä ratkaisuksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajien kannalta taksialan haasteista pienimpiä eivät ole kyytihintojen epäselvyys ja ryöstöhinnoittelu. Taksikyytien hinnat, etenkin ikävät yllätykset eli ryöstöhintaiset kyydit puhuttavat asiakkaita – ja alaa. Kuluttajien kannalta taksialan haasteista pienimpiä eivät ole kyytihintojen epäselvyys ja ylihinnat.Jos kuluttaja haluaa varmistua siitä, ettei taksitolpalta tai lennosta taksikyytiä ottaessaan sorru ylihintaisen taksin kyytiin, tulisi hänellä jo ennen taksin penkille istahtamista olla tulevan ajoreitin kyytihinnasta realistinen ennakkokäsitys – ja/tai mahdollisuus sopia kyytihinta pitävästi ennen liikkeelle lähtöä. Etenkin kiiretilanteissa harvempi kuluttaja kuitenkaan haluaa järjestää taksitolpalla kyytihintojen huutokauppaa.Ja usein taksia tarvitaan juuri silloin, kun ollaan itselle tuntemattomassa kaupungissa, joten kuluttajalla ei voi ollakaan paikallistuntemusta kohdeosoitteen sijainnista, saati järkevimmästä reitistä perille.Moottori on käsitellyt jo aiemmin taksitoiminnassa havaittuja epäkohtia muun muassa artikkelilla, jonka otsikko on: Karsastatko takseja, epäiletkö kyytihintoja? – toiveissa maineen palautus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaksamittari tai kiinteä hintaTaksimatka on voitava maksaa käteisellä, pankkikortilla sekä yleisimmillä luottokorteilla, jos muusta ei ole etukäteen sovittu. Maksusta on tarjottava asiakkaalle aina kuitti.Suomen Taksiliiton kotisivuilla muistutetaan, että taksimatkat voi hinnoitella kahdella tapaa: Hinta voi määräytyä ajan ja matkan mukaan tai vaihtoehtoisesti hinta on ennalta sovittu kiinteä hinta.Jos hinnoittelu perustuu ajan ja matkan mittaamiseen, on taksissa oltava taksamittari.Ajan ja matkan perusteella hinnoiteltaessa voidaan käyttää myös lähtömaksua, avustamislisää ym. vastaavia ennalta ilmoitettuja lisämaksuja. Nämä kaikki on kuitenkin aina kirjattava taksamittariin.Puutteelliset hintatiedot tai hyvin kirjavat hintojen esittämistavat ovat kuluttajan näkökulmasta merkittävä epäkohta: selkeä, yhtenäinen ja nopeallakin vilkaisulla sisäistettävä taksissa nähtävillä oleva hintojen esitystapa helpottaa hintavertailujen tekemistä.Hinnat oltava nähtävilläTaksitoimintaa valvovan viranomaisen eli Liikenne ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija muistuttaa, että taksialan vapaampi kilpailu mahdollistaa aiempaa vapaamman hinnoittelun.– Kuluttajilta vaaditaankin tarkkaavaisuutta erityisesti hinnoittelun osalta. Taksien hinnoittelua varten virasto on antanut erillisen määräyksen ja määräyksen noudattamista valvotaan, Traficomin asiantuntija Eetu Mattila toteaa.Määräykset ovat olemassaTaksiliikenneluvan haltijan on vastattava ja huolehdittava muun muassa siitä, että taksiliikenteessä matkustajan nähtävillä ovat asianmukaiset hintatiedot, luvanhaltijan nimi- ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi, kuten Moottori aiemmin kertoi.Selkeästi näkyvillä olevassa keltamustassa hinnastossa on oltava muun muassa esimerkkimatkan hinta ja hinnastosta on käytävä ilmi, jos erityisryhmille tarjotaan lisäpalveluita. Hinnastovaatimus koskee taksiasemalta alkavia taksimatkoja sekä muutoin ennalta tilaamatta tai varaamatta alkavia matkoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy63 % kokenut rahallista turvattomuuttaMoottori käsitteli 9.8. uutisessaan taksin käyttäjien kokemaa turvattomuutta, jonka osatekijäksi tuoreessa kyselytutkimuksessa nousi rahallinen turvattomuus eli se ettei kuluttajalla ole luottamusta taksien hinnoitteluun. Rahallista turvattomuutta oli kokenut 63 % viimeisen vuoden Uudellamaalla taksia käyttäneistä vastaajista. Taksikyydit: 64 % kokee turvallisuuden heikentyneen Uudellamaalla. Epäkohtien karsinta työllistääMoottori kysyi näkemyksiä taksien kyytihinnoittelun nykykäytännöistä ja haasteista taksialan asiantuntijoilta, joiden mukaan työtä on edessä, jotta taksialan rapautunut luottamus palautuisi. Kysymyksiin vastasivat Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen (TK), Lähitaksi Oy:n viestintäpäällikkö Sakari Lauriala (SL) ja Taksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäinen (JP).Mitä mieltä väitteestä, että taksialalla vallitsee ryöstöhinnoittelu eli tilanne, jossa a, hinnat ovat kohonneet kipurajalle, b, kyytihinnat eivät ole ennen asiakkaan kyytiin astumista järkevästi hahmotettavissa?(TK, Suomen Taksiliitto): ”Yksittäisissä tapauksissa valitettavasti joku yrittäjä/kuljettaja käyttää asiakkaan ymmärtämättömyyttä hyväkseen ja veloittaa merkittävän suuriakin summia palveluistaan. Taksipalvelu on yksilöllistä palvelua, jossa pääsääntöisesti asiakas maksaa siitä alkaen, kun kyytiin nousee ja hinnoittelu päättyy siihen hetkeen, kun hän jää pois kyydistä.”Taksiliiton Timo Koskinen ottaa avukseen vertauksen.”Kun verrataan tätä hinnoittelumallia mihin tahansa kotiin tulevaan palveluun, esimerkiksi pesukoneenkorjaajaan, niin hänen hinnoittelunsa alkaa pääsääntöisesti siitä, kun hän lähtee liikkeelle ja hän veloittaa useimmiten myös kovemman kilometrihinnan kuin taksi, samoin hänen hinnoittelunsa perustuu usein vähintäänkin alkaviin puolen tunnin jaksoihin. Näin ajateltuna yksilöllinen kotiin tulevaa taksipalvelua ei voida pitää erityisen kalliina – poikkeuksia tietysti valitettavasti on, kun puhutaan näistä tilannetta hyväksi käyttävistä yksittäisistä toimijoista.”(SL, Lähitaksi Oy):”Osa taksitoimijoista viljelee yhä ryöstöhinnoittelua. Hinta voi varioida esimerkiksi Helsingin Rautatientorilta Helsinki–Vantaan lentoasemalle mitä mielikuvituksellisimmissa määrin.”Lähitaksin Sakari Laurila suosittelee hinnan ennakkoon selvittämistä.”Luotettavien brändien ja sovellusten kautta hinnan voi kuitenkin selkeästi varmistaa ennen taksiin nousua – samoin tilauskeskukseen soittamalla. Kannattaa siis oikeasti katsoa, mihin taksiin nousee. Luotettavissa brändeissä on yhä taksamittarit ja hinnan saa esimerkiksi sovelluksissa tietää etukäteen.”(JP, Taksi Helsinki Oy):”Yleisesti ottaen en ole samaa mieltä, mutta hinnoittelun ollessa vapaata, on tätäkin ilmiötä valitettavasti olemassa. Sinällään laki on kaikille sama ja yksiselitteinen, hinnat pitää ilmoittaa Traficomin määräämällä tavalla auton ulkopuolella. Suurin ongelma on se, ettei näitä asioita käytännössä valvota millään lailla.” Vastaajien taustat Suomen Taksiliitto on taksiyrittäjien edunvalvontajärjestö, jolla on 70 vuoden kokemus ammattiliikenteestä. Liitto valvoo taksiyrittäjyyden tasapuolisten toimintaedellytysten toteutumista Suomessa. Lähitaksi Oy on taksiyrittäjien vuonna 1965 perustama taksien tilausvälitysyhtiö ja taksikeskus, jolla autoja on noin 1 400 ja kuljettajia lähes 4 000. Taksi Helsinki Oy on perustettu vuonna 1989, ja on nykyisin Suomen suurin taksien välitysyhtiö. Yrityksen omistavat noin 800 helsinkiläistä taksiyrittäjää sekä Helsingin Taksiautoilijat ry. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Traficom a:2:{i:0;s:6:"118897";i:1;s:6:"118935";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 12.4.2025 Uutinen Tiesittekö, että Trumpin autotariffit koskevat myös vanhoja autoja? 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan