12.8.2022 Liikenne Taksien villi hinnoittelu korpeaa – mikä ratkaisuksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajien kannalta taksialan haasteista pienimpiä eivät ole kyytihintojen epäselvyys ja ryöstöhinnoittelu. Taksikyytien hinnat, etenkin ikävät yllätykset eli ryöstöhintaiset kyydit puhuttavat asiakkaita – ja alaa. Kuluttajien kannalta taksialan haasteista pienimpiä eivät ole kyytihintojen epäselvyys ja ylihinnat.Jos kuluttaja haluaa varmistua siitä, ettei taksitolpalta tai lennosta taksikyytiä ottaessaan sorru ylihintaisen taksin kyytiin, tulisi hänellä jo ennen taksin penkille istahtamista olla tulevan ajoreitin kyytihinnasta realistinen ennakkokäsitys – ja/tai mahdollisuus sopia kyytihinta pitävästi ennen liikkeelle lähtöä. Etenkin kiiretilanteissa harvempi kuluttaja kuitenkaan haluaa järjestää taksitolpalla kyytihintojen huutokauppaa.Ja usein taksia tarvitaan juuri silloin, kun ollaan itselle tuntemattomassa kaupungissa, joten kuluttajalla ei voi ollakaan paikallistuntemusta kohdeosoitteen sijainnista, saati järkevimmästä reitistä perille.Moottori on käsitellyt jo aiemmin taksitoiminnassa havaittuja epäkohtia muun muassa artikkelilla, jonka otsikko on: Karsastatko takseja, epäiletkö kyytihintoja? – toiveissa maineen palautus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaksamittari tai kiinteä hintaTaksimatka on voitava maksaa käteisellä, pankkikortilla sekä yleisimmillä luottokorteilla, jos muusta ei ole etukäteen sovittu. Maksusta on tarjottava asiakkaalle aina kuitti.Suomen Taksiliiton kotisivuilla muistutetaan, että taksimatkat voi hinnoitella kahdella tapaa: Hinta voi määräytyä ajan ja matkan mukaan tai vaihtoehtoisesti hinta on ennalta sovittu kiinteä hinta.Jos hinnoittelu perustuu ajan ja matkan mittaamiseen, on taksissa oltava taksamittari.Ajan ja matkan perusteella hinnoiteltaessa voidaan käyttää myös lähtömaksua, avustamislisää ym. vastaavia ennalta ilmoitettuja lisämaksuja. Nämä kaikki on kuitenkin aina kirjattava taksamittariin.Puutteelliset hintatiedot tai hyvin kirjavat hintojen esittämistavat ovat kuluttajan näkökulmasta merkittävä epäkohta: selkeä, yhtenäinen ja nopeallakin vilkaisulla sisäistettävä taksissa nähtävillä oleva hintojen esitystapa helpottaa hintavertailujen tekemistä.Hinnat oltava nähtävilläTaksitoimintaa valvovan viranomaisen eli Liikenne ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija muistuttaa, että taksialan vapaampi kilpailu mahdollistaa aiempaa vapaamman hinnoittelun.– Kuluttajilta vaaditaankin tarkkaavaisuutta erityisesti hinnoittelun osalta. Taksien hinnoittelua varten virasto on antanut erillisen määräyksen ja määräyksen noudattamista valvotaan, Traficomin asiantuntija Eetu Mattila toteaa.Määräykset ovat olemassaTaksiliikenneluvan haltijan on vastattava ja huolehdittava muun muassa siitä, että taksiliikenteessä matkustajan nähtävillä ovat asianmukaiset hintatiedot, luvanhaltijan nimi- ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi, kuten Moottori aiemmin kertoi.Selkeästi näkyvillä olevassa keltamustassa hinnastossa on oltava muun muassa esimerkkimatkan hinta ja hinnastosta on käytävä ilmi, jos erityisryhmille tarjotaan lisäpalveluita. Hinnastovaatimus koskee taksiasemalta alkavia taksimatkoja sekä muutoin ennalta tilaamatta tai varaamatta alkavia matkoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy63 % kokenut rahallista turvattomuuttaMoottori käsitteli 9.8. uutisessaan taksin käyttäjien kokemaa turvattomuutta, jonka osatekijäksi tuoreessa kyselytutkimuksessa nousi rahallinen turvattomuus eli se ettei kuluttajalla ole luottamusta taksien hinnoitteluun. Rahallista turvattomuutta oli kokenut 63 % viimeisen vuoden Uudellamaalla taksia käyttäneistä vastaajista. Taksikyydit: 64 % kokee turvallisuuden heikentyneen Uudellamaalla. Epäkohtien karsinta työllistääMoottori kysyi näkemyksiä taksien kyytihinnoittelun nykykäytännöistä ja haasteista taksialan asiantuntijoilta, joiden mukaan työtä on edessä, jotta taksialan rapautunut luottamus palautuisi. Kysymyksiin vastasivat Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen (TK), Lähitaksi Oy:n viestintäpäällikkö Sakari Lauriala (SL) ja Taksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäinen (JP).Mitä mieltä väitteestä, että taksialalla vallitsee ryöstöhinnoittelu eli tilanne, jossa a, hinnat ovat kohonneet kipurajalle, b, kyytihinnat eivät ole ennen asiakkaan kyytiin astumista järkevästi hahmotettavissa?(TK, Suomen Taksiliitto): ”Yksittäisissä tapauksissa valitettavasti joku yrittäjä/kuljettaja käyttää asiakkaan ymmärtämättömyyttä hyväkseen ja veloittaa merkittävän suuriakin summia palveluistaan. Taksipalvelu on yksilöllistä palvelua, jossa pääsääntöisesti asiakas maksaa siitä alkaen, kun kyytiin nousee ja hinnoittelu päättyy siihen hetkeen, kun hän jää pois kyydistä.”Taksiliiton Timo Koskinen ottaa avukseen vertauksen.”Kun verrataan tätä hinnoittelumallia mihin tahansa kotiin tulevaan palveluun, esimerkiksi pesukoneenkorjaajaan, niin hänen hinnoittelunsa alkaa pääsääntöisesti siitä, kun hän lähtee liikkeelle ja hän veloittaa useimmiten myös kovemman kilometrihinnan kuin taksi, samoin hänen hinnoittelunsa perustuu usein vähintäänkin alkaviin puolen tunnin jaksoihin. Näin ajateltuna yksilöllinen kotiin tulevaa taksipalvelua ei voida pitää erityisen kalliina – poikkeuksia tietysti valitettavasti on, kun puhutaan näistä tilannetta hyväksi käyttävistä yksittäisistä toimijoista.”(SL, Lähitaksi Oy):”Osa taksitoimijoista viljelee yhä ryöstöhinnoittelua. Hinta voi varioida esimerkiksi Helsingin Rautatientorilta Helsinki–Vantaan lentoasemalle mitä mielikuvituksellisimmissa määrin.”Lähitaksin Sakari Laurila suosittelee hinnan ennakkoon selvittämistä.”Luotettavien brändien ja sovellusten kautta hinnan voi kuitenkin selkeästi varmistaa ennen taksiin nousua – samoin tilauskeskukseen soittamalla. Kannattaa siis oikeasti katsoa, mihin taksiin nousee. Luotettavissa brändeissä on yhä taksamittarit ja hinnan saa esimerkiksi sovelluksissa tietää etukäteen.”(JP, Taksi Helsinki Oy):”Yleisesti ottaen en ole samaa mieltä, mutta hinnoittelun ollessa vapaata, on tätäkin ilmiötä valitettavasti olemassa. Sinällään laki on kaikille sama ja yksiselitteinen, hinnat pitää ilmoittaa Traficomin määräämällä tavalla auton ulkopuolella. Suurin ongelma on se, ettei näitä asioita käytännössä valvota millään lailla.” Vastaajien taustat Suomen Taksiliitto on taksiyrittäjien edunvalvontajärjestö, jolla on 70 vuoden kokemus ammattiliikenteestä. Liitto valvoo taksiyrittäjyyden tasapuolisten toimintaedellytysten toteutumista Suomessa. Lähitaksi Oy on taksiyrittäjien vuonna 1965 perustama taksien tilausvälitysyhtiö ja taksikeskus, jolla autoja on noin 1 400 ja kuljettajia lähes 4 000. Taksi Helsinki Oy on perustettu vuonna 1989, ja on nykyisin Suomen suurin taksien välitysyhtiö. Yrityksen omistavat noin 800 helsinkiläistä taksiyrittäjää sekä Helsingin Taksiautoilijat ry. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Traficom a:2:{i:0;s:6:"118897";i:1;s:6:"118935";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen