4.10.2025

Tallink luopui ”rujoimmasta” rahtilaivastaan Regal Starista – yksi omalaatuinen laivahistoria jatkuu siis San Marinon lipun alla

Kuva Tallink, Benjamin Helander

Regal Star oli kaiketi Tallinkille vähän kuin perheen lasten vanha polkupyörä. Sääli myydä, mutta ei sitä oikein kannata nurkissakaan pitää.

Virolaisvarustamo Tallink on myynyt kuluvan vuoden aikana jo toisen aluksen laivastostaan pois. Regal Star jäi aiemmin toimettomaksi, kun Tallink korvasi sen ja sen parina ajaneen Sailorin Viron Paldiskin ja Ruotsin Kapellskärin välisellä reitillä.

Alkujaan niiden yhteiseksi korvaajaksi reitillä tuli selvästi isompi ja matkustajapainotteisempi alus, Helsinki - Tallinna -reitiltä varsin tuttu MyStarin edeltäjä, Star (myöhemmin Star I). Kun Star I myytiin varsin lyhyen ajan jälkeen pois Irlantiin, reitillä on jatkanut pitkältä Kanadan-vuokrakomennukselta viime vuonna palannut Superfast IX.

Sailor eli entinen Finnlinesin Finnsailor (vas.) ja Regal Star Tallinnassa elokuussa 2025. Regal Star ei ollut iältään Tallinkin vanhin alus, sillä Sailor ja Silja Europa ovat sitä hiemn vanhempia.

Näin siis Regal Star ja Sailor ajettiin Tallinnan Paljassaaren satamaan odottamaan omistajansa seuraavaa muuvia.

Regal Starin kohdalla tuo muuvi oli poistaminen laivastosta myyntiteitse, ja nyt tuon pyörärahtialuksen nimi on Med Express ja omistaja turkkilainen Ams Line. Aluksen uusi lippuvaltio on San Marino (jolla ei muuten ole metriäkään merenrantaa) ja kotisatamana sen pääkaupunki San Marino, joka on vähemmän satamakaupunki kuin Riihimäki (jota sentään halkoo Vantaanjoki).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Otettiin käyttöön vasta seitsemän vuotta vesillelaskunsa jälkeen

Regal Star rakennettiin alun perin Venäjän Pietarissa, ja se laskettiin sikäläisellä telakalla vesille vuonna 1993. Tuolloinhan Neuvostoliitto oli vasta hiljattain romahtanut. Jotenkin siinä sitten pääsi käymään niin, ettei kukaan ottanut laivaa varusteltavakseen, ja se jäi seitsemäksi vuodeksi tyhjän pantiksi Pietariin.

Vasta vuonna 2000 italialainen telakka Napolissa otti aluksen huostaansa, ja se teki moisen mutkikkaan matkan viimeisteltäväksi.

Italialaisvarustamo MCR sijoitti aluksen reitille, joka kulki Italian länsirannikkoa myötäillen Ligurian Savonasta Sisilian Cataniaan. Myös Grimaldi Lines, Finnlinesin omistaja, ehti vuokraamaan aluksen omalle Sisilian reitilleen, ennen kuin muuan aloitteleva virolaisvarustamo Tallink osti aluksen itselleen vuonna 2003.

Tallinkilla ja luonnollisesti Viron lipun alla alus säilytti alkuperäisen nimensä Regal Star, ja se sijoitettiin Paldiskin ja Kapellskärin reitille kuljettamaan lähinnä rekkaliikennettä Ruotsin ja Viron välillä.

Alus teki myös Suomen-liikenteeseen pari lyhyttä vierailua, nimittäin vuonna 2006 se nähtiin Helsinki - Tallinna -reitillä, ja vuonna 2010 alus vieraili Turku - Tukholma reitillä.

Regal Star eli nykyinen Med Express ei todellakaan ole mikään huviristeilyalus, sillä matkustajapaikkoja siinä on vain satakunta. Ne on tarkoitettu lähinnä aluksen kyydissä matkaavien rekkojen kuljettajille.

Tallink pidensi Regal Staria telakkakäynnillä vuonna 2017 jatkopätkällä, ja aluksen kokonaispituudeksi tuli sen jälkeen 156 metriä. Rahtipainotteisten laivojen pidennykset jälkikäteen eivät ole mitenkään tavattomia.

Regal Star tuli Tallinkin käyttöön sen alkuaikoina, niihin aikoihin, jolloin siitä oli vasta tulossa nykyisenkaltainen merkittävä laivanvarustamo. Sen lähtö laivastosta on siis tavallaan yhden aikakauden loppu Tallinkille.

Lähde: Tallink

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat