31.10.2025

Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin – uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali – Långnäs

Kuva Tallink, Benjamin Helander
Uutena omistajana Eckerö Link ei näytä vaihtavan Sailorin nimeä. Tämän jutun julkaisuhetkellä Sailor on edelleen Tallinnassa.

Alus tunnettiin pitkään Finnlinesin Finnsailorina, ja Tallink ehti omistaa sen viiden vuoden ajan. Nyt alus pääsee yhdistämään Rederi Ab Eckerön kotisaariston manner-Suomeen.

Moottori on seurannut Tallinkin laivaruletin vinhaa pyörimistä ties kuinka kauan. Jälleen saa olla uutisoimassa uudesta käänteestä, joka kuitenkin saattaa merkitä tilanteen rauhoittumista. Tämä laivakauppa nimittäin tarkoittaa, ettei Tallinkilla ole enää ylimääräisiä laivoja nurkissaan pyörimässä ja kaikilla on tehtävä, oli se sitten Tallinkin omalla reitillä tai vuokralla jossain muualla.

Puolan Gdanskissa vuonna 1987 rakennettu Sailor oli iältään Tallinkin vanhin laiva. Tallinkia se oli kuitenkin ehtinyt palvella vain viiden vuoden ajan. Aluksen ensimmäinen operaattori oli Neste, mutta vuodesta 1994 vuoteen 2020 se oli Finnlinesin palveluksessa nimellä Finnsailor. Tallink hankki Sailoriksi nimeämänsä aluksen rekkarahti- ja automatkailureitilleen Viron Paldiskista Ruotsin Kapellskäriin.

Sailor (vas.) ja Regal Star Tallinnassa elokuussa 2025.

Kun edellisten laivakauppojen ja vuokrakomennusten päättymisten jäljiltä Sailor sekä sen linjapari Regal Star poistuivat tältä reitiltä, jäivät ne odottamaan päätöstä kohtalostaan Tallinnaan. Regal Star myytiin Välimerelle, Sailor puolestaan tekee paluun suomalaisvarustamolle ja Suomen aluevesille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eckerö Link yhdistää vihdoin Ahvenanmaan manner-Suomeen

Rederi Ab Eckeröllä on nyt hallussaan kolme brändiä ja samalla kolme liiketoiminta-aluetta. Suomalaisille risteilymatkustajille tutuin brändeistä on luonnollisesti Eckerö Line, jolla on kaksi laivaa Suomen ja Viron välillä. Yksi niistä on koko konsernin lippulaiva Finlandia, joka liikennöi Helsingin ja Tallinnan väliä.

Uutena omistajana Eckerö Link ei näytä vaihtavan Sailorin nimeä. Tämän jutun julkaisuhetkellä Sailor on edelleen Tallinnassa.

Varustamon kotisaarelta Ahvenanmaan Eckeröstä käsin liikennöi puolestaan Eckerö Linjen, jonka alus Eckerö liikennöi lyhyttä Ahvenanmeren ylittävää reittiä Eckeröstä Ruotsin Grisslehamniin.

Vasta tämän vuoden elokuussa konserni sai itselleen kolmannen liiketoiminta-alueen, kun se osti Rederi Ab Fjärdvägen -varustamon itselleen. Pian kaupan jälkeen konserni brändäsi tämän toiminnon nimelle Eckerö Link.

Eckerö Link avasi Eckerö-konsernille vihdoinkin yhteyden manner-Suomen ja Ahvenanmaan välille. Eckerö Linkin reitti kulkee Naantalista Långnäsiin Ahvenanmaan Lumparlandin saarelle. Långnäsissa poikkeavat myös Naantalista ja Turusta Tukholmaan matkaavat Finnlinesin, Silja Linen ja Viking Linen laivat.

Eckerö Linkin reitiltä väistyvä Fjärdvägen puksuttelemassa Saristomerellä.

Nimenomaan Eckerö Linkin palvelukseen Sailor ostettiin. Alus korvaa kaupan mukana tulleen M/S Fjärdvägenin.

38 vuotta vanha Sailor ei ole kovinkaan uusi laiva, mutta se on 15 vuotta uudempi kuin vuonna 1972 rakennettu Fjärdvägen. Sailor on selvästi edeltäjäänsä suurempi ja uudempana myös polttoainetaloudellisempi ja vähäpäästöisempi. Bruttovetoisuudeltaan noin 20 000 GT:n luokkaan asettuva ja 157 metriä pitkä Sailor ottaa sisäänsä 1 674 kaistametrin edestä pyörärahtia, mutta sen matkustajakapasiteetti on vain 119. Hyttejä aluksella on 60 kappaletta. Näin ollen Eckerö Link palvelee lähinnä rahtiliikennettä kotisaaristonsa ja manner-Suomen välillä.

Lähteet: Rederi Ab Eckerö, Tallink

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat