18.10.2023

Tässä se on! – Etanolilla kulkeva uusi lataushybridi, joita halutaan Suomen teille nyt lisää

Auton muuttaminen etanolilla käyväksi on nyt helpottunut merkittävästi. Myös uuden auton muuttaminen etanolikäyttöiseksi on nykyään järkevää.

Ranskassa konvertoitiin viime vuonna 100 000 bensiinikäyttöistä autoa etanolikäyttöisiksi. Ihan vertailun vuoksi, samaan aikaan Ranskassa myytiin 200 000 täyssähköautoa. Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna noin 14 500 täyssähköautoa, mutta etanolikonversioita tehtiin vain kourallinen.

Suomessa asiat autojen etanolikäyttöisyyden suhteen ovat siis hyvin toisin kuin Ranskassa. Tai ainakin ovat olleet. Etanolikoversioita on Suomessa tehty vuosien varrella vain todella pieni määrä, vain muutamia tuhansia, mutta nyt sekin asia saattaa muuttua.

Viime kesänä laki muuttui niin, että nyt myös uuden auton muuntaminen etanolikäyttöiseksi on järkevää. Aiemmin etanolimuunnoksen on voinut tehdä vanhempaan, ennen 1. syyskuuta 2009 ensirekisteröityyn autoon. Tätä uudemmalta autolta on vaadittu päästötestaustodistus, joka on maksanut 10 000 euroa, jonka vuoksi uudemman auton muuttaminen etanolikäyttöiseksi ei ole ollut järkevää. Nyt laki on muuttunut niin, että käytännössä minkä tahansa ikäisen bensiiniauton pystyy halutessaan muuttamaan etanolilla toimivaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaikka uusi Opel Astra käymään etanolilla

Nyt siis etanolilla käyväksi voi muuttaa vaikka uuden pakasta vedetyn Opel Astra -lataushybridin tai minkä lähes tahansa uuden tai uudehkon bensiiniauton. Esimerkiksi ladattavan hybridin päästöt alenevat etanolikäytöllä merkittävästi, jos normaalit "arjen nurkka-ajot" ajaa sähköllä ja kun pidempään matkaan lähtee, laittaa etanolia tankkiin. Etanolilla ajaessa bensiinikäyttöisen auton päästöt alenevat noin 80 prosenttia. Samalla syntyy myös hieman säästöä, sillä bioetanolin tankkaaminen on edullisempaa, vaikkakin kaikki etanolikäyttöiset autot syövät etanolia hieman enemmän kuin bensiiniä.

Mutta pelkkä päästöporkkana ei riitä, tarvitaan myös taloudellisia kannustimia, että suomalaiset sankoin joukoin alkaisivat tehdä autoistaan etanolikäyttöisiä, sanoo Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Antti Grönlund. Grönlund näkee asiassa kuitenkin valoa tunnelin päässä, sillä Suomen tämän hetken hallitusohjelmasta löytyvät kirjaukset, jotka mahdollistavat sen, että Suomessakin etanoliautoilu voisi tulevaisuudessa lisääntyä merkittävästi.

Hallitusohjelmaan on kirjattu muun muassa, että ”helpotetaan latausmahdollisuuksien asentamista taloyhtiöihin ja fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen konvertointia sekä henkilö- että raskaassa liikenteessä. Lisäksi hallitusohjelma pyrkii edistämään ”käyttövoimamuutoksen helpottamista erityisesti raskaassa liikenteessä sekä henkilöautojen käyttövoimien veroporrastuksilla.”

Lisäksi hallitus haluaa edistää etanoliautoilua ”laskemalla polttoaineiden verotusta, mahdollisuuksien mukaan painottaen uusiutuvan jakeen veron keventämistä.” Pyrkimyksenä on myös, että hallituskaudella ”edistetään kotimaisten vähäpäästöisten polttoaineiden kehittämistä, tuotantoa sekä lainsäädäntöä, joka lisää niiden käyttöä henkilöautoissa”.

– Hallitusohjelmassa ei puhuta suoraan hankintatuista. Mutta meillä on olemassa jo esimerkiksi muuntotuki, siihen on olemassa valmiit prosessit ja kaavakkeet Traficomilla. Olisi toivottavaa, että muuntotuki otettaisi uudelleen käyttöön, se olisi olemassa oleva keino helpottaa autojen muuntamista etanolikäyttöisiksi, Grönlund sanoo.

Lisäksi Grönlund toivoo, että hallitus toteuttaisi muut hallitusohjelman mukaiset toimenpiteet, kuten verohelpotukset etanoliautoille.

– Yksi keskeinen kannustin on myös polttoaineen hinta. Ranskassa bioetanoli maksaa noin euron litra, Grönlund sanoo.

Suomessa bioetanolin hinta vaihtelee samalla tavalla kuin bensiinin ja dieselinkin hinta, mutta etanoli maksaa polttoainepumpulla noin 20–30 senttiä vähemmän kuin bensiini. Esimerkiksi lokakuussa E85-etanoli on Tankkaus.com -palvelun mukaan maksanut Suomessa 1,53–1,64 euroa per litra. Vastaavasti 95E10-bensiinin hinnat samalla ajalla olivat Tankkaus.comin mukaan noin 1,89–2,00 euroa per litra.

Konversio maksaa alle tonnin

Bensiinikäyttöisen auton muuttamiseksi etanolikäyttöiseksi sai valtiolta muuntotukea vielä viime vuonna 200 euroa. Tällä hetkellä vielä ole tiedossa, ollaanko muuntotukea ottamassa uudelleen käyttöön.

Grönlundin mielestä muuntotuki olisi yksi merkittävä keino lisätä etanoliautoilua. Parin sadan euron muuntotuki olisi merkittävä etanolikonversion kokonaiskustannuksessa, joka kaikkine muutoskatsastuskustannuksineen maksaa noin 800 euroa.

K1-Katsastajien Juha Peltola teki muutoskatsastuksen Opel Astraan.

Etanolikonversion voi tehdä bensiinikäyttöiseen autoonsa hankkimalla autoon etanolimuunnossarjan. Sarja maksaa noin 500 euroa ja sen asentaminen noin pari sataa. Päälle tulee vielä muutoskatsastusmaksu sekä päästömittaus. Auton muutoskatsastuksen etanolikäyttöiseksi voi tehdä myös määräaikaiskatsastuksen yhteydessä, jolloin päästömittauksen tarvitsee maksaa vain yhden kerran. Tällöin varsinainen muutoskatsastus maksaa noin 60 euroa.

Muutaman sadan euron arvoisen etanolikonversion takaisinmaksuaika riippuu siitä, minkä verran etanolilla ajaisi.

– Etanoli on myös korkeaoktaanista, joten auto tuottaa poikkeuksetta lisää tehoa etanolilla ajettaessa, StepOne Techin toimitusjohtaja Tuomo Isokivijärvi sanoo.

Isokivijärven johtama StepOne Tech valmistaa eFlexFuel-muunnossarjoja autoihin, joiden avulla bensiinikäyttöisen auton voi muuntaa etanolilla käyväksi. Bioetanolilla auton tehot voivat nousta muunnosssarjan asennuksella mallista riippuen jopa noin 10 prosenttia.

Kulutus nousee hieman

Etanolia käyttävän auton polttoaineen kulutus pelkällä etanolilla ajettaessa nousee Isokivijärven mukaan jonkun verran, koska etanolin energiasisältö on pienempi.

– Mutta mitä uudempi eli älykkäämpi auto, sitä pienempi tämä kulutuksen nousu on, koska uudet autot osaavat säätää sytytysjärjestelmää paremmin, Isokivijärvi sanoo.

Sen vuoksi Isokivijärven mukaan etanolimuunnos sopii myös uusiin autoihin erittäin hyvin, kuten esimerkiksi uuteen Opel Astra -hybridiin.

– Maailmalla on myös toimintamalleja, että etanolimuunnos myytäisi uuteen autoon mukaan kuin mikä tahansa lisävaruste, kuten vetokoukku tai metalliväri, Isokivijärvi sanoo.

Isokivijärvi myös korostaa, että etanolimuunnoksen tekeminen ei tarkoita sitä, että autoon pitäisi lisätä esimerkiksi etanolia varten toinen bensiinitankki. Etanolimuunnoksen jälkeen etanolia tankataan samaan polttoainetankkiin kuin aiemminkin, ja autossa voi myös käyttää etanolin ja bensiinin sekoitusta.

– Muunnossarjassa on anturi, joka kertoo polttoaineen etanolipitoisuuden reaaliajassa ja muuttaa auton polttoaineen ruiskutusta sen mukaan, Isokivijärvi sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavoite 100 000 etanoliautoilijaa myös Suomeen

Mutta jos kaikki hallituksen hallitusohjelmaan kirjaukset toteutuvat, on hyvin mahdollista, että etanoliautoilu lisääntyy myös Suomessa tulevaisuudessa. Suomessakin saattaa olla jossain vaiheessa 100 000 etanoliautoilijaa.

– Meidän tavoitteena on saavuttaa tuo 100 000 etanolikonversiota Suomessa jollain järkevällä aikavälillä. Viisinumeroisiin konversiomääriin tähdätään joka tapauksessa vuositasolla, Tuomo Isokivijärvi sanoo.

Isokivijärvi sanoo, että hänen yrityksensä valmistama ohjainyksikkö ja muunnossarja sopii noin 75–80 prosenttiin bensiiniautoista, ja tekniikka on testattua. Isokivijärvi sanoo, että muunnossarjan kehitystyöhön on käytetty noin 20 000 insinöörityötuntia ja tekniikkaa on kehitetty 12 vuotta. Tällä hetkellä StepOne Techin tekniikkaa viedään maailmalle noin 30 maahan ja yrityksen tämän hetken noin kuuden miljoonan euron liikevaihdosta suurin osa tulee ulkomailta.

Lähes parisataa tankkauspistettä

Etanolia Suomessa voi tankata tällä hetkellä lähes parissa sadassa tankkauspisteessä. ABC-ketjulla on Suomessa 114 jakeluasemaa Helsingistä Rovaniemelle, joissa etanolia voi tankata. St1-ketjulla puolestaan voi tankata 65 asemalla etanolia. Kaikkiaan ABC-ketjulla polttoaineen jakelupisteitä on Suomessa noin 470 ja St1:llä noin 400.

Etanolin jakeluverkoston kasvattaminen ei ole kuitenkaan aivan ongelmatonta, jonkunlaisia rajoituksia tulee vastaan juuri polttoaineenjakelukentillä.

– Aina kun teemme remonttia, katsomme kokonaistilannetta sekä jakelupisteen ympäristöä ja sen mukaan päätämme, että mitä polttoaineita milläkin jakelukentillä jaellaan. Meillä on yleensä neljän tuotteen mahdollisuus jokaisella asemalla, eli maan alla on neljä polttoainesäiliötä, joka tarkoittaa sitä, että jos jotain polttoainetta jakelukentälle lisätään, jotain täytyy jättää myös pois, sanoo ABC-ketjun kehitysjohtaja Tiina Viksten.

Myös polttoaineen jakeluteknologia, eli polttoainekentillä käytettävät mittarit asettavat rajoituksia sille, mitä kaikkia polttoaineita mittarikentillä voidaan jaella.

– Meillä on joillan asemilla peräti seitsemää eri polttonestelaatua, mutta mittariteknologia on maailmalla sellaista, että saatavilla on enintään vain viiden laadun mittareita, joka asettaa myös rajoitteita, St1-ketjun markkinointipäällikkö Jyri Salin sanoo.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat