6.12.2021 Ajoneuvot Tätä ei moni osannut odottaa: Vetymoottoroitu luksustraktorimönkijä Lexukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka ROV:issa kyse on tässä vaiheessa vasta konseptista, saattaa metsän syvimpään siimekseen todella päästä jossain vaiheessa ihan oikealla Lexuksella. Ainakin jos löytää kivien ja käpyjen seasta sen mäntämoottorille sopivaa ruokaa. Tuskin ehti digitaalinen muste kuivua taannoisessa jutussamme viiden japanilaismoottorivalmistajan laaja-alaisesta hankkeesta pelastaa mäntämoottori, kun jo luemme Toyotan luksussiiven aikeista suunnata erämaahan puolivillillä vetymoottoroidulla premium-traktorimönkijällä. Valmistaja itse puhuu autosta (car), mutta ulkoisen habituksen perusteella oikea suomennos taitaa olla traktorimönkijä. Lexus ROV on saanut mallinimensä sanoista recreational off-highway vehicle eli ”huvimaastoajoneuvo”. Mitä kaikkea huvi tässä tapauksessa pitää sisällään, sen voi varmaankin omistaja itse päättää.Kulkijan mitat ovat: pituus 3,12 metriä, leveys 1,725 metriä ja korkeus 1,8 metriä. Se on joka suuntaan isompi kuin Smart ForTwo.Mainitussa jutussa yhtenä esimerkkinä on vetykäyttöisellä mäntämoottorilla kulkeva Toyota Corolla -rata-auto. Se on Toyotan ja Yamahan vuodesta 2016 meneillään olleen vetykäyttöisen polttomoottorin kehitystyön hedelmä. Toyotan luksussiiven luoman kevyen mutta rämäpäisen maastoajoneuvon voi sanoa sopivan tähän kuvaan.ROV:ia vauhdittava vetymoottori on 1,0-litrainen. Sen muotoa ei Lexuksen tiedotteessa paljasteta, mutta kyseessä luulisi olevan tuoreeseen Aygo X:iinkin istutettu, keveydestään kehuttu kolmisylinterinen 1KR. Vetypolttoaineen käyttöä varten tehdyt muutokset koskettavat eniten polttoaineen syöttöä. Muutoin itse moottori toimii pitkälti kuten bensiinikäyttöinenkin, jopa paremmin, sillä erityisesti maastoajoneuvolle tärkeää alavääntöä se tarjoilee auliimmin. Paineistetun vedyn säiliö sijaitsee hytin takana.Mäntämoottori säilyttää seikkailuajoneuvolle olennaiseksi katsottavan äänimaailman.Vedyllä käyvä huvimaastoajoneuvo on paikallisesti päästötön, lukuun ottamatta pientä määrää moottoriöljyä, joka pääsee sivussa palamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy"Näyttää hyvältä missä tahansa luonnonympäristössä"Tuolla tavalla tehdas itse kuvailee Lexus ROV:in suunnittelun lähtökohtia. Painopisteenä pidettäköön luonnonympäristöä; Ritz-Carltonin respan edustalla LS (tai mikä tahansa muu Lexus) näyttää edelleen paremmalta.ROV:issa on lajilleen tyypillisiä voimakkaita muotoja ja huomattavat joustovarat. Laite rakentuu putkirungolle. Lexuksen nykyisen L-finesse -muotokielen viimeisin sovellutus – nähtävillä esimerkiksi tuoreiden NX:n ja LX:n ilmiasussa – toteutuu räyhäkkäässä traktorimönkijässä hämmästyttävän hyvin, katsoi sitten keulaa tai perää tunnuksineen ja valoineen. Jotta ROV voi säilyttää Lexus-hehkunsa kaikkien orjantappuroiden ja ohdakkeiden läpi ajettuaankin, on näiden yksityiskohtien, samoin kuin pronssisävyisen helmiäisvärinkin, syytä olla anteeksiantavaa sorttia. Keinonahalla verhoillut ja hyvin jousitetut istuimet tasoittavat matkantekoa yhdessä tehokkaan iskunvaimennuksen kanssa, tehden ajoneuvosta "yllättävän mukavan" myös kovemmassa maastossa. Yleisesti materiaalit ovat tasokkaampia, kuin saman luokan ajoneuvoissa yleensä. Yksinkertainen mittaristo tarjoaa kuljettajalle tarvittavat datat.Kasvava ostajakuntaHuvijahdeilla on vakiintunut ostajakunta, ja siihen leikkiin Lexus hyppäsikin mukaan taannoin vähintään kokeilumielessä. Lexus ROV on valmistajan toinen hyppy varsinaisen leipälajin ulkopuolelle lyhyen ajan sisällä. Se on Lexuksen kertoman mukaan vastaus kasvavaan tarpeeseen koskien luksuskuluttajien ulkoilma- ja seikkailuhenkisyyttä. Luksuskuluttajalta vaaditaan tässä vaiheessa lisäksi ripaus MacGyver-henkisyyttä, mikäli hän aikoo tankata omaa ROV:iaan.Lähde: Lexus Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Henri PosaLisää aiheestaTavoitteena Kuu ja kuuauto: Toyota ja Japanin avaruusvirasto yhteistyöhön Koeajo: Polaris Ranger Diesel, täyssähköinen EV ja räväkkä XP 1000 EPS Koeajo: Polaris Ranger XP 900 High Lifter – hyötykoneesta huvipuistoksi Koeajo: Polaris Axys 800 H.O. Titan – Uuden ajan crossover Yamaha Kodiak 700 – Traktorimönkijä kovaan käyttöön Koeajo: automainen mönkijä Polaris Sportsman Maahantuoja riemuitsee – Suomi on mönkijämaa Monipuoliset mönkijät kasvattavat suosiotaan Mönkijämarkkina muutoksessa – jo 15-vuotiaana 60 km/h Yamaha YFM 450 Grizzly 4×4 – Isot ominaisuudet pienessä koossaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”