6.12.2021 Ajoneuvot Tätä ei moni osannut odottaa: Vetymoottoroitu luksustraktorimönkijä Lexukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka ROV:issa kyse on tässä vaiheessa vasta konseptista, saattaa metsän syvimpään siimekseen todella päästä jossain vaiheessa ihan oikealla Lexuksella. Ainakin jos löytää kivien ja käpyjen seasta sen mäntämoottorille sopivaa ruokaa. Tuskin ehti digitaalinen muste kuivua taannoisessa jutussamme viiden japanilaismoottorivalmistajan laaja-alaisesta hankkeesta pelastaa mäntämoottori, kun jo luemme Toyotan luksussiiven aikeista suunnata erämaahan puolivillillä vetymoottoroidulla premium-traktorimönkijällä. Valmistaja itse puhuu autosta (car), mutta ulkoisen habituksen perusteella oikea suomennos taitaa olla traktorimönkijä. Lexus ROV on saanut mallinimensä sanoista recreational off-highway vehicle eli ”huvimaastoajoneuvo”. Mitä kaikkea huvi tässä tapauksessa pitää sisällään, sen voi varmaankin omistaja itse päättää.Kulkijan mitat ovat: pituus 3,12 metriä, leveys 1,725 metriä ja korkeus 1,8 metriä. Se on joka suuntaan isompi kuin Smart ForTwo.Mainitussa jutussa yhtenä esimerkkinä on vetykäyttöisellä mäntämoottorilla kulkeva Toyota Corolla -rata-auto. Se on Toyotan ja Yamahan vuodesta 2016 meneillään olleen vetykäyttöisen polttomoottorin kehitystyön hedelmä. Toyotan luksussiiven luoman kevyen mutta rämäpäisen maastoajoneuvon voi sanoa sopivan tähän kuvaan.ROV:ia vauhdittava vetymoottori on 1,0-litrainen. Sen muotoa ei Lexuksen tiedotteessa paljasteta, mutta kyseessä luulisi olevan tuoreeseen Aygo X:iinkin istutettu, keveydestään kehuttu kolmisylinterinen 1KR. Vetypolttoaineen käyttöä varten tehdyt muutokset koskettavat eniten polttoaineen syöttöä. Muutoin itse moottori toimii pitkälti kuten bensiinikäyttöinenkin, jopa paremmin, sillä erityisesti maastoajoneuvolle tärkeää alavääntöä se tarjoilee auliimmin. Paineistetun vedyn säiliö sijaitsee hytin takana.Mäntämoottori säilyttää seikkailuajoneuvolle olennaiseksi katsottavan äänimaailman.Vedyllä käyvä huvimaastoajoneuvo on paikallisesti päästötön, lukuun ottamatta pientä määrää moottoriöljyä, joka pääsee sivussa palamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy"Näyttää hyvältä missä tahansa luonnonympäristössä"Tuolla tavalla tehdas itse kuvailee Lexus ROV:in suunnittelun lähtökohtia. Painopisteenä pidettäköön luonnonympäristöä; Ritz-Carltonin respan edustalla LS (tai mikä tahansa muu Lexus) näyttää edelleen paremmalta.ROV:issa on lajilleen tyypillisiä voimakkaita muotoja ja huomattavat joustovarat. Laite rakentuu putkirungolle. Lexuksen nykyisen L-finesse -muotokielen viimeisin sovellutus – nähtävillä esimerkiksi tuoreiden NX:n ja LX:n ilmiasussa – toteutuu räyhäkkäässä traktorimönkijässä hämmästyttävän hyvin, katsoi sitten keulaa tai perää tunnuksineen ja valoineen. Jotta ROV voi säilyttää Lexus-hehkunsa kaikkien orjantappuroiden ja ohdakkeiden läpi ajettuaankin, on näiden yksityiskohtien, samoin kuin pronssisävyisen helmiäisvärinkin, syytä olla anteeksiantavaa sorttia. Keinonahalla verhoillut ja hyvin jousitetut istuimet tasoittavat matkantekoa yhdessä tehokkaan iskunvaimennuksen kanssa, tehden ajoneuvosta "yllättävän mukavan" myös kovemmassa maastossa. Yleisesti materiaalit ovat tasokkaampia, kuin saman luokan ajoneuvoissa yleensä. Yksinkertainen mittaristo tarjoaa kuljettajalle tarvittavat datat.Kasvava ostajakuntaHuvijahdeilla on vakiintunut ostajakunta, ja siihen leikkiin Lexus hyppäsikin mukaan taannoin vähintään kokeilumielessä. Lexus ROV on valmistajan toinen hyppy varsinaisen leipälajin ulkopuolelle lyhyen ajan sisällä. Se on Lexuksen kertoman mukaan vastaus kasvavaan tarpeeseen koskien luksuskuluttajien ulkoilma- ja seikkailuhenkisyyttä. Luksuskuluttajalta vaaditaan tässä vaiheessa lisäksi ripaus MacGyver-henkisyyttä, mikäli hän aikoo tankata omaa ROV:iaan.Lähde: Lexus Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Henri PosaLisää aiheestaTavoitteena Kuu ja kuuauto: Toyota ja Japanin avaruusvirasto yhteistyöhön Koeajo: Polaris Ranger Diesel, täyssähköinen EV ja räväkkä XP 1000 EPS Koeajo: Polaris Ranger XP 900 High Lifter – hyötykoneesta huvipuistoksi Koeajo: Polaris Axys 800 H.O. Titan – Uuden ajan crossover Yamaha Kodiak 700 – Traktorimönkijä kovaan käyttöön Koeajo: automainen mönkijä Polaris Sportsman Maahantuoja riemuitsee – Suomi on mönkijämaa Monipuoliset mönkijät kasvattavat suosiotaan Mönkijämarkkina muutoksessa – jo 15-vuotiaana 60 km/h Yamaha YFM 450 Grizzly 4×4 – Isot ominaisuudet pienessä koossaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa