6.11.2021 Ajoneuvot Käsitteet venyvät: Toyota Aygo on tästä eteenpäin äijämäinen pikkucrossover Aygo X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime keväänä nähty rohkea Aygo X Prologue -konseptimalli on käynyt toteen. Aivan yhtä rohkea lopputulos ei ole, mutta A-segmentin kaupunkiauton käsitettä ravistellaan silti. Aygo X, jonka lisänimi pitäisi ilmeisesti lausua mieluummin ”cross” kuin ”äks”, korvaa mallistossa perinteisen A-segmentin edustajan, vuodesta 2005 PSA-yhteistyönä valmistetun, aiemminkin persoonallisella otteella toteutetun Aygon. Uutuus muistuttaa hyvin paljon Aygo X prologue -konseptimallia, ja venyttää siten niin pienen kaupunkiauton kuin crossoverinkin käsitteitä.Aygo X PrologueMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon lisäsenttejäVäistyvään Aygoon verrattuna Aygo X on kasvanut kokoa joka suuntaan. Pituutta on tullut lisää 23,5 senttimetriä, kokonaispituuden ollessa nyt tasan 3,7 metriä. Akseliväli on kasvanut yhdeksällä sentillä. Auton leveys on nyt 1,74 metriä, lisäsenttejä on siihen tullut 12,5. Korkeutta on tullut lisää viisi senttimetriä, crossoverin ollessa kaikkineen 151 senttimetrin korkuinen.Aygo X:iin saa maksimissaan peräti 18-tuumaiset vanteet, jotka ovat isot jo useampaa segmenttiä korkeammallakin. Joka tapauksessa valmistaja kertoo auton olevan luokassaan kevein. Kääntösäde on kohtuulliset 4,7 metriä.Aygo X jakaa tuoreehkon Yariksen kanssa TNGA-B -perusrakenteen. Malli onkin kokonsa puolesta jo lähellä Yarista ja sen asiakaskuntaa. Aygo X venyttää samanaikaisesti paitsi A-segmentin pikkuauton käsitettä ylöspäin, myös crossoverin käsitettä alaspäin. Näin pienistä crossovereista tunnetuin esimerkki lienee Fiat Panda Cross, joka on sekin, tosin nelivetoisena, vain korotettu Panda.Visuaalisella tavalla koon tuntua lisäävät koria hallitsevat crossover-henkiset, jokseenkin äijämäisiksikin luonnehdittavat tyyliseikat, kuten korostetut pyöränkaaret sekä seikkailumuoviset helmat ja puskurit. Kori on, ei tavattomasti mutta valtavirrasta poiketen, kaksivärinen. Värejä on käytetty Aygon tyylikeinona aiemminkin.Aygo X:in erilaiset tyylivaihtoehdot pitävät sisällään värien lisäksi jo aiemmin Aygossa nähdyn kangaskaton.Voimanlähteenä Aygo X:ssa on aina yksilitrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori, vaihteistona joko käsivalintainen tai portaaton S-CVT. Moottorin teho on 72 hevosvoimaa eli 53 kilowattia, mikä vie suunnilleen tonnin painoisen auton manuaaliversiona 158 km/h huippunopeuteen ja kiihdyttää sen nollasta sataan 15,6 sekunnissa. Aygo X on aina etuvetoinen.Sisätiloiltaan uusinta A-segmenttiäAygo X:in sisätiloja suunnitellessaan Toyota ei ole päässyt pakoon auton pieniä ulkomittoja. Auto rekisteröidään edeltäjien tavoin neljälle hengelle. Tilat ovat kuitenkin kasvaneessa korissa luonnollisesti aiempaa suuremmat, ja matkustamo aiempaa hiljaisempi. Toyota mainitsee esimerkkinä etuistuinten kasvaneen hartiatilan. Tavaratilan voi puolestaan sanoa kasvaneen reilusti, sillä lisää sitä on tullut yli 60 litran verran. Kokonaistilavuus on 231 litraa.Kojelaudalla lepää värilliseen soikion muotoiseen upotukseen sijoitettu Toyota Smart Connect -mediakeskuksen 9-tuumainen keskinäyttö, joka on mukavaa vaihtelua nykyään niin tavallisille suorakaiteen muotoisille toteutustavoille. Pikkuautomaisuus näkyy esimerkiksi mittasuhteissa sekä mittariston ilmiasussa.Tietoviihdevarustuksen puolella Aygo X tarjoaa myös puhelimen langatonta latausta sekä älypuhelinintegraatiota, pilvipohjaista, liikennettä seuraavaa navigointia sekä MyT-sovelluksen, jolla voi seurata vaikkapa autonsa sijaintia, bensatankin täyttöastetta sekä ajotapahtumia. Musiikista nauttimiseen tarjolla on JBL Premium -äänentoistojärjestelmä.Korostetun eurooppalainenValmistaja ei peittele Aygo X:in olevan Euroopassa suunniteltu ja eurooppalaiseen makuun Euroopassa tehty auto. Konseptimallin suunnittelusta vastasi Toyotan European Design and Development eli ED2, tuotantomallista puolestaan Toyota Motor Europe Belgiassa. Auto valmistetaan Tšekin Kolinissa, jossa myös edeltävä polvi sisaruksineen rakentui.Eurooppalaisuuden korostaminen erityisesti auton suunnittelusta puhuttaessa on tiettyjen merkkien tapa muistuttaa, että "maailmanautojen" lisäksi automarkkinoita katsotaan edelleen alueittainkin. Jos Pohjois-Amerikka saa kookkaita katumaastureita ja avolavoja, Eurooppa saa pieniä kaupunkiautoja.Katukuvaan Toyota Aygo X saapuu tehtaan mukaan 2022.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeajo: neljäs kerta toden sanoo – Toyota Yaris Koeajo: Rallin tähden syntynyt – Toyota GR Yaris Kujamaasturi Toyota Yaris Cross: neliveto kuin RAV4, kompakti kuin Yaris Lexus laajentaa pienempien crossovereiden sarjaan – oma premium-näkemys Toyota Yaris Crossista tulossa? Maistiainen: Toyota Yaris Cross tähtää kohti uusia ulottuvuuksia Koeajo: Katto auki – Toyota Aygo Toyota Aygo X Prologue tulee tuotantoon – yksin leikkivä saa tehdä mitä haluaa Toyotan tulevilta malleilta odotetaan myyntiä Euroopassa – Yaris Cross ja Aygon seuraaja Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”