6.11.2021 Ajoneuvot Käsitteet venyvät: Toyota Aygo on tästä eteenpäin äijämäinen pikkucrossover Aygo X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime keväänä nähty rohkea Aygo X Prologue -konseptimalli on käynyt toteen. Aivan yhtä rohkea lopputulos ei ole, mutta A-segmentin kaupunkiauton käsitettä ravistellaan silti. Aygo X, jonka lisänimi pitäisi ilmeisesti lausua mieluummin ”cross” kuin ”äks”, korvaa mallistossa perinteisen A-segmentin edustajan, vuodesta 2005 PSA-yhteistyönä valmistetun, aiemminkin persoonallisella otteella toteutetun Aygon. Uutuus muistuttaa hyvin paljon Aygo X prologue -konseptimallia, ja venyttää siten niin pienen kaupunkiauton kuin crossoverinkin käsitteitä. Aygo X Prologue Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paljon lisäsenttejä Väistyvään Aygoon verrattuna Aygo X on kasvanut kokoa joka suuntaan. Pituutta on tullut lisää 23,5 senttimetriä, kokonaispituuden ollessa nyt tasan 3,7 metriä. Akseliväli on kasvanut yhdeksällä sentillä. Auton leveys on nyt 1,74 metriä, lisäsenttejä on siihen tullut 12,5. Korkeutta on tullut lisää viisi senttimetriä, crossoverin ollessa kaikkineen 151 senttimetrin korkuinen. Aygo X:iin saa maksimissaan peräti 18-tuumaiset vanteet, jotka ovat isot jo useampaa segmenttiä korkeammallakin. Joka tapauksessa valmistaja kertoo auton olevan luokassaan kevein. Kääntösäde on kohtuulliset 4,7 metriä. Aygo X jakaa tuoreehkon Yariksen kanssa TNGA-B -perusrakenteen. Malli onkin kokonsa puolesta jo lähellä Yarista ja sen asiakaskuntaa. Aygo X venyttää samanaikaisesti paitsi A-segmentin pikkuauton käsitettä ylöspäin, myös crossoverin käsitettä alaspäin. Näin pienistä crossovereista tunnetuin esimerkki lienee Fiat Panda Cross, joka on sekin, tosin nelivetoisena, vain korotettu Panda. Visuaalisella tavalla koon tuntua lisäävät koria hallitsevat crossover-henkiset, jokseenkin äijämäisiksikin luonnehdittavat tyyliseikat, kuten korostetut pyöränkaaret sekä seikkailumuoviset helmat ja puskurit. Kori on, ei tavattomasti mutta valtavirrasta poiketen, kaksivärinen. Värejä on käytetty Aygon tyylikeinona aiemminkin. Aygo X:in erilaiset tyylivaihtoehdot pitävät sisällään värien lisäksi jo aiemmin Aygossa nähdyn kangaskaton. Voimanlähteenä Aygo X:ssa on aina yksilitrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori, vaihteistona joko käsivalintainen tai portaaton S-CVT. Moottorin teho on 72 hevosvoimaa eli 53 kilowattia, mikä vie suunnilleen tonnin painoisen auton manuaaliversiona 158 km/h huippunopeuteen ja kiihdyttää sen nollasta sataan 15,6 sekunnissa. Aygo X on aina etuvetoinen. Sisätiloiltaan uusinta A-segmenttiä Aygo X:in sisätiloja suunnitellessaan Toyota ei ole päässyt pakoon auton pieniä ulkomittoja. Auto rekisteröidään edeltäjien tavoin neljälle hengelle. Tilat ovat kuitenkin kasvaneessa korissa luonnollisesti aiempaa suuremmat, ja matkustamo aiempaa hiljaisempi. Toyota mainitsee esimerkkinä etuistuinten kasvaneen hartiatilan. Tavaratilan voi puolestaan sanoa kasvaneen reilusti, sillä lisää sitä on tullut yli 60 litran verran. Kokonaistilavuus on 231 litraa. Kojelaudalla lepää värilliseen soikion muotoiseen upotukseen sijoitettu Toyota Smart Connect -mediakeskuksen 9-tuumainen keskinäyttö, joka on mukavaa vaihtelua nykyään niin tavallisille suorakaiteen muotoisille toteutustavoille. Pikkuautomaisuus näkyy esimerkiksi mittasuhteissa sekä mittariston ilmiasussa. Tietoviihdevarustuksen puolella Aygo X tarjoaa myös puhelimen langatonta latausta sekä älypuhelinintegraatiota, pilvipohjaista, liikennettä seuraavaa navigointia sekä MyT-sovelluksen, jolla voi seurata vaikkapa autonsa sijaintia, bensatankin täyttöastetta sekä ajotapahtumia. Musiikista nauttimiseen tarjolla on JBL Premium -äänentoistojärjestelmä. Korostetun eurooppalainen Valmistaja ei peittele Aygo X:in olevan Euroopassa suunniteltu ja eurooppalaiseen makuun Euroopassa tehty auto. Konseptimallin suunnittelusta vastasi Toyotan European Design and Development eli ED2, tuotantomallista puolestaan Toyota Motor Europe Belgiassa. Auto valmistetaan Tšekin Kolinissa, jossa myös edeltävä polvi sisaruksineen rakentui. Eurooppalaisuuden korostaminen erityisesti auton suunnittelusta puhuttaessa on tiettyjen merkkien tapa muistuttaa, että "maailmanautojen" lisäksi automarkkinoita katsotaan edelleen alueittainkin. Jos Pohjois-Amerikka saa kookkaita katumaastureita ja avolavoja, Eurooppa saa pieniä kaupunkiautoja. Katukuvaan Toyota Aygo X saapuu tehtaan mukaan 2022. Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Koeajo: neljäs kerta toden sanoo – Toyota Yaris Koeajo: Rallin tähden syntynyt – Toyota GR Yaris Kujamaasturi Toyota Yaris Cross: neliveto kuin RAV4, kompakti kuin Yaris Lexus laajentaa pienempien crossovereiden sarjaan – oma premium-näkemys Toyota Yaris Crossista tulossa? Maistiainen: Toyota Yaris Cross tähtää kohti uusia ulottuvuuksia Koeajo: Katto auki – Toyota Aygo Toyota Aygo X Prologue tulee tuotantoon – yksin leikkivä saa tehdä mitä haluaa Toyotan tulevilta malleilta odotetaan myyntiä Euroopassa – Yaris Cross ja Aygon seuraaja Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe