14.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: neljäs kerta toden sanoo – Toyota Yaris Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi neljännen sukupolven Toyota Yaris on valmis säilyttämään asemansa nelimetristen kaupunkiautojen suosikkina, Suomessa ja Euroopassa. Hyvää: moottori, ajettavuus, keulan ilme, kulutus. Huonoa: istuinten säädöt, takatilat, tavaratila, litrainen bensiinimoottori Neljännen sukupolven Toyota Yaris on odoteltu uutuus, sillä sen edeltäjä esiteltiin jo vuonna 2011. Uuden Yarisin valtit ovat pihi hybridi, uusi puolitoistalitrainen bensiinimoottori, kohentunut ajettavuus ja kattava turvavarustelu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pätevä moottori Uusi Hollannissa koeajettu Toyota Yaris 1.5 Dual VVT-i Style manuaalivaihteisena osoittaa, että polttomoottorien taru on kaikkea muuta kuin päättymässä. Uusi aiempaa 1,33-litraista edeltäjäänsä tehokkaampi, mutta myös taloudellisempi voimanlähde on miellyttävä tuttavuus: rivakkuutta löytyy riittämiin myös ohitustarpeisiin. Uusi voimanlähde suo käyttöön huipputehoa 110 hevosvoimaa (82 kW) ja maksimivääntöä 136 Nm. Luvattu keskikulutus on 5,0 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 112 grammaa kilometrillä. Kuusilovinen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti. Välitykset ovat luontevat niin kaupunki-, taajama- kuin moottoritieajossakin. Neljä voimalinjaa Toyota Yarisin voimalinjaksi on tarjolla myös litrainen bensiinimoottori (69 hv). Se osoittautuu koeajossa Hollannissa toki perushyväksi kolmisylinteriseksi, mutta tämän kokoiseen autoon auttamatta alitehoiseksi. Tällä voimanlähteellä tahtoo jäädä liikennevirrassa jalkoihin. Pihein vaihtoehto on hybridi, jonka luvattu keskikulutus on vain 3,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 75 grammaa kilometrillä. Dieselikin löytyy ja se on 1,4-litrainen (66 hv). Ajettavuus kunnossa Sähköistä ohjaustehostinta on räätälöity aiemmasta, ja hyvä niin, sillä ohjaus on sopivan tunnokas ja auto pysyy vaivatta valitulla ajolinjalla. Ajettavuuden tarkempi arviointi jää silti kotimaan koeajon varaan. Pidemmistä taipaleista voi tulla isommalla porukalla tukalaa: takana ei ole liikaa tilaa matkustaa, eikä poteromainen tavaratilakaan ole kovin väljä, sillä litroja on vain 286. Toisaalta ajomukavuutta tuo onnistunut äänieristys. Renkaiden rallatus kuuluu toki matkustamoon, muttei korvia riipivästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Heppoiset säätövivut Ajoasennon saa soviteltua hyvin, sillä ratti säätyy ylös ja alas sekä myös syvyyssuunnassa. Istuinkorkeus ja selkänojan kaltevuus säätyvät heppoisin muovivivuin ja turhan harvavälisesti. Istuinten sivuttaistuki on jämäkkä. Varman päälle Yarisin keulailme on jämäkkä: uusi puskuri kehystää leveää etusäleikköä. Myös takana on uutta muotoilua. Uudessa mittaristossa on 4,2 tuuman TFT-näyttö. Muut muutokset ovat yksityiskohdissa: uudet tuuletusventtiilit sekä uudenlaiset multimediajärjestelmän ohjauspainikkeet. Matkustamon ilme on varsin muovinen. Vähäiset muutokset kielivät siitä, että valmistaja uskoo vannoutuneiden yaristien olevan tyytyväisiä nykylinjaan. Toyotan tavan toimia voi tiivistää sanapariin varman päälle. Tukku turvallisuutta Yarisissa on vakiona tukku aktiivisia turvavarusteita, joihin kuuluu muun muassa törmäyksiä ennakoiva Pre-Collision -järjestelmä automaattisella hätäjarrutuksella ja kaistavahti, joka varoittaa kuljettajaa äänimerkillä, jottei auto tahattomasti ajaudu väärälle kaistalle. Active-varustelusta lähtien täydennyksenä tulee myös liikennemerkkien tunnistus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohta täällä Toyota Yaris on valmistajalleen tärkeä syömähammas: hyvin myyvä automalli. Suomessa joka viides tämän autoluokan myyty auto on Yaris. Valtti on sekin, että Yaris on autoluokkansa ainoa hybridi Suomessa. Yarisin kovimpia kilpailijoita ovat Kia Rio, Ford Fiesta ja Škoda Fabia. Uusi Yaris tulee Suomessa tarjolle toukokuun alussa. Tarjolla on Life, Active, Style ja Premium -varustelutasot sekä alkuvaiheen Launch Edition. Edullisin bensiinimoottorinen Toyota Yaris maksaa 15 358 euroa. Hybridin hinnat alkavat 19 908 eurosta. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lisätietoja: www.toyota.fi/yaris/ Toyota Yaris 1.5 Dual VVT-i 6M/T Style Hinta alkaen 19 993 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. automaatti/manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 82 kW (110 hv), 6000 r/min Vääntö 136 Nm (4400 r/min) Vääntö 136 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 3945 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe