7.4.2024

Teslalla kaksijakoinen alkuvuosi – huonoin tulos aikoihin, mutta silti paluu maailman suurimmaksi sähköautovalmistajaksi

Kuva Tesla

Vuoden 2024 ensimmäinen neljännes oli Teslalle kylmää kyytiä, mutta kiinalaishaastaja BYD:illä meni vieläkin huonommin. Toisaalla Tesla on ilmoittanut laajentavansa palveluitaan Suomessa.

Teslan ilmiömäinen, jo useamman peräkkäisen vuoden kestänyt voittokulku koki vuoden 2024 Q1:n eli ensimmäisen vuosineljänneksen tulosten julkistuksen perusteella ensimmäisen kunnon takaiskun.

Tesla valmisti kuluvan vuoden ensimmäisten kolmen kuukauden aikana 433 000 autoa, joista peräti 47 000 jäi myymättä asiakkaille. Asiakkaille asti myydyissä autoissa oli 8,5 prosentin pudotus vuoden 2023 Q1:een ja peräti 20 prosentin pudotus vuoden 2023 Q4:ään eli edelliseen vuosineljännekseen. Tämä oli ensimmäinen kerta sitten surullisenkuuluisan vuoden 2020, kun Teslan myynti oikeasti putosi vuositarkastelussa. Uutinen näkyi välittömästi Teslan osakkeen arvossa viiden prosentin laskuna.

Oli uutisissa sentään jotain positiivista ainakin Teslan kannalta. Nimittäin maailman suurimman sähköautovalmistajan tittelin Teslalta viime vuonna vieneen kiinalaisen BYD:in laskeva käyrä oli vieläkin jyrkempi, mikä tarkoittaa, että Tesla otti tittelinsä ainakin toistaiseksi takaisin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Syitä pudotukselle on varmasti monia

Teslan myyntilukujen pudotukselle on keksitty monia syitä. Kuten on tiedossa, sähköautojen maailmanlaajuinen kysyntä on tällä hetkellä melko huomattavassakin laskussa, ja monet täyssähkön varaan lyhyelläkin tähtäimellä laskeneet perinteiset autonvalmistajat ovat tällä hetkellä joukolla tuomassa polttomoottoria etenkin hybridien muodossa takaisin kuvioihin. Tällä on ilman muuta vaikutuksensa täyssähköautovalmistajan myyntituloksiin, mutta se ei yksin riitä selitykseksi. Ongelma on silti enemmän kysyntään kuin tarjontaan liittyvä, päätellen siitä, että Tesla todellakin valmisti kolmen kuukauden aikana lähes 50 000 autoa enemmän kuin sai myytyä.

Teslan nousu maailman suurimmaksi sähköautovalmistajaksi tapahtui aikana, jona se kohtasi huomattavasti nykyistä vähemmän kilpailua muiden automerkkien taholta. Lisäksi Tesla selviytyi puolijohdepulasta loistavasti verrattuna moniin kilpailijoihin. Nyt erinomaisen hyviä kilpailijoita tulee ovista ja ikkunoista sekä hinta- että tuotemielessä, eikä puolijohdepulastakaan ole enää kilpailuetua.

Lisäksi, mitä ei välttämättä tule heti edes ajatelleeksi, Teslan mallisto on yksi länsimaiden vanhimmista, ja sitä ei pelkillä päivityksillä korjata, kun kilpailijat iskevät uutuuksiaan pöydälle. Tesla tarvitsisi jo uutta rautaa kehiin.

Villeimpiin teorioihin lukeutuu se, että itse Elon Musk aiheuttaisi haittaa Teslan myynnille. Musk esiintyy varsin kärkkäästi julkisuudessa, ja joidenkin mielestä hänen konservatiivisiksi tulkitut mielipiteensä eivät miellytä sellaisia ihmisiä, jotka todennäköisimmin ostavat polttomoottoriauton sijaan sähköauton. Tässä Yhdysvaltain niin sanottuihin kulttuurisotiin linkittyvässä ajatuksessa saattaa myös olla oma selitysvoimansa, joskaan se ei välttämättä päde samalla tavalla kaikilla Teslan markkina-alueilla.

Laajentaa palveluitaan Suomessa

Näistä suurista kuvioista päästäänkin sopivasti Teslan Suomen-uutisiin. Ne liittyvät palveluiden ja palvelukonseptin laajentamiseen.

Teslan Self-Serve-koeajokonsepti sai Suomen ensi-iltansa Turussa, Euroopan yhtenä ensimmäisistä kaupungeista. Nyt Tesla on ilmoittanut laajentavansa koeajoasemia myös Joensuuhun ja Seinäjoelle. Self-Serve perustuu nimensäkin mukaisesti siihen, että auton voi saada koeajoon ilman, että tapaa yhtäkään henkilöä. Kun asiakas varaa Teslan koeajon netissä tai paikan päällä QR-koodin avulla, Teslan virtuaalitiimi ohjaa asiakasta koko koeajokokemuksen läpi. Ennen koeajoa asiakas täyttää tietonsa ja voi tutustua ajoneuvoon opetusvideoiden kautta. 

Toinen uutinen koskee uutta Pop up -myymälää, jonka Tesla avaa Espooseen, kauppakeskus Ainoaan. Teslan mukaan Pop up -myymälässä voi tavata Tesla-tiimin, saada käsityksen elämästä sähköauton kanssa sekä kokea Model Y ja -3 paikan päällä. Varsinaisia Tesla Centereitä täydentäviä Pop up -myymälöitä on määrä avata muuallekin Suomeen kevään aikana.

Lähteet: Tesla, Inside EVs

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat