8.10.2025 Ajoneuvot Teslan pitkään puhutut ”edulliset” mallit esiteltiin ensimmäisenä Pohjois-Amerikassa – ovat yhtä kuin Model 3 ja Model Y riisuttuina karvalakkimalleina Teksti Benjamin Helander Kuva Tesla Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Lada-moodiin siirtyessään Model Y:ssä on muun muassa kangaspenkit, perinteiset iskunvaimentimet, pölykapselit ja kankaalla peitetty lasikatto. Puuttuvia asioita ovat muiden muassa FM-radio, takamatkustajien näyttö sekä pätkä toimintamatkasta. Teslan "Master Planeista" alkuperäisin oli tehdä sähköautoista valtavirtaa lanseeraamalla ensin suhteellisen arvokas premium-sähköauto, joka realisoitui Model S:nä ja -X:nä, kehittää niistä saatavilla voitoilla astetta edullisempi malli, joita ovat Model 3 ja -Y, ja niiden tuotoilla lopulta varsinainen kansansähköauto. Tuota kansansähköautoa, jota joskus on yritetty kutsua Model 2:ksi, emme kuitenkaan ole vuosien vihjailuista huolimatta nähneet, ennen kuin nyt. Paitsi että vähän purukumiratkaisulta kieltämättä tuntuu, jos Model 3:n ja Model Y:n uusien Standard-malliversioiden todella tarkoitetaan ajavan sen asian. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa 5 500 dollarin säästö On tärkeä huomauttaa, että edullisempien Teslojen uudet Standard-malliversiot ovat toistaiseksi ilmestyneet tarjolle vain Pohjois-Amerikassa, täällä Euroopassa tuotekuvasto ei ole muuttunut tämän artikkelin julkaisuhetkeen mennessä. Homma on siellä Pohjois-Amerikassa hoidettu siten, että aiemmat perusmallit on nimetty Tesla Model 3 ja -Model Y Premiumiksi, huippumalli on pidetty Performancena ja uudet, riisutut mallit tuotu malliston lähtöpäähän nimellä Standard. Säästöohjelmalla Tesla on saanut pyyhittyä Model Y:n alkaen-hinnasta pois noin 5 000 dollaria eli nykykurssilla noin 4 300 euroa. Model 3:n kohdalla säästö on 5 500 dollaria. Jokaisen täytyy itse tahollaan punnita, ovatko säästötoimet hinnanalennuksen arvoisia. Auton virkaahan molemmat mallit toimittanevat vallan hyvin vähän riisutumpanakin. Noihin säästötoimiin on kuulunut sekä varusteiden riisumista että halvempia toteutustapoja. Aloitetaan läpikäynti riisumisista. Bioweapon Defense Mode vaihtui Lada-moodiin Model 3:n ja Model Y:n Standard-versiota yhdistävät lähes tulkoon samat riisumiset eli niitä voi tässä käsitellä yhtenä kokonaisuutena. Kun oven avaa, voi huomata vegenahkaistuimien kangasverhoilut istumapinnoissa sekä pelkistetymmän keskikonsolin. Istuimet ovat myös menettäneet ilmastointitoimintonsa, mutta säilyttäneet lämmityksensä. Myös ratin lämmitys on tallella. Takaistuinten lämmitys sen sijaan on riisuttu. Ratin säädöt ja takaistuinten kaatotoiminto, kuten myös sivupeilien taitto on muutettu manuaalisiksi. Tunnelmavalonauhat ovat hävinneet niin ikään. Ohjaaminenkin on täysin manuaalista, sillä Standard-malleissa ei ole ohjausavustinta. Takamatkustajat menettävät molempien mallien faceliftin mukana tulleen 8-tuumaisen ilmastointi- /viihdenäytön, ja saavat sen tilalle manuaaliset ilmastoinnin säädöt. Molemmissa malleissa all-in-one -tyyppinen näyttöruutu on pidetty ennallaan. Kaiuttimia matkustamossa on Premium-mallien viidentoista sijaan seitsemän kappaletta. Ja mikä ehkä oudointa, Tesla on pudottanut Standardeista pois myös perinteisen FM-radion. Ainakin täällä Euroopan päässä FM-radiota on pidetty ikään kuin perusoletuksena ja varusteena, joka löytyy joka tapauksessa tietyn automallin kaikista malliversioista. HEPA-filtteriäkään emme tule Model 3- ja -Y Standardista löytämään, ja näin puutelistalle kuuluu aina niin hauskalta kuulostava "Bioweapon Defense Mode" eli "bioaseiden torjuntamoodi". Myöskään ääntä eristäviä tuplaikkunoita ei karvalakkimalleista löydy. Siinä saattaa olla yksi syy varsin outoon ratkaisuun Model Y Standardissa. Siinä nimittäin vakiovarusteinen lasikatto on peitetty kankaisella sisäkatolla. Kankaan ja lasin välissä on äänieriste. Model 3 Standardissa lasikatto on puolestaan säilytetty entisellään. Ajo- ja matkustusmukavuuteen liittyy äänieristyksen ohella vahvasti myös jousitus, ja silläkin saralla säästöleikkuri on iskenyt. Alle on nimittäin vaihdettu älykkäämpien tilalle ihan perinteiset iskunvaimentimet. Erottuu myös visuaalisesti Ulkoisesti Model Y Standard on erotettavissa Premiumista helpommin kuin Model 3 Standard. Katumaasturimallin karvalakkiversiossa nimittäin on luovuttu keulan ja perän yhtenäisistä ledivalonauhoista, jotka tulivat Model Y:hyn sen tämän vuoden alussa julkistetun elinkaaripäivityksen myötä. Varsin huomionarvoista on, että koko keulaa on Model Y Standardissa yksinkertaistettu niin isolla kädellä, että jopa ajovalot on siirretty erillisistä umpioista ylös samaan umpioon muiden versioiden huomiovalojen kanssa. Lähtökohtaisesti auton alla pyörivät 18-tuumaiset vanteet, jotka eivät ole erityisen pienet, mutta jotka kyllä näyttävät aika pieniltä. Vanteet on peitetty mustilla pölykapseleilla. Lisävarusteena saatavilla on 19 tuuman vanteet sekä kolme ulkovärivaihtoehtoa. Ei unohdeta myöskään voimalinjaa. Model 3- ja -Y Standardissa on sama takatuupparivoimalinja, joka yhdistyy 69 kilowattitunnin akkuun. Toimintamatkamielessä tämä tarkoittaa Model Y:n kohdalla 516 kilometriä amerikkalaisella EPA-syklillä. Luvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia WLTP-lukemiin, mutta ero Premium RWD:hen on noin 60 kilometriä. Kiihtyvyys nollasta sataan (tai 60 mailiin tunnissa) on puolestaan 6,8 sekuntia, häviten Premiumille puolisentoista sekuntia. Lähteet: Tesla, Carscoops Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.10.2025 Euro NCAP Taas tulee sanomista – jättikoosteessa kesän ja syksyn Euro NCAP -tulokset 31.8.2025 Ajoneuvot Berliinistä Nürburgringille – uusi Tesla Model Y Performance tarkoittaa reippaasti lisää kilowatteja ja tuhottomasti lisää pikseleitä 5.8.2025 Ajoneuvot Teslan suurimmat mallit Model S ja Model X ovat näillä näkymin Euroopassa historiaa – Suomenkin verkkosivuilla kaupataan enää varastomalleja 25.2.2025 Ajoneuvot Enää Performance puuttuu – Tesla Model Y ”Juniperin” perusmallisto on ilmestynyt Suomessakin tilattavaksi 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan