8.10.2025

Teslan pitkään puhutut ”edulliset” mallit esiteltiin ensimmäisenä Pohjois-Amerikassa – ovat yhtä kuin Model 3 ja Model Y riisuttuina karvalakkimalleina

Kuva Tesla

Lada-moodiin siirtyessään Model Y:ssä on muun muassa kangaspenkit, perinteiset iskunvaimentimet, pölykapselit ja kankaalla peitetty lasikatto. Puuttuvia asioita ovat muiden muassa FM-radio, takamatkustajien näyttö sekä pätkä toimintamatkasta.

Teslan "Master Planeista" alkuperäisin oli tehdä sähköautoista valtavirtaa lanseeraamalla ensin suhteellisen arvokas premium-sähköauto, joka realisoitui Model S:nä ja -X:nä, kehittää niistä saatavilla voitoilla astetta edullisempi malli, joita ovat Model 3 ja -Y, ja niiden tuotoilla lopulta varsinainen kansansähköauto.

Tuota kansansähköautoa, jota joskus on yritetty kutsua Model 2:ksi, emme kuitenkaan ole vuosien vihjailuista huolimatta nähneet, ennen kuin nyt.

Paitsi että vähän purukumiratkaisulta kieltämättä tuntuu, jos Model 3:n ja Model Y:n uusien Standard-malliversioiden todella tarkoitetaan ajavan sen asian.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa 5 500 dollarin säästö

On tärkeä huomauttaa, että edullisempien Teslojen uudet Standard-malliversiot ovat toistaiseksi ilmestyneet tarjolle vain Pohjois-Amerikassa, täällä Euroopassa tuotekuvasto ei ole muuttunut tämän artikkelin julkaisuhetkeen mennessä.

Homma on siellä Pohjois-Amerikassa hoidettu siten, että aiemmat perusmallit on nimetty Tesla Model 3 ja -Model Y Premiumiksi, huippumalli on pidetty Performancena ja uudet, riisutut mallit tuotu malliston lähtöpäähän nimellä Standard.

Säästöohjelmalla Tesla on saanut pyyhittyä Model Y:n alkaen-hinnasta pois noin 5 000 dollaria eli nykykurssilla noin 4 300 euroa. Model 3:n kohdalla säästö on 5 500 dollaria.

Jokaisen täytyy itse tahollaan punnita, ovatko säästötoimet hinnanalennuksen arvoisia. Auton virkaahan molemmat mallit toimittanevat vallan hyvin vähän riisutumpanakin.

Noihin säästötoimiin on kuulunut sekä varusteiden riisumista että halvempia toteutustapoja. Aloitetaan läpikäynti riisumisista.

Bioweapon Defense Mode vaihtui Lada-moodiin

Model 3:n ja Model Y:n Standard-versiota yhdistävät lähes tulkoon samat riisumiset eli niitä voi tässä käsitellä yhtenä kokonaisuutena.

Kun oven avaa, voi huomata vegenahkaistuimien kangasverhoilut istumapinnoissa sekä pelkistetymmän keskikonsolin. Istuimet ovat myös menettäneet ilmastointitoimintonsa, mutta säilyttäneet lämmityksensä. Myös ratin lämmitys on tallella. Takaistuinten lämmitys sen sijaan on riisuttu. Ratin säädöt ja takaistuinten kaatotoiminto, kuten myös sivupeilien taitto on muutettu manuaalisiksi. Tunnelmavalonauhat ovat hävinneet niin ikään.

Ohjaaminenkin on täysin manuaalista, sillä Standard-malleissa ei ole ohjausavustinta.

Takamatkustajat menettävät molempien mallien faceliftin mukana tulleen 8-tuumaisen ilmastointi- /viihdenäytön, ja saavat sen tilalle manuaaliset ilmastoinnin säädöt.

Molemmissa malleissa all-in-one -tyyppinen näyttöruutu on pidetty ennallaan.

Kaiuttimia matkustamossa on Premium-mallien viidentoista sijaan seitsemän kappaletta. Ja mikä ehkä oudointa, Tesla on pudottanut Standardeista pois myös perinteisen FM-radion. Ainakin täällä Euroopan päässä FM-radiota on pidetty ikään kuin perusoletuksena ja varusteena, joka löytyy joka tapauksessa tietyn automallin kaikista malliversioista.

HEPA-filtteriäkään emme tule Model 3- ja -Y Standardista löytämään, ja näin puutelistalle kuuluu aina niin hauskalta kuulostava "Bioweapon Defense Mode" eli "bioaseiden torjuntamoodi".

Myöskään ääntä eristäviä tuplaikkunoita ei karvalakkimalleista löydy. Siinä saattaa olla yksi syy varsin outoon ratkaisuun Model Y Standardissa. Siinä nimittäin vakiovarusteinen lasikatto on peitetty kankaisella sisäkatolla. Kankaan ja lasin välissä on äänieriste. Model 3 Standardissa lasikatto on puolestaan säilytetty entisellään.

Ajo- ja matkustusmukavuuteen liittyy äänieristyksen ohella vahvasti myös jousitus, ja silläkin saralla säästöleikkuri on iskenyt. Alle on nimittäin vaihdettu älykkäämpien tilalle ihan perinteiset iskunvaimentimet.

Erottuu myös visuaalisesti

Ulkoisesti Model Y Standard on erotettavissa Premiumista helpommin kuin Model 3 Standard. Katumaasturimallin karvalakkiversiossa nimittäin on luovuttu keulan ja perän yhtenäisistä ledivalonauhoista, jotka tulivat Model Y:hyn sen tämän vuoden alussa julkistetun elinkaaripäivityksen myötä.

Varsin huomionarvoista on, että koko keulaa on Model Y Standardissa yksinkertaistettu niin isolla kädellä, että jopa ajovalot on siirretty erillisistä umpioista ylös samaan umpioon muiden versioiden huomiovalojen kanssa.

Lähtökohtaisesti auton alla pyörivät 18-tuumaiset vanteet, jotka eivät ole erityisen pienet, mutta jotka kyllä näyttävät aika pieniltä. Vanteet on peitetty mustilla pölykapseleilla. Lisävarusteena saatavilla on 19 tuuman vanteet sekä kolme ulkovärivaihtoehtoa.

Ei unohdeta myöskään voimalinjaa.

Model 3- ja -Y Standardissa on sama takatuupparivoimalinja, joka yhdistyy 69 kilowattitunnin akkuun. Toimintamatkamielessä tämä tarkoittaa Model Y:n kohdalla 516 kilometriä amerikkalaisella EPA-syklillä. Luvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia WLTP-lukemiin, mutta ero Premium RWD:hen on noin 60 kilometriä. Kiihtyvyys nollasta sataan (tai 60 mailiin tunnissa) on puolestaan 6,8 sekuntia, häviten Premiumille puolisentoista sekuntia.

Lähteet: Tesla, Carscoops

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat