14.7.2018 Ajoneuvot Testi: Gyeon Q2M Tar – väriä pienpoistoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Gyeon Q2M Tar erottuu pienpoistoaineiden massasta punaisen pigmentin avulla. Testasimme kuitenkin, kuinka aine todella toimii. Moottorin autonhoitojuttusarjan arkisto on varsin laaja ja siihen kannattaa tutustua, sillä moneen kysymykseen löytyy jo vastaus. Myös pienpoisto on käsitelty aiheena, mutta tällä kertaa on tuotetestaamisen vuoro. Pienpoistoaineista Gyeon Q2M Tar joutuu nyt kovaan syyniin.Maantiepieltä ei voi välttyä kesäisin. Tiestöä kunnostetaan useassa paikassa parempaan kuntoon, joka tarkoittaa väkisinkin tuoretta kestopäällystettä. Tämä nousee renkaiden heittämänä sekä auton kylkiin että vanteiden sisäpinnoille ja nämä mustat läiskät irtoavat huonosti tavallisen pesun yhteydessä.Esimerkiksi pyöränkaaret keräävät tietyöalueilta runsaasti pehmeää bitumia, joten pienpoistoaineesta on suuri apu niiden puhdistamiseen.Eräs toinen olennainen käyttö pienpoistoaineelle on mahdollisten tarrojen irrottamisesta seuraavien liimajäämien poisto. Sama aine toimii myös vannepainoista jäävien teippijäämien liuottamiseen. Pienpoistoaine tehoaa lisäksi aineesta riippuen jossain määrin esimerkiksi pihkaan sekä talvisin maantiesuolaan.Käyttökohteita ja -tarkoituksia on useita, joten pienpoistoaine on välttämätön varuste autonhoitopakkauksessa. Tulee kuitenkin muistaa, että maalipinnan suojatuotteista lähinnä kestopinnoitteet kestävät pienpoistoaineiden kemikaaleja – muut suojatuotteet valuvat lähes poikkeuksetta lian mukana maantieviemäriin.Gyeon Q2M Tar on pienpoistoaine kuuluen valmistajan puhdistus- ja ylläpitotuotteita sisältävään Q2M -tuoteperheeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGyeonGyeon on valmistajana varsin tuore tapaus autonhoitotuotteiden saralla, sillä se on perustettu vuonna 2012. Yrityksen kotipaikkana on Etelä-Korea, jonka pääkaupungista Gyeonin tehdas löytyy. Firman pääkonttori tosin sijaitsee Singaporessa.Gyeonin tuotteet kattavat käytännössä kaksi tuoteperhettä. Q2 tarkoittaa yrityksen kielessä suojatuotteita, joilla maalipinta siis suojataan likaa ja muita epäpuhtauksia vastaan. Puhekielessä nämä suojatuotteet yleistetään usein vahoiksi, mutta ne voivat olla muutakin.Q2M on Gyeonin valikoima tuotteita, jotka on tarkoitettu maalipinnan ylläpitoon ja puhdistamiseen suojatuotteiden käyttämisen välissä. Nimeen lisätty m-kirjain tulee englannin kielen sanasta maintenance, joka tarkoittaa ylläpitoa. Kokeilussa oleva Gyeon Q2M Tar kuuluu siis jälkimmäiseen ryhmään.Q2M Tar sumutetaan pinnalle ja sen annetaan vaikuttaa muutaman minuutin ajan. Punaista pigmenttiä ei juurikaan erota vanteiden sisäpinnaltakaan silmällä ja kuvasta se on käytännössä mahdotonta.Gyeon Q2M TarGyeon Q2M Tar vaikuttaa olevan monilta osin varsin perinteinen pienpoistoaine. Erottautumistekijänä on punainen väriaine, joka laskeutuu pidemmässä säilytyksessä pullon pohjalle. Valmistaja kehottaa ravistamaan pullon huolella ennen käyttöä, joten reseptiin saattaa kuulua jotain muutakin erottautuvaa.Pinttynytkin piki liukenee pikkuhiljaa, mutta aine ei saa kuivua. Ennen kuivumista on joko lisättävä ainetta tai suoritettava huuhtelu.Auton maalipinta on suositeltavaa pestä ainakin suurimmasta liasta ennen pienpoistoaineen käyttämistä. Näin aine pääsee kontaktiin juuri haluttujen kohteiden kanssa. Esipesuna voi hyvin käyttää vahvempaa liuotinpesua, sillä vahapinta tai muu maalipintaa suojaava kerros ei siedä pienpoistoainetta sen paremmin kuin liuotinpesuainettakaan.Gyeon Q2M Tar sumutetaan suoraan suihkepullosta maalipinnalle eikä tuotetta voi laimentaa. Aineen tulisi antaa vaikuttaa 2-3 minuuttia, mutta tuotetta ei saa missään nimessä päästää kuivumaan tai käyttää muutenkaan suorassa auringonpaisteessa. Sama koskee toki lähes kaikkia maantiepikeä poistavia aineita.Brushilla tai mikrokuituliinalla on hyvä auttaa pienpoistoaineen vaikutusta. Näin aine varmasti leviää kaikkialle ja kontakti auttaa irrottamaan likaa.Jos maalipinta on pesty käsin ennen pienpoistoa, aineen vaikutusta voi tehostaa vielä mikrokuituliinalla tai pehmeällä brushilla likatahrat irrottamalla. Muuten pintaan ei kannata koskea mikronaarmuntumisen riskin minimoimiseksi. Muutaman minuutin vaikutusajan jälkeen aine huuhdellaan huolellisesti pois.Gyeon Q2M Tar ei ole halpa, sillä esimerkiksi ValetPro Citrus Tar Remover on edullisempi ja kuitenkin teholtaan ainakin pyöreästi samaa luokkaa. Suoraa vertailua tekemättä on mahdotonta sanoa tarkemmin. Gyeonin puhdistusteho on kuitenkin huippuluokkaa.Toisaalta tunnettu Autoglym Intensive Tar Remover, ja moni muukin pienpoistoaine, liikkuu litrahinnoissa Gyeonin kanssa samassa luokassa (n. 30 e/l). Ainakin Autoglymiin verrattuna puhdistusteholtaan parempi Gyeon on suositeltava hankinta.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa