14.7.2018 Ajoneuvot Testi: Gyeon Q2M Tar – väriä pienpoistoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Gyeon Q2M Tar erottuu pienpoistoaineiden massasta punaisen pigmentin avulla. Testasimme kuitenkin, kuinka aine todella toimii. Moottorin autonhoitojuttusarjan arkisto on varsin laaja ja siihen kannattaa tutustua, sillä moneen kysymykseen löytyy jo vastaus. Myös pienpoisto on käsitelty aiheena, mutta tällä kertaa on tuotetestaamisen vuoro. Pienpoistoaineista Gyeon Q2M Tar joutuu nyt kovaan syyniin.Maantiepieltä ei voi välttyä kesäisin. Tiestöä kunnostetaan useassa paikassa parempaan kuntoon, joka tarkoittaa väkisinkin tuoretta kestopäällystettä. Tämä nousee renkaiden heittämänä sekä auton kylkiin että vanteiden sisäpinnoille ja nämä mustat läiskät irtoavat huonosti tavallisen pesun yhteydessä.Esimerkiksi pyöränkaaret keräävät tietyöalueilta runsaasti pehmeää bitumia, joten pienpoistoaineesta on suuri apu niiden puhdistamiseen.Eräs toinen olennainen käyttö pienpoistoaineelle on mahdollisten tarrojen irrottamisesta seuraavien liimajäämien poisto. Sama aine toimii myös vannepainoista jäävien teippijäämien liuottamiseen. Pienpoistoaine tehoaa lisäksi aineesta riippuen jossain määrin esimerkiksi pihkaan sekä talvisin maantiesuolaan.Käyttökohteita ja -tarkoituksia on useita, joten pienpoistoaine on välttämätön varuste autonhoitopakkauksessa. Tulee kuitenkin muistaa, että maalipinnan suojatuotteista lähinnä kestopinnoitteet kestävät pienpoistoaineiden kemikaaleja – muut suojatuotteet valuvat lähes poikkeuksetta lian mukana maantieviemäriin.Gyeon Q2M Tar on pienpoistoaine kuuluen valmistajan puhdistus- ja ylläpitotuotteita sisältävään Q2M -tuoteperheeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGyeonGyeon on valmistajana varsin tuore tapaus autonhoitotuotteiden saralla, sillä se on perustettu vuonna 2012. Yrityksen kotipaikkana on Etelä-Korea, jonka pääkaupungista Gyeonin tehdas löytyy. Firman pääkonttori tosin sijaitsee Singaporessa.Gyeonin tuotteet kattavat käytännössä kaksi tuoteperhettä. Q2 tarkoittaa yrityksen kielessä suojatuotteita, joilla maalipinta siis suojataan likaa ja muita epäpuhtauksia vastaan. Puhekielessä nämä suojatuotteet yleistetään usein vahoiksi, mutta ne voivat olla muutakin.Q2M on Gyeonin valikoima tuotteita, jotka on tarkoitettu maalipinnan ylläpitoon ja puhdistamiseen suojatuotteiden käyttämisen välissä. Nimeen lisätty m-kirjain tulee englannin kielen sanasta maintenance, joka tarkoittaa ylläpitoa. Kokeilussa oleva Gyeon Q2M Tar kuuluu siis jälkimmäiseen ryhmään.Q2M Tar sumutetaan pinnalle ja sen annetaan vaikuttaa muutaman minuutin ajan. Punaista pigmenttiä ei juurikaan erota vanteiden sisäpinnaltakaan silmällä ja kuvasta se on käytännössä mahdotonta.Gyeon Q2M TarGyeon Q2M Tar vaikuttaa olevan monilta osin varsin perinteinen pienpoistoaine. Erottautumistekijänä on punainen väriaine, joka laskeutuu pidemmässä säilytyksessä pullon pohjalle. Valmistaja kehottaa ravistamaan pullon huolella ennen käyttöä, joten reseptiin saattaa kuulua jotain muutakin erottautuvaa.Pinttynytkin piki liukenee pikkuhiljaa, mutta aine ei saa kuivua. Ennen kuivumista on joko lisättävä ainetta tai suoritettava huuhtelu.Auton maalipinta on suositeltavaa pestä ainakin suurimmasta liasta ennen pienpoistoaineen käyttämistä. Näin aine pääsee kontaktiin juuri haluttujen kohteiden kanssa. Esipesuna voi hyvin käyttää vahvempaa liuotinpesua, sillä vahapinta tai muu maalipintaa suojaava kerros ei siedä pienpoistoainetta sen paremmin kuin liuotinpesuainettakaan.Gyeon Q2M Tar sumutetaan suoraan suihkepullosta maalipinnalle eikä tuotetta voi laimentaa. Aineen tulisi antaa vaikuttaa 2-3 minuuttia, mutta tuotetta ei saa missään nimessä päästää kuivumaan tai käyttää muutenkaan suorassa auringonpaisteessa. Sama koskee toki lähes kaikkia maantiepikeä poistavia aineita.Brushilla tai mikrokuituliinalla on hyvä auttaa pienpoistoaineen vaikutusta. Näin aine varmasti leviää kaikkialle ja kontakti auttaa irrottamaan likaa.Jos maalipinta on pesty käsin ennen pienpoistoa, aineen vaikutusta voi tehostaa vielä mikrokuituliinalla tai pehmeällä brushilla likatahrat irrottamalla. Muuten pintaan ei kannata koskea mikronaarmuntumisen riskin minimoimiseksi. Muutaman minuutin vaikutusajan jälkeen aine huuhdellaan huolellisesti pois.Gyeon Q2M Tar ei ole halpa, sillä esimerkiksi ValetPro Citrus Tar Remover on edullisempi ja kuitenkin teholtaan ainakin pyöreästi samaa luokkaa. Suoraa vertailua tekemättä on mahdotonta sanoa tarkemmin. Gyeonin puhdistusteho on kuitenkin huippuluokkaa.Toisaalta tunnettu Autoglym Intensive Tar Remover, ja moni muukin pienpoistoaine, liikkuu litrahinnoissa Gyeonin kanssa samassa luokassa (n. 30 e/l). Ainakin Autoglymiin verrattuna puhdistusteholtaan parempi Gyeon on suositeltava hankinta.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti