19.1.2019 Ajoneuvot Testi: Swissvax Autobahn – vanteille vahaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Swissvax Autobahn on erityisesti vanteille tarkoitettu vaha. Se on suojatuotteiden luksusluokan edustaja, jonka hinnalle saa myös vastinetta. Sveitsiläisen autonhoidon luksustuotteita valmistavan yrityksen vannevaha ei ole ensimmäinen talouteen ostettava autonhoitotuote. Swissvax Autobahn tarjoaa silti hyvän vaihtoehdon helppokäyttöisyydellään ja kohtuullisella käytön hinnallaan.Auton maalipinnan suojaamisen tärkeys ymmärretään usein, vaikka se jäisikin hieman heitteille. Vahaaminen, tai muun suojatuotteen käyttö, estää likaa tarttumasta ja vähentää pinnan kitkaa. Suojan avulla maalipinta säilyy kiiltävämpänä pitkässä juoksussa.Myös vanteet olisi hyvä suojata käytön rasituksilta. Kuvassa pintaan levitetty vaha, jonka ylijäämiä ei ole vielä pyyhitty pois.Vanteiden osalta tilanne tuntuu olevan erilainen. Harva vähemmän autonhoidosta kiinnostunut suojaa vanteitaan millään tavalla eikä asia taida edes käväistä mietintämyssyssä. Vanteissa on pääosin kuitenkin täysin samanlainen lakattu pinta kuin autoissakin.Itse asiassa vanteet ovat keskimäärin huomattavasti kovemmalla kulutuksella kuin muu maalipinta. Siten niiden suojaamista voisi pitää jopa tärkeämpänä. Toki niiden korvaaminen uusilla tai uudelleenmaalaus on selvästi koko autoa halvempaa, joten annettakoon asia anteeksi.Swissvax Autobahn on karnaubavahapohjainen suojatuote vanteille, jonka reseptissä on myös PTFE:tä.Vanteiden suojaaminen on kuitenkin varsin nopeaa ja näppärää renkaanvaihdon yhteydessä tapahtuvan perusteellisemman pesun päätteeksi. Itse puhdistustapahtuman Moottorin autonhoitojuttusarja on jo esitellyt aiemmassa jutussa, joten tällä kertaa keskitytään tuotetestaukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySwissvax AutobahnTällä kertaa tarkastelussa on vahapohjainen suojatuote, joka on tarkoitettu vanteille. Swissvax Autobahn sisältää karnaubavahaa ja polytetrafluorieteeniä (PTFE), joista jälkimmäinen tunnetaan paremmin kauppanimellä Teflon. Näiden ja muiden aineosien yhdistelmällä on pyritty luomaan vaha, joka kestää kulutuksen lisäksi myös mahdollisista kovista jarrutuksista seuraavaa lämpenemistä.Autobahn on koostumukseltaan kiinteää, mutta pehmenee kuin voi lämmintä sormea vasten. Se soveltuu kaikille vannetyypeille.Swissvax Autobahn sopii aivan kaikille vanteille eli kromatuille, anodisoiduille sekä tietenkin perinteisesti maalatuille tai lakatuille pinnoille. Tämän lisäksi sen luvataan soveltuvan myös kiillotetuille metallipinnoille, kuten esimerkiksi kiillotetuille vanteiden huulille.Tähän väliin on kuitenkin muistutettava, että myös maalipinnalle tarkoitettuja suojatuotteita voi käyttää maalatuille vanteille. Ainoa erikoisvaatimus vanteiden osalta on mahdollinen jarruista johtuva lämpö, jota kaikki suojatuotteet eivät kestä. Ajotavoista riippuen jarrut eivät Suomessa välttämättä kuumene juuri koskaan niin paljon.Kuvassa Swissvax Autobahnin kahdesta pakkauskoosta pienempi, eli 50 millilitraa. Siitä riittää yksityiskäytössä vuosiksi.Swissvax Autobahn on tarjolla kahdessa pakkauskoossa: 50 ja 200 millilitraa. Pienempi pakkauskoko maksaa noin 40 euroa, joten litrahinta on luksustuotteen luokkaa. Kookkaampi pakkaus on yksityishenkilölle täysin tarpeeton, sillä pienemmästäkin vahaa vanteita useiden vuosien ajan.Tästä päästään käytön hintaan, joka jää tämänkaltaisella arvokkaallakin kiinteällä vahalla alhaiseksi. Käytön kustannus vannesettiä kohti jää takuulla alle euron. Marketista edullisesti ostetulla nestemäisellä vahalla läträä helposti saman euromääräisen kustannuksen – sitäkään ei toki tarvitsisi kuluttaa aivan niin paljon.Muuten hienosti toimivan tuotteen ikävin puoli löytyy hieman hataralta, mutta tiukalta, tuntuvasta purkin kannen kierteytyksestä.TestissäMuuten laadukkaan oloisen pakkauksen korkin kierteytys tuntuu heppoiselta ja hieman kömpelöltä käyttää. Luksusluokan tuotteessa pienetkin asiat saisivat olla kunnossa. Onneksi kaikki muu on kohdallaan.Ensimmäisenä huomaa herkullisen passionhedelmäkaramellin tuoksun. Sen makeus saattaa häiritä joitakin, mutta suurin osa pitänee ällömakeuden välttävästä tuoksusta. Swissvax suosittelee puhdistamaan vanteet ennen levitystä heidän tuotteittaan käyttämällä, mutta voimme raportoida tehtävän onnistuvan myös muiden valmistajien tuotteilla.Kumihanskaa voi käyttää vaahtomuovilevittimellä vahaa levittäessä, mutta itse kumihanskalla levittäminen ei toimi.Swissvax Autobahn voidaan levittää vaahtomuovisella vahanlevitystyynyllä tai vaikkapa paljain sormin, mutta aina käsin eikä koneellisesti. Kokeilimme kuvitusta varten levittää tuotetta myös kumihanskoin, mutta se ei toimi kitkasta johtuen. Tämä ei tullut suurena yllätyksenä.Ylijäämät voi pyyhkiä pois lähes välittömästi mikrokuituliinan avulla. Valmistaja suosittelee tekemään pyyhinnän kymmenen minuutin sisällä levityksestä. Ei ole mitään syytä odottaa tuotteen täydellistä kuivumista.Swissvax Autobahn ei vaadi kuivumista ennen jälkipyyhintää. Valmistaja suosittelee pyyhkimään pinnat kymmenen minuutin sisällä levittämisestä.Pois pyyhittäessä esiintyy hyvin pieni vastus, joka ei tee tehtävästä työlästä. Se kuitenkin kertoo selkeästi missä ainetta vielä on ja mistä ylijäämät on jo pyyhitty pois. Näin ainakin oikeaoppisesti ohuesti levitettäessä.Autobahn jättää jälkeensä erittäin liukkaan pinnan, kuten hyvillä kiinteillä vahoilla on tapana. Erityisesti tuoreella pinnalla vesi pisaroituu kauniisti ja vesi myös juoksee nopeasti pois pinnalta eli kuivaaminen onnistuu myös vedellä. Kestoa voi odottaa muutaman kuukauden verran.Puhdas ja suojattu vanne on kaunis näky. Sellainen on myös huomattavasti miellyttävämpi asentaa auton alle seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä.Kyseessä ei ole kaikkein kestävin maalipinnan suojatuote, sillä vanteille tarkoitetut kestopinnoitteet kykenevät huomattavasti hurjempiin suorituksiin. Kyseessä on kuitenkin kestävin vahapohjainen kokeilemamme vannesuoja ja käytön helppoudessaan se on mieletön. Vannepinnoitteella voi mennä pieleen, mutta vannevahalla ei juurikaan.Helppous ja käytön kustannus puoltavat Swissvaxia jos autonhoito kaipaa pientä ripausta yleellisyyttä. Ostohinta on kallis, mutta käytön hinta jää merkittävästi vanteille tarkoitettujen pinnoitteiden alapuolelle. Tuote asettuu hyvin erityiseen lokeroon, jossa kilpailu on vähäistä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Syventävät autonpuhdistusvinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Auton suojaaminen Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa