19.1.2017 Liikenne Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteestä peritään valtiolle enemmän veroja kuin tienpidosta aiheutuu kuluja. Silti liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sanoi tiedotustilaisuudessaan, että valtiolla ei ole varaa tieverkon korjausvelan maksuun. Tieliikenne kerryttää valtion kassaan tänä vuonna noin 7,3 miljardia euroa. Se vastaa noin 13 prosenttia valtion tuloista. Verotulojen käytöstä päättää eduskunta. Liikenneverkolle valtiolta liikenee tänä vuonna rahaa noin 1,9 miljardia euroa eli 3,4 prosenttia valtion menoista. Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Liikenteen verotuloja ei siis korvamerkitä liikenteen käyttöön. YLE-vero on kuitenkin jo esimerkki siitä, että verojen korvamerkitsemiseen ei ole mitään estettä. Moottori kysyi ministeriltä, miksi YLE-veron tapaan ei voitaisi ottaa käyttöön tieveroa, joka korvamerkittäisiin tieverkon käyttöön budjetin ulkopuoliseen rahastoon. Ministeriltä ei saatu asiaan suoraa vastausta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Poliitikko ei kykene päättämään? Tieverkon korjausvelkaa on syntynyt usean vuoden aikana, kun budjettirahoitus on ollut riittämätöntä tieverkon tarpeisiin nähden. Nyt tavoitteeksi julistetaan, että korjausvelka pitäisi saada kurottua umpeen kymmenessä vuodessa. Ministeri näkee ratkaisuna liikenneverkon siirtämisen yhtiöön. Suunnitelmista ilmenee, että ministeri ei usko lainkaan poliittiseen päätöksentekoon ja budjettivallan käyttöön. Liikenneverkkoyhtiöstä rakennettaisiin yhtiö, joka hallitsee valtion tieverkkoa liiketalouden periaatteilla. Samaan hengenvetoon ministeri painottaa, että tienkäyttäjien kustannukset eivät kuitenkaan nouse. On mahdotonta käsittää, miten tämä temppu tehdään. Jos valtiolla ei ole varaa, niin miten liiketalouden periaatteilla toimivalla yhtiöllä sitten on – ellei tienkäyttäjän kustannus nouse? Selvitystä esiteltäessä esiin nousi toistuvasti viittaus ympäristöperusteisiin, käyttäjä maksaa –periaatteeseen ja veropohjan rapautumiseen. On kuulemma pakko tehdä jotain. Korjausvelka maksaisi 6 s/litra Poistettavaksi esitetyn autoveron ja alennettavaksi esitetyn ajoneuvoveron lisäksi liikennettä verotetaan polttoaineveron kautta. Polttoaineveroa on toistuvasti esitetty vaihtoehdoksi, jos ajoneuvon hankintaan kohdistuvasta autoverosta halutaan luopua ja siirtää verotusta käytön verotuksen suuntaan. Polttoaineveron kautta toteutettu veron keräys merkitsisi suoraan käytön mukaan tapahtuvaa veron keruuta. Mitä enemmän ajat, sitä suuremman summan veroa maksat vuodessa. Myös ympäristönäkökulma tulisi huomioitua: mitä vähemmän ajoneuvo kuluttaa polttoainetta, sitä vähemmän tulisi verojakin maksettavaksi. Esimerkiksi esillä pidetty korjausvelka voitaisiin kuroa kiinni tavoitellun kymmenen vuoden aikana, jos polttoaineiden litrahintaan lisättäisiin kuusi senttiä. Sillä kertyisi valtion kassaan vuodessa 300 miljoonaa lisäeuroa. Tämä vaihtoehto liikenne- ja viestintäministerille ei kuitenkaan kelpaa. Tieliikenteen veroja kun ei haluta korvamerkitä. Autoilijan kannalta ehdotuksen tekee vaikeaksi myös se, että kaikkia tieliikenteen veroja ei olla poistamassa. Autoilija siis maksaisi jatkossa Liikenneverkkoyhtiölle maksuja ja valtiolle veroja. Mikään ei estä nostamasta molempien hintaa tarpeen mukaan. Lupaus kustannusneutraalista siirtymästäkin näyttää vähintään heikosti perustellulta. Moottori seuraa: 100 miljoonaa autokaupan elvyttämiseen – Berner viilaa ehdotustaan Autokauppa autoveron poistosta: uhkia, epäuskoa ja toiveikkuutta Poliitikot Bernerin suunnitelmasta: Aho puoltaa, Orpo ja Soini eivät Yhteenveto Liikenneverkkoyhtiöstä: syyt, seuraukset ja avoimet kysymykset Jos autovero poistuu, miten käy tuontiautojen verotuksen? Nämä tiehankkeet odottavat liikenneverkkorahaa Liiketalous määrää tien käytön hinnan Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon Viranomaisten viestintä kaunistelee autoilun kustannuksia uudessa järjestelmässä Laske, miten verotusmuutos vaikuttaisi – ehkä – sinun autoiluusi Jos autovero poistuisi, paljonko autot halpenisivat? Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin Teksti: Eila Parviainen Kuva: Roman Razinkov Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe