Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla?

Kuva Eetu Kokkonen
Citroen tela-auto

Rapiat sata vuotta sitten automaailmassa esiteltiin varsin villejäkin konsepteja. Citroën-Kégresse-puolitela-autoja voidaan ainakin kutsua sellaisiksi.

Automaailmaan höyrähtäneet tietävät varmasti, että Citroën on tehnyt menneiden vuosikymmenien aikana mitä erikoisimpia innovaatioita – osa suorastaan kaistapäisiä sellaisia. Tähän joukkoon voidaan myös lukea ei niin tunnetut Citroënin puolitela-autot. Jotain keksinnön outoudesta kertonee se, että kun internet-verkon hakukoneeseen kirjoittaa ”Citroën tela-auto”, hakukone ehdottaa ”Tarkoititko, Citroën tila-auto”.

Ei, en muuten tarkoittanut.

Citroen tela-auto

Telojen alkuperä sijoittuu 1900-luvun alkupuolen Venäjälle. Ranskalainen insinööri Adolphe Kégresse työskenteli Venäjän tšaari Nikolai II:lle. Armeijan motorisoitujen joukkojen liikkuvuuden parantamiseksi Kégresse kehitti puolitelajärjestelmän, joka voitiin asentaa aivan tavalliseen autoon.

Venäjän vallankumois kuitenkin ajoi Kégressen palaamaan takaisin kotimaahansa. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen hän siirtyi työskentelemään ranskalaiselle autonvalmistaja Citroënille, jossa hän tuli myöhemmin suunnittelemaan esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston tiettävästi ensimmäisenä maailmassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Retkikuntien käyttöön

Mutta takaisin telojen pariin. Varsin pian, kaksi vuotta Kégressen uudessa työpaikassa aloittamisen jälkeen Citroën valmisti ensimmäisen puolitela-autonsa. Kumitelaketjuautojen valmistamiseen oli Citroënilla oma osastonsa, joka rakensi puolitela-autoja aivan tavallisista henkilöautoista. Puolitela-autojen huippunopeus oli parhaillaan 30–40 kilometriä tunnissa.

Puolitela-autojen ensisijainen käyttökohde oli tietysti armeijat, mutta 1920-luvulla Citroën ryhtyi sponsoroimaan erinäisiä retkikuntia, jotka käyttivät seikkailuillaan ranskalaisvalmistajan puolitela-autoja. Seuraavien vuosien aikana Kégresse-telastolla varustetut autot liikkuivat esimerkiksi Himalajalle ja Pekingiin, Saharaan ja jopa Etelämantereelle. Myös Suomen armeija hankki vuonna 1923 yhden Citroën-Kégresse-puolitela-auton vetämään tykkiä.

Citroën valmisti puolitela-autoja kaikkiaan lähes 6 000 kappaletta vuosien 1921 ja 1937 välilä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat