18.2.2025 Autonäyttely Retromobile Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rapiat sata vuotta sitten automaailmassa esiteltiin varsin villejäkin konsepteja. Citroën-Kégresse-puolitela-autoja voidaan ainakin kutsua sellaisiksi. Automaailmaan höyrähtäneet tietävät varmasti, että Citroën on tehnyt menneiden vuosikymmenien aikana mitä erikoisimpia innovaatioita – osa suorastaan kaistapäisiä sellaisia. Tähän joukkoon voidaan myös lukea ei niin tunnetut Citroënin puolitela-autot. Jotain keksinnön outoudesta kertonee se, että kun internet-verkon hakukoneeseen kirjoittaa ”Citroën tela-auto”, hakukone ehdottaa ”Tarkoititko, Citroën tila-auto”.Ei, en muuten tarkoittanut.Telojen alkuperä sijoittuu 1900-luvun alkupuolen Venäjälle. Ranskalainen insinööri Adolphe Kégresse työskenteli Venäjän tšaari Nikolai II:lle. Armeijan motorisoitujen joukkojen liikkuvuuden parantamiseksi Kégresse kehitti puolitelajärjestelmän, joka voitiin asentaa aivan tavalliseen autoon.Venäjän vallankumois kuitenkin ajoi Kégressen palaamaan takaisin kotimaahansa. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen hän siirtyi työskentelemään ranskalaiselle autonvalmistaja Citroënille, jossa hän tuli myöhemmin suunnittelemaan esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston tiettävästi ensimmäisenä maailmassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRetkikuntien käyttöönMutta takaisin telojen pariin. Varsin pian, kaksi vuotta Kégressen uudessa työpaikassa aloittamisen jälkeen Citroën valmisti ensimmäisen puolitela-autonsa. Kumitelaketjuautojen valmistamiseen oli Citroënilla oma osastonsa, joka rakensi puolitela-autoja aivan tavallisista henkilöautoista. Puolitela-autojen huippunopeus oli parhaillaan 30–40 kilometriä tunnissa. Puolitela-autojen ensisijainen käyttökohde oli tietysti armeijat, mutta 1920-luvulla Citroën ryhtyi sponsoroimaan erinäisiä retkikuntia, jotka käyttivät seikkailuillaan ranskalaisvalmistajan puolitela-autoja. Seuraavien vuosien aikana Kégresse-telastolla varustetut autot liikkuivat esimerkiksi Himalajalle ja Pekingiin, Saharaan ja jopa Etelämantereelle. Myös Suomen armeija hankki vuonna 1923 yhden Citroën-Kégresse-puolitela-auton vetämään tykkiä.Citroën valmisti puolitela-autoja kaikkiaan lähes 6 000 kappaletta vuosien 1921 ja 1937 välilä. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2023 Ajoneuvot Classic Motorshow: Citroën 15 SIX-H – mallisarjan ylellisin 29.9.2019 Ajoneuvot Autot ja Viihde 2019: Citroen 2CV Turbo – Itsesuojeluvaisto rajoittaa huippunopeuden 19.2.2019 Ajoneuvot Ami One Concept: Citroënin näkemys tulevaisuuden kaupunkiliikkumisesta on hellyttävä 18.2.2018 Ajoneuvot Todellinen perheauto – uusi Citroën Berlingo raikastaa arkipäivää 22.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ainutlaatuinen Citroën BX 4TC 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 30.1.2025 Koeajo Koeajo: kasvopesty Citroën C4 Hybrid jatkaa mukavuuskärjellä 26.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C3 Aircross – hittiainekset isommassa paketissa 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ainutlaatuinen Citroën BX 4TC 22.2.2025 Lentokoneet Lufthansan uusi Allegris-matkustamo on ollut melkoinen via dolorosa - nyt sen bisnesluokka ei mahdu Boeing 747-8 Jumbojetin yläkennelle 22.2.2025 Lentokoneet Bloombergin tiedot: Emirates saattaa avata tänä vuonna reitin Helsinkiin upouudella Airbus A350:llään! 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 22.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Tiger Sport 800 – oikeasti sporttinen adventure 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille