4.6.2017 Ajoneuvot ”Todennäköisesti maailman kallein auto” – Rolls-Royce Sweptail Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajan mukaan Rolls-Royce Sweptail saattaa hyvinkin olla kallein auto maailmassa. Rolls-Roycen mukaan yhtiiö kyllä haaveili viime vuonna konseptiautollaan maailmasta, jossa asiakas voisi tilata ainutkertaisen korin autoonsa menneiden aikojen tapaan. Perinteinen brittimerkki hämmästyi kuitenkin itsekin, kun eräs sen asiakkaista halusi suunnitella ja toteuttaa ainutkertaisen autoyksilön.Reseptinä Sweptailin kohdalla on Rolls-Royce Phantom VII coupén pohjarakenne, jonka päälle on istutettu uniikki 1920-luvun klassisiin Rolls-Royceihin malleihin viittaava kori. Jahtimainen perärakenne tekee autosta todellakin yksilöllisen, oli lopputuloksesta mitä mieltä tahansa. Esimerkkeinä on käytetty esimerkiksi ensimmäistä Rolls-Royce Phantomia vuodelta 1925 sekä Gurney Nuttingin vuoden 1934 Phantom II:n ja vuoden 1934 Park Ward 20/25:n "swept-tail"-perämuotoa.Ihan nopeasti ja ilmaiseksi ei kuitenkaan Rolls-Royce tehnyt nimettömäksi jäävän vaativan asiakkaan toivomaa autoa. Keskustelut alkoivat jo vuonna 2013, jolloin asiakas lähestyi brittivalmistajaa uniikeilla toiveillaan. Vuosien varrella välit Rolls-Roycen suunniteluosaston kanssa muodostuivat jo sangen tiiviiksi.– Meidän tehtävämme oli opastaa, muokata ja hioa huippuunsa linjat, jotta asiakkaamme lopulta saisi täydellisimmän Rolls-Roycensa, kommentoi merkin muotoilujohtaja Giles Taylor.Perinteikäs brittimerkki ei ole tietenkään kertonut auton hintaa, mutta puheet kymmenen miljoonan hintalapusta on ohitettu "spekulaationa". Yhtiön pääjohtaja Torsten Müller-Otvös kuitenkin kertoi, että "kyseessä lienee helposti maailman kallein uusi auto". – Voin kertoa, että se oli huomattavan kallis, huomattavan kallis.Matkan varrella Rolls-Roycen muotoiluosasto opasti asiakasta jokaisen päätöksen hinnasta, mutta kiinteää hintaa tai hintakattoa ei asetettu.– Kyseessä oli erittäin reilu herrasmiessopimus, joten hän tiesi mitä tapahtuu. Ei ollut kiinteää hintaa. Oli unelma, mutta ei asetettua hintaa. Unelma toteutui – ja se maksaa jonkin verran, Müller-Otvös linjasi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeä visioSweptailin tapauksessa lopputulos on yhdistelmä klassikkomerkin perimää ja asiakkaan tarkkoja vaatimuksia. Esimerkiksi keulalla huomio kiinnittyy RR:n tuttuun alumiiniseen Pantheon-keulamaskiin, joka nähdään Sweptailissa viime aikojen suurimpana versiona.Tuulilasista taaksepäin tulee vieläkin selvemmäksi, että auto on mittasuhteiltaan iso. Valmistajan mukaan katon linjat suorastaan kiihdyttävät taaksepäin lähtiessä, mutta kokoa on korostettu myös ikkunoiden ja C-pilarin koolla. Perän viimeistelevänä yksityiskohtana on asiakkaalle tärkeisiin kilpajahteihin viittaava muoto. Kun kaarevat muodot lopulta yhdistyvät, on keskipisteeseen upotettu keskimmäinen jarruvalo.Ylhäältä tarkasteltuna Sweptailin upein yksityiskohta on sen pitkä ja jatkuva lasikatto. Suuren kokonsa ja kaarevan muotonsa takia kyseessä on eräs kaikkien aikojen haastavimmista lasikatoista, joita autoissa on nähty. Valtaisa lasikatto tarkoittaa kuitenkin hyvin valoisaa sisustaa, sopien auton tyyliin mainiosti.Suuresta koostaan huolimatta Sweptailia ei ole pilattu takaistuimilla, joten kyseessä on tiukasti kahdelle hengelle tarkoitettu grand tourer."Ja mikä paikka se onkaan olla, katsoa kun maailma lipuu ohi suurissa ikkunoissa ja katossa, olla irrallaan ulkomaailmasta luksuksen ympäröimänä, samalla kun tuntee olevansa osa maisemaa" linjaa valmistaja.Räätälöity omistajalleenSisustassa on käytetty suuria määriä huokoista Tyynenmeren pähkinäpuuta ja kiillotettua Makassarin eebenpuuta sekä luonnollisesti tummaa ja vaaleaa nahkaa. Takaistuinten sijaan käytössä on valaistulla lasireunuksella varustettu matkatavarahylly.Huomiota on kiinnitetty myös kojelautaan, sillä siitä on siistitty lähes kaikki nappulat pois. Ensimmäistä kertaa myös Rolls-Roycen kello on upotettu osaksi kojelautaa, vaatien kellotaulun valmistamisen äärimmäisen ohuesta eebenviilusta. Viilun ansiosta kellon taustavalaistus korostaa vain tunti-indeksit, viisareiden ollessa titaania.Auton kanssa sopivan matkalaukkusarjan lisäksi Sweptail on varustettu molemmin puolin "satulalaukuilla", eli ovien saranakarmin sisään mahtuu erikseen sinne suunniteltu attaseasalkku, joka on valmistettu hiilikuidusta ja auton kanssa samaa sarjaa olevasta nahasta.Kaappariovien karmiin on piilotettu molemmin puolin "satulalaukku", johon mahtuu räätälöity attaseasalkku.Rolls-Roycen mukaan suurin yksilöllisyyden merkki on kuitenkin keskikonsolissa sijaitseva shampanjakaappi, joka on täytetty omistajan syntymävuoden vuosikertaa olevalla laatujuomalla. Kaappi on myös moottoroitu, joten kaapin avaamisen jälkeen pullo kohotetaan helposti nostettavaksi. Lasit ovat luonnollisesti kristallia.Valmistajan mukaan kyseessä on "henkilökohtaisin, koritettu Rolls-Royce erityiselle asiakkaalle, jokaisen materiaalin huokuessa käsityölaatua ja äärimmäistä huomiota yksityiskohtiin"."Lyhyesti, kyseessä on Rolls-Royce – mutta ainutkertainen." Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Rolls-Royce, Autocar Kuvat: Rolls-Royce Lue lisää Kaikki artikkelit 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”