13.12.2024 Moottoripyörät Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta Teksti Tuomas Rajala Kuva Triumph Motorcycles Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumphin tehdas-custom pyörien valikoima laajenee koskemaan myös Bonneville Bobber-mallia. Brittiläisvalmistajan ideologiaan on jo pidempään kuulunut tarjota asiakkailleen laajasti mahdollisuuksia pyöriensä varusteluun. Etenkin Bonneville-perheessä on tarjolla kattava lista tehtaan jälkiasennusosia. Välillä Triumph haluaa paketoida custom-osansa omiksi pyörämalleiksi. Nyt vuorossa on Bobber.TFC ei Triumph Factory Custom vie homman pelkkää visuaalista kikkailua pidemmälle, sillä luvassa on ulkokuoren viimeistelyn lisäksi piristystä myös jarruihin, alustaan ja moottoriin. Bobber TFC on suorituskykyinen, upea ja 750 pyörän rajoitettu painos jo valmiiksi kauniista moottoripyörästä.Bobberin voimanlähde on tuttu 1200-kuutioinen Bonneville -moottori, joka on säädetty tuomaan enemmän vääntöä alakierroksilla. Huippuvääntö on 106 Nm ja se tuodaan peliin 3750 kierroksen kohdalla. Tehoa on tutut 78 hevosvoimaa. Moottorin päivitys on marginaalinen, mutta valmistajan mukaan tuntuva.Suuremmat päivitykset ovat alustassa, joka on TFC:n tapauksessa Öhlinsin valmistama. Keulassa on monesta sporttimallista tuttu NIX 30 –USD-keula, joka sopii Bobberiin yhtä lailla kuin sporttipyörään. Myös perästä löytyy ruotsalaista osaamista.Jarrujen osalta mennään niin ikään markkinoiden parhailla materiaaleilla. Keulassa on Brembon M50 –radiaalisatulat. Takana pysähtymisvoimasta huolen pitää Nissinin jarrusatula. Jarrutehoa on varmasti riittävästi, mikä on Bobberin kohdalla ainoastaan hyvä asia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTupla-Akrat tuovat lisää puhkua ja puhinaaÄänimaailmaa on parantamassa Akrapovicin tuplavaimentajat, jotka ovat nekin markkinoiden parasta osaamista. Äänimaailman lisäksi moottori hengittää paremmin ja tuottaa tätä kautta optimaalisen tehon.Teknisten parannusten lisäksi Triumph on panostanut myös visuaaliseen puoleen ja selkein ero on tankin tyylikäs kaksivärimaalaus. Tankissa on marmoroitu kultamaalaus, ja jokainen tankki on maalarin signeeraama. Kultaisia yksityiskohtia on läsnä myös avaimessa, satulassa ja ympäri pyörää.Perusmallisen Bobberin ohjaustangon tilalle on nakkaistu clip-on -kahvat, jotka on valmistettu alumiinista. Clip-onit tekevät ajoasennosta aggressiivisemman ja kyydistä ketterämmän. Mukavuuden näkökulmasta on hankala sanoa mitään ennen testaamista, mutta yleensä tällaiset ratkaisut tuppaavat viemään osan rentoudesta.Aivan ilmaiseksi tehtaan customointi ei tule, sillä Bobber TFC:n hintalappu kohoaa useamman tonnin perusmallia korkeammaksi. Vaikutus hintaan on kuitenkin varsin kohtuullinen siihen nähden mitä pyörä tarjoaa. TFC-malli maksaa 25 995 euroa, ja perusmalli 20 195 euroa. Parempi alusta, jarrut ja Akrapovicin vaimentajat ovat varmasti hintansa arvoisia. Mikäli pyörän haluaa itselleen, kannattaa olla nopea. 750 yksilöä saattaa mennä kaupaksi nopeastikin. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Tiger Sport 800 – oikeasti sporttinen adventure 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 27.1.2025 Moottoripyörät Uusi Triumph Speed Triple 1200 RS lupaa terävämpää käsiteltävyyttä ja lisää tehoa 21.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Scrambler 400X – hauskaa pienillä kuutioilla 29.6.2024 Koeajo Koeajo: Triumph Rocket 3 Storm R – myrskyn ratsastaja 15.6.2024 Moottoripyörät Triumph Speed Triple 1200 RR Breitling Limited Edition – vain 270 kappaleen erä 1.6.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed 400 – helppo ja hauska aloitusmalli 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle