13.12.2024

Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta

Kuva Triumph Motorcycles

Triumphin tehdas-custom pyörien valikoima laajenee koskemaan myös Bonneville Bobber-mallia.

Brittiläisvalmistajan ideologiaan on jo pidempään kuulunut tarjota asiakkailleen laajasti mahdollisuuksia pyöriensä varusteluun. Etenkin Bonneville-perheessä on tarjolla kattava lista tehtaan jälkiasennusosia. Välillä Triumph haluaa paketoida custom-osansa omiksi pyörämalleiksi. Nyt vuorossa on Bobber.

TFC ei Triumph Factory Custom vie homman pelkkää visuaalista kikkailua pidemmälle, sillä luvassa on ulkokuoren viimeistelyn lisäksi piristystä myös jarruihin, alustaan ja moottoriin. Bobber TFC on suorituskykyinen, upea ja 750 pyörän rajoitettu painos jo valmiiksi kauniista moottoripyörästä.

Bobberin voimanlähde on tuttu 1200-kuutioinen Bonneville -moottori, joka on säädetty tuomaan enemmän vääntöä alakierroksilla. Huippuvääntö on 106 Nm ja se tuodaan peliin 3750 kierroksen kohdalla. Tehoa on tutut 78 hevosvoimaa. Moottorin päivitys on marginaalinen, mutta valmistajan mukaan tuntuva.

Suuremmat päivitykset ovat alustassa, joka on TFC:n tapauksessa Öhlinsin valmistama. Keulassa on monesta sporttimallista tuttu NIX 30 –USD-keula, joka sopii Bobberiin yhtä lailla kuin sporttipyörään. Myös perästä löytyy ruotsalaista osaamista.

Jarrujen osalta mennään niin ikään markkinoiden parhailla materiaaleilla. Keulassa on Brembon M50 –radiaalisatulat. Takana pysähtymisvoimasta huolen pitää Nissinin jarrusatula. Jarrutehoa on varmasti riittävästi, mikä on Bobberin kohdalla ainoastaan hyvä asia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tupla-Akrat tuovat lisää puhkua ja puhinaa

Äänimaailmaa on parantamassa Akrapovicin tuplavaimentajat, jotka ovat nekin markkinoiden parasta osaamista. Äänimaailman lisäksi moottori hengittää paremmin ja tuottaa tätä kautta optimaalisen tehon.

Teknisten parannusten lisäksi Triumph on panostanut myös visuaaliseen puoleen ja selkein ero on tankin tyylikäs kaksivärimaalaus. Tankissa on marmoroitu kultamaalaus, ja jokainen tankki on maalarin signeeraama. Kultaisia yksityiskohtia on läsnä myös avaimessa, satulassa ja ympäri pyörää.

Perusmallisen Bobberin ohjaustangon tilalle on nakkaistu clip-on -kahvat, jotka on valmistettu alumiinista. Clip-onit tekevät ajoasennosta aggressiivisemman ja kyydistä ketterämmän. Mukavuuden näkökulmasta on hankala sanoa mitään ennen testaamista, mutta yleensä tällaiset ratkaisut tuppaavat viemään osan rentoudesta.

Aivan ilmaiseksi tehtaan customointi ei tule, sillä Bobber TFC:n hintalappu kohoaa useamman tonnin perusmallia korkeammaksi. Vaikutus hintaan on kuitenkin varsin kohtuullinen siihen nähden mitä pyörä tarjoaa. TFC-malli maksaa 25 995 euroa, ja perusmalli 20 195 euroa.

Parempi alusta, jarrut ja Akrapovicin vaimentajat ovat varmasti hintansa arvoisia. Mikäli pyörän haluaa itselleen, kannattaa olla nopea. 750 yksilöä saattaa mennä kaupaksi nopeastikin.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat