18.12.2019 Ajoneuvot Tulevaisuus teipattuna – BMW iX3:n valmistus alkaa ensi vuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pekingin autonäyttelyssä vuonna 2018 esitelty iX3-konseptimalli siirtyy valmistajan mukaan ensi vuonna valmistukseen. Sähköinen uutuus vastaa tekniikaltaan pitkälle jo hetken markknoilla olleita Mercedes-Benzin ja Audin kilpailijoita. Vuonna 2018 BMW esitteli Pekingissä Concept iX3 -täyssähköautokonseptin. Vertasimme tällöin konseptiauton yhdeksi kokonaisuudeksi sulautuneita munuaisia Kian tiikerinokkaan. Ensi vuonna tuotantoon siirtyvän mallin keulasta taas emme voi sanoa juuri mitään, sillä valmistajan kuvissa keula piiloutuu teippipeitteen alle.BMW iX3 ConceptSähköautoista baijerilaisilla on kokemusta jo usean vuoden ajalta kompaktin i3-sähköauton parista, mutta Saksan kolmesta suuresta premium-valmistajasta ensimmäisenä sähkösotaan tosissaan julistautunut valmistaja on hieman kilpasisaruksiaan jäljessä polttomoottoriperusteisesta katumaasturista johdetun täyssähköversion markkinoille tuomisessa.BMW kertoo panostaneensa iX3:n kehityksessä tilankäyttöön: voimansiirtotekniikka vie vähemmän tilaa yhteen tuotujen sähkömoottorin, voimansiirron ja elektroniikan myötä. Ajoakku on muotoiltu litteäksi, ettei matkustajien tai tavaroiden tilasta tarvitse tinkiä tilasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarppaus voimansiirrossa ja akkumateriaaleissaMoottorin tehon ja voimansiirron massan suhteen kerrotaan olevan lähes kolmanneksen edellistä sukupolvea parempi. Kyseinen voimansiirtoratkaisu tullaan näkemään vuonna 2021 myös i4 ja iNext -malleissa.Sähköisen katumaasturin toimintamatkaksi on saatu WLTP-syklissä 440 kilometriä. Akun kapasiteetti on 74 kilowattituntia, joka tarkoittaa syklin mukaiseksi kulutukseksi 20 kWh sadalle kilometrille. Verrokkeina toimikoon jo liikenteessä näkyvät Mercedes-Benz EQC 400 (417 km ja 80 kWh) ja Audi E-tron (436 km ja 86,5 kWh) joiden toimintamatka jää hitusen lyhemmiksi suuremmista akuista huolimatta.Tulevaisuuden munuaismuoti pidetään visusti piilossa teippauksin.Moottorin suorituskykylukemat ovat hieman muita saksalaisia vastineita vaatimattomampia. Tehoa iX3 tulee tarjoamaan 210 kilowattia (286 hv), joka on noin 100 hevosvoimaa vähemmän kuin EQC:ssä tai E-tronissa.Akkujen tuotannossakin on otettu ympäristöystävällisyys huomioon, valmistaja kertoo, että harvinaisia maametalleja ei ole tarvittu, ja koboltin määrä on saatu vähennettyä kolmasosaan aiemmasta.Jotain melkein jokaiselleiX3 tulee täydentämään BMW:n X3-katumaasutisarjan käyttövoimavalikoimaa, johon kuuluu ennestään perinteiset bensiini- ja dieselkäyttöiset polttomoottorit, sekä lataushybridi, eli X3:a vaille jäävät vielä kaasu- ja hybridiautoilijat.Valmistaja kertoo iX3:n hiilidioksidipäästöjen jäävän elinkaaren ajalta yli 30 prosenttia matalammaksi verrattuna X3 sDrive 20d -malliin, mikäli autoa lataa eurooppalaisella keskivertosähköllä. Uusiutuvalla energialla autoa ladattaessa sähköauton etumatka nousee jopa 60 prosenttiin.Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää: Koeajo: BMW i3 Range Extender – radikaalin perinteinen kasvojenkohotus Odotettu perusmalliston sähkökonsepti: BMW Concept iX3 Kun i kohtasi X:n – BMW iX3 viitoittaa tietä sähköisiin katumaastureihin Kolmannen kerran X3 – BMW:n uusi elämäntapamaasturi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla