28.10.2018 Ajoneuvot Tunteikkaat jäähyväiset ja uusia tuulia: DTM-kauden päätös ja tulevat kuviot Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Päättynyt DTM-kausi oli paitsi hieno huipennus, myös Mercedeksen aikakauden päätös. Samalla sarja kuitenkin tähyää eteenpäin jo ensi vuoteen, jossa on luvassa muun muassa yhteistyötä Super GT:n kanssa. Saksan vakioautosarja DTM:n Hockenheimin päätösviikonloppuun saavuttaessa vaikutti, että Paul di Resta on todellakin ennakkosuosikki mestariksi. Kulisseissa kyseltiin korkeintaan, että tuleeko Mercedeksellä tallimääräys päästää virallisen tiimin Gary Paffett ohi, jotta mestaruusjuhlissa päätähtenä olisi tehdas. Toisin kuitenkin kävi. Di Resta ei saanut C 63 DTM:äänsä luotsattua kärkitahtiin kummassakaan viikonlopun lähdöistä. Viikonlopun ilmiöksi nousikin Audilla ajava puolustava mestari René Rast, joka murskasi DTM:n voittoputkiennätyksen kahdesti. Sarjan tasaisuudesta vuosien varrella kertoi, että aiempi ennätys oli neljä perättäistä voittoa. Rast kirjoitti uudeksi luvuksi kuusi perättäistä voittoa ja kepeästä hymystä päätellen putki olisi jatkunut, jos vain kautta olisi riittänyt. Rast siis säilyi voittamattomana, mutta Paffett onnistui puolustamaan pistejohtoaan kauden viimeisessä lähdössä – joskin toisin olisi voinut käydä jos kisa olisi ollut viisi kierrosta pidempi. Lehdistötilaisuudessa nähtiinkin kepeitä hymyjä kaksin kappalein. Rast kiitteli erityisesti Audi Sportin väkeä kehitystyöstä kauden aikana. Alkukauden tahmeus vaihtui mahdollisesti loppukauden parhaaseen kokonaisuuteen. Sunnuntain voittajakolmikko vasemmalta: 2. Marco Wittmann 1. René Rast 3. Gary Paffett BMW:n hiukan mollivoittoista kautta piristivät palkintopallisijoitukset viimeisessäkin kisaviikonlopussa. Lauantaina vanha veteraani Timo Glock räjäytti toimittajajoukon nauramaan vitsailullaan, että hänen puolestaan koko kausi voitaisiin ajaa hänelle sopivassa Hockenheimissa. Sunnuntaina oli Marco Wittmannin vuoro asettua Audin ja Mercedeksen väliin BMW M4 DTM:llä. Kolmanneksi päätöskisassa ajanut Paffett oli silminnähden liikuttunut toisesta mestaruudestaan. Vuonna 2005 saatu ensimmäinen mestaruus irtosi kokeneen kuljettajan mukaan liian helposti ja siitä saatu liiallinen itseluottamus teki seuraavista vuosista vaikeita. Nyt aika ja taidot olivat kypsiä brittikuljettajan toiselle mestaruudelle – jota hän todella arvosti. Samalla Paffett sai komean tavan poistua DTM:stä huipulla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hey Mercedes – See you! Saksalaisvalmistajien keskinäisessä kisailussa DTM on ollut ykkösasemassa jo pitkään ja Mercedeksen, Audin ja BMW:n välillä onkin vallinnut veljellinen kisailu kepposineen päivineen. Nyt Audi ja BMW kuitenkin toivottivat leikkikaverilleen onnea matkaan ja kiitos kuluneista vuosista. Audin brändäyksenä oli nokkela "See you!", jossa o oli vaihdettu johtotähdeksi. BMW puolestaan vinoili muun muassa "Hey Mercedes" -ääniohjaukseen viitaten. Eikä Mercedes-AMG jäänyt mykäksi, sillä johtotähti kiitteli komealla osastollaan menneistä vuosista, hauskoista ajoista ja menneistä mestaruuksista. Ja ainakin BMW:llä Mercedeksen vetäytymiseen suhtauduttiin väliaikaisena... Mercedes juhli lopulta selvällä erolla triplamestaruutta, sillä kuljettajien mestaruuden lisäksi virallinen tiimi voitti tallimestaruuden ja Mercedes voitti valmistajien mestaruuden. Ei ollut ihme, että Mercedeksen juhlat olivatkin melkoiset – ja toki Audi ja BMW tekivät omat jekkunsa biletunnelman kohottamiseksi. Huhujen mukaan biletyksessä nähtiin myös läpikotaisin kasteltu Toto Wolff... Kohti tulevaa – uudet moottorit, Super GT, Aston Martin Eikä DTM aio jäädä laakereilleen lepäämään Audin ja BMW:n leikkikentäksi. Ensi kaudella nähdään uutena osallistujana sveitsiläinen R-Motorsport, joka tunnetaan Aston Martinin GT-autojen ajattamisesta. Varsinaista DTM-kilpuria ei paikalla vielä nähty, mutta on silti virkistävää, että sarja ei jää vain kahden kaupaksi. Talvi menee tosin kehitystyössä myös Audilla ja BMW:llä. DTM vaihtaa nykyiset elämää äänekkäämmät V8:t nykytrendin mukaisiin 2,0-litraisiin turbomoottoreihin, jotka samalla nostavat teholukemaa 100 hevosella 620 hevosvoimaan. BMW-kuljettaja Bruno Spengler kommentoi jo uudistettua M4 DTM:ää, että aikaa kuluu vähemmän täyskaasulla, mutta nopeudet nousevat ja todennäköisesti kilpaileminen paranee entisestään. Moottoriuudistusten lisäksi muutoksia on tulossa aerodynamiikkaan ja ainakin periaatteessa tarkoituksena on tuoda jälleen lisää rehellistä kilpa-ajoa siipien silpomisen sijaan. BMW:n turbokehitys alkoi vakioautokisailusta 1969, joten valmistajalle kyseessä on paluu toivottuun voittokantaan. Sääntömuutosten takana on myös siirtyminen uusiin Class One -sääntöihin, jotka yhdistävät DTM:n Japanin vakioautosarja Super GT:n kanssa. DTM ja Super GT ovat jo aiemmin leikitelleet ajatuksella yhteiskisoista, mutta kaudelle 2019 lupaillaan jo kahta erikoiskilpailua, jossa Lexus, Honda ja Nismo liittyvät saksalaismerkkien joukkoon. Erikoiskilpailuissa tosin hyödynnetään vielä balance of power -tasapainosääntöjä, sillä Super GT -autot siirtyvät varsinaisiin Class One -sääntöihin vasta kaudelle 2020. DTM ja Super GT esittäytyivät Hockenheimissa yhteistuumissa jo 2016, mutta pelisääntöjen yhtenäistäminen venyy vuosille 2019-2020. Uutta virtaa nähdään myös kuljettajarintamalla, sillä monet konkarit toivottivat DTM:lle hyvästit. Suomalaiskuljettajia ei tosin nähdä joukossa vieläkään, joten läheisin tuttavuus tulee länsinaapurista. Joel Erikssonilla on nyt takanaan ensimmäinen DTM-kausi, mutta yhdestä voitosta huolimatta nuori ruotsalaiskuljettaja saapui haastatteluun terveellä itsekriittisyydellä. – Pahoittelut myöhästymisestä, mutta halusimme käydä tiimipalaverissä kaikki epäkohdat läpi, jotta tiedämme mitä kehitämme huomiselle. En ollut tyytyväinen auton balanssiin, mutta onneksi taustalla on BMW:n tehdastiimi, josta löytyy aina juuri oikea ihminen vastaamaan auton eri puolista, Ericsson kommentoi. Siirtyminen Formula 3:sta DTM:ään ei ole sujunut Erikssonilta täysin ongelmitta, mutta nuori ruotsalainen suhtautuu ensi vuoteen suorastaan iloisesti. – Viime kauden (2017) DTM-auto muistutti Formula 3:sta paljon enemmän. Tänä vuonna pitoa on paljon vähemmän. Olen myös joutunut työskentelemään valokuvaajan kanssa hahmottaakseni auton oikean kyljen, sillä keskipaikkaisen Formulan jälkeen vasemmalta ajettava koppiauto on vaatinut paljon totuttelua. Jätän vieläkin liikaa tilaa vasemmalle kääntyvissä mutkissa, ruotsalaiskuljettaja paljasti. Ehkäpä tylsäksi viime vuosina väitetty DTM on ottamassa jälleen askeleen kohti parempaa kilpailemista maltillisemmilla säännöillä ja avaamalla sarjaa. 1990-luvun kultavuosiin on silti matkaa, mutta yhteistyö muiden sarjojen kanssa voi hyvinkin olla avain uuteen nousuun. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Audi, BMW, Mercedes-AMG, Nissan, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 30.10.2025 Ajoneuvot Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen 29.10.2025 Ajoneuvot Kia PV5 ajoi täydellä kuormalla, yhdellä latauksella 693,38 kilometriä – tulos riitti Guinnessin maailmanennätykseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan