29.7.2017

Upea ralliperjantai huipentui suomalaisten kolmoisjohtoon: Lappi, Latvala ja Suninen hallitsivat Jyväskylässä

Neste Rally Finland 2017 pääsi todelliseen rytmiinsä perjantaina, jolloin vuorossa oli peräti kahdentoista erikoiskokeen koettelemus.  

Pitkä rallipäivä vaati veronsa. Jo päivän kolmannella erikoiskokeella Sébastien Ogier joutui keskeyttämään takaripustuksen kohdattua suomalaisen puuston.

Samalla erikoiskokeella rallia johtanut Ott Tänak kärsi rengasvaurion löydettyään ruohikosta kiven. Kolmella renkaalla maaliin nilkutus maksoi virolaiselle puolitoista minuuttia. Samaan kohtaan katkesi Hyundai-kuljettaja Hayden Paddonin matka, kun i20:n takaripustus repeytyi osumassa irti.

Vastoinkäymisistä huolimatta kolmoisjohtoa ei todellakaan tarjoiltu suomalaisille hopeatarjottimella. Kärkikuljettajien erot olivat parhaimmillaan vain sekunnin kymmenyksiä, eli täysiä mentiin.

Esapekka Lappi aloitti päivän varovaisesti jääden toisen erikoiskokeen voittaneesta Teemu Sunisesta 3,4 sekuntia. Seuraavilla pikataipaleilla Lappi innostui ajamaan todenteolla, ja pohja-aikoja alkoi syntyä. Huoltoon tullessa Lappi oli noussut kärkeen ohi Jari-Matti Latvalan 1,6 sekunnin marginaalilla. Päivän päätteeksi Lapin johto oli kasvanut 4,4 sekuntiin, eli jännitystä riittää huomennakin.

Neste Rally Finland
Toyotan Juho Hänninen tipahti suomalaisten nelosjohdosta jousitusongelmien vuoksi.

Lapin kova vauhti kiinnitti tietysti myös tallikaveri Latvalan huomion.

- Esapekka ajaa todella, todella hyvin. Itseasiassa kaikki suomalaiset ajavat ja tämä on ollut mahtavaa. Olen tehnyt sen, mitä olen pystynyt. Esapekka oli tänään hieman minua nopeampi, mutta yritän parantaa huomiselle.

Uransa toista WRC-kilpailua M-Sportin Ford Fiesta WRC:llä ajavan Teemu Sunisenkaan suoritusta ei voi kuin ylistää. Mies on ajanut kahden ensimmäisen rallipäivän aikana pohja-aikaa, ja pitää lauantain kolmannen rallipäivän alkaessa hallussaan kolmatta sijaa.

Jämsän ympäristössä ajettava lauantai alkaa Pihlajakosken erikoiskokeella kello 8.58. Kilpailupäivä käsittää neljä kahteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta, mukana tietysti odotettu Ouninpohja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat