27.11.2021 Ajoneuvot Uusi Ford Ranger ottaa isosiskostaan mallia, eikä vain ulkonäöllisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan myydyin avolava siirtyy viidenteen sukupolveensa. Suureellisemmaksi käyneeseen ulkomuotoon mahtuu nyt enemmän hyötytilaa ja tekniikkaa. Ainoa Euroopassa myytävä Ford-avolava on todellakin maanosamme myydyin luokassaan, sillä se on juuri täräyttänyt pöytään 39,9 prosentin markkinaosuuden tammikuun ja syyskuun välisenä aikana. Voisi todeta, että siltä pohjalta on kohtuullisen hyvä jatkaa. Aivan hetimiten uutuus ei kuitenkaan ole tänne saakka tulossa, sillä ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat vasta vuonna 2023. Näin siis Euroopassa, mutta Australia, jossa auto on tosiasiallisesti suunniteltu, tulee saamaan omansa jo aikaisemmin. Sikäläisillä markkinoilla saman uudistuksen läpikäy pian myös Rangerin umpikorinen suv-sisar, Everest. Rangereita valmistetaan edelleen kahdessa paikassa, Thaimaassa ja Etelä-Afrikassa.Auton nähdessään kiinnittyy todennäköisesti kaikilla ihka ensimmäinen huomio muhkeampaan ja särmikkäämpään etufaҫadeen, ja siinä erityisesti ajovaloihin. Umpiot ovat kasvaneet, ja saaneet pohjoisamerikkalaisista Maverickista ja F-150:stä tutut, hallitsevat C-kuviot. Maskista on tehty avoimempi paremman jäähdytyksen nimissä, mikä on tarpeen erityisesti silloin, kun moottori joutuu äärimmilleen. Muilta osin uutuus on helposti tunnistettavissa Rangeriksi, olkoonkin niin, että auto on leventynyt 5 senttimetrin verran lavan käytettävyyden nimissä, ja sen etuylitys on pienentynyt saman verran maasto-ominaisuuksien viilaamiseksi, mikä taas on samalla venyttänyt akseliväliä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDiesel jatkossakin kulmakivenäRangerin käyttötarkoitusta ajatellen on ehdottoman selvää, että dieselmoottorit hallitsevat sen nokalla. Näin on muun muassa kustannuksellisista sekä vääntömomentillisista syistä. Isontuneen keulan alle mahtuu paremmin upouusi voimanlähde, nimittäin 3 litran diesel-V6. 2-litraisen dieselrivinelosen saa joko yhdellä tai kahdella turboahtimella ryyditettynä. Pohjoisamerikkalaiset saavat hekin haluamansa, mikä tarkoittaa 2,3-litraista ahdettua EcoBoost -bensiiniä 10-portaiseen automaattiin yhdistettynä.Muidenkin käyttövoimatekniikoiden käyttöönotosta mainitaan lehdistötiedotteessa vähän puolihuolimattomasti, mutta ainakin toistaiseksi sähköautoallergikot voivat hengittää vapaasti.Moottorien jatkeeksi Rangeriin tarjotaan kahta erilaista nelivetojärjestelmää. On sähköisesti päälle kytkeytyvää ”shift-on-the-fly” -nelivetoa sekä jatkuvaa nelivetoa.Ranger XL on puhdas työkalu. Se ei pahemmin kaihda kolhujakaan.Ideoita sieltä ja täältäRanger kätkee sisäänsä uuden, modernimman ohjaamon, joka on saanut Fordin uusimmat, Focuksenkin päivityksen yhteydessä nähdyt teknologiat. Keskellä kojelautaa möllöttää joko 10,1- tai 12-tuumainen monitoiminäyttö. Käyttöjärjestelmähän on nykyään nimeltään SYNC 4, se tulee monipuolisten liitettävyysominaisuuksien kera, ja siihen on keskitetty iso määrä toimintoja. Auton hallintaa niin pöheikössä kuin parkkihallissa helpotetaan liudalla avustimia, mukaan lukien 360 asteen kameralla.Tältä näyttää Ranger Wildtrakin hytissä. Tuliterästä mallista on tuoreeltaan julkaistu ympäri maailmaa kuvia ainoastaan australialaisittain/eteläafrikkalaisittain oikeanpuoleisella ohjauksella varustettuna, sillä mallia ollaan ensi alkuun suuntaamassa sinne.Innovaatioissa sitä toista ääripäätä edustaa hyvinkin kirjaimellisesti takalaita, johon on lainattu toimintoja F-150:stä. Siitä saa sopivasti tehtyä työtason viivoittimineen ja puristimineen. Auton levennyttyä ratkaisevat viisi senttiä mahtuu lavalle nyt täysikokoinen kuormalava. Käytännöllisemmän muovisen kaukalon omaavan lavan käytettävyyttä on parannettu myös tilanjakamisratkaisujen muodossa, sen valaistus on kohentunut, ja tästä eteenpäin sinne ei kiivetä takarenkaan kautta, vaan renkaan taakse sijoitettuun askelmaan tukeutuen.Omaa Rangeriaan on mahdollisuus räätälöidä jo heti tehtaalta käsin omiin tarpeisiin sopivaksi. Sitä varten tarjolla on yli 150 erilaista tarviketta.Uusi Ford Ranger toimii samalla yhteistyön pohjana Volkswagenin kanssa, joten seuraavan polven Amarokin kaikuja voi bongata jo nyt täältä.Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKoeajo: Ford Ranger Raptor kääntää surkeat tiet iloksi Alkuperäinen Ford Bronco kasvoi nuorekkaasta villihevosesta klassikoksi Ford lisää tuontimalleja Eurooppaan, olisiko luvassa jopa F-150? Ford-johtaja: emme sano ei Kaupunkimaasturi ja pakettiauto risteytyvät: Ford Transit saa Trail ja Active -mallit Koeajo: Ford Transit Custom Van Trail on maastomeikattu pakettiauto, mutta sen saa vain etuvetomanuaalina Koristeellisempi pick-up -erikoiserä: Ford Ranger Thunder Maistiainen: tiettömille teille – Ford Ranger Raptor Mustangin V8 vihdoin Ford Ranger Raptoriin – mutta vain Australiassa Koeajo: Ford Transit Van Trail AWD – kun hyötyajoneuvosta tehtiin pakumaasturiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”