27.11.2021 Ajoneuvot Uusi Ford Ranger ottaa isosiskostaan mallia, eikä vain ulkonäöllisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan myydyin avolava siirtyy viidenteen sukupolveensa. Suureellisemmaksi käyneeseen ulkomuotoon mahtuu nyt enemmän hyötytilaa ja tekniikkaa. Ainoa Euroopassa myytävä Ford-avolava on todellakin maanosamme myydyin luokassaan, sillä se on juuri täräyttänyt pöytään 39,9 prosentin markkinaosuuden tammikuun ja syyskuun välisenä aikana. Voisi todeta, että siltä pohjalta on kohtuullisen hyvä jatkaa. Aivan hetimiten uutuus ei kuitenkaan ole tänne saakka tulossa, sillä ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat vasta vuonna 2023. Näin siis Euroopassa, mutta Australia, jossa auto on tosiasiallisesti suunniteltu, tulee saamaan omansa jo aikaisemmin. Sikäläisillä markkinoilla saman uudistuksen läpikäy pian myös Rangerin umpikorinen suv-sisar, Everest. Rangereita valmistetaan edelleen kahdessa paikassa, Thaimaassa ja Etelä-Afrikassa.Auton nähdessään kiinnittyy todennäköisesti kaikilla ihka ensimmäinen huomio muhkeampaan ja särmikkäämpään etufaҫadeen, ja siinä erityisesti ajovaloihin. Umpiot ovat kasvaneet, ja saaneet pohjoisamerikkalaisista Maverickista ja F-150:stä tutut, hallitsevat C-kuviot. Maskista on tehty avoimempi paremman jäähdytyksen nimissä, mikä on tarpeen erityisesti silloin, kun moottori joutuu äärimmilleen. Muilta osin uutuus on helposti tunnistettavissa Rangeriksi, olkoonkin niin, että auto on leventynyt 5 senttimetrin verran lavan käytettävyyden nimissä, ja sen etuylitys on pienentynyt saman verran maasto-ominaisuuksien viilaamiseksi, mikä taas on samalla venyttänyt akseliväliä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDiesel jatkossakin kulmakivenäRangerin käyttötarkoitusta ajatellen on ehdottoman selvää, että dieselmoottorit hallitsevat sen nokalla. Näin on muun muassa kustannuksellisista sekä vääntömomentillisista syistä. Isontuneen keulan alle mahtuu paremmin upouusi voimanlähde, nimittäin 3 litran diesel-V6. 2-litraisen dieselrivinelosen saa joko yhdellä tai kahdella turboahtimella ryyditettynä. Pohjoisamerikkalaiset saavat hekin haluamansa, mikä tarkoittaa 2,3-litraista ahdettua EcoBoost -bensiiniä 10-portaiseen automaattiin yhdistettynä.Muidenkin käyttövoimatekniikoiden käyttöönotosta mainitaan lehdistötiedotteessa vähän puolihuolimattomasti, mutta ainakin toistaiseksi sähköautoallergikot voivat hengittää vapaasti.Moottorien jatkeeksi Rangeriin tarjotaan kahta erilaista nelivetojärjestelmää. On sähköisesti päälle kytkeytyvää ”shift-on-the-fly” -nelivetoa sekä jatkuvaa nelivetoa.Ranger XL on puhdas työkalu. Se ei pahemmin kaihda kolhujakaan.Ideoita sieltä ja täältäRanger kätkee sisäänsä uuden, modernimman ohjaamon, joka on saanut Fordin uusimmat, Focuksenkin päivityksen yhteydessä nähdyt teknologiat. Keskellä kojelautaa möllöttää joko 10,1- tai 12-tuumainen monitoiminäyttö. Käyttöjärjestelmähän on nykyään nimeltään SYNC 4, se tulee monipuolisten liitettävyysominaisuuksien kera, ja siihen on keskitetty iso määrä toimintoja. Auton hallintaa niin pöheikössä kuin parkkihallissa helpotetaan liudalla avustimia, mukaan lukien 360 asteen kameralla.Tältä näyttää Ranger Wildtrakin hytissä. Tuliterästä mallista on tuoreeltaan julkaistu ympäri maailmaa kuvia ainoastaan australialaisittain/eteläafrikkalaisittain oikeanpuoleisella ohjauksella varustettuna, sillä mallia ollaan ensi alkuun suuntaamassa sinne.Innovaatioissa sitä toista ääripäätä edustaa hyvinkin kirjaimellisesti takalaita, johon on lainattu toimintoja F-150:stä. Siitä saa sopivasti tehtyä työtason viivoittimineen ja puristimineen. Auton levennyttyä ratkaisevat viisi senttiä mahtuu lavalle nyt täysikokoinen kuormalava. Käytännöllisemmän muovisen kaukalon omaavan lavan käytettävyyttä on parannettu myös tilanjakamisratkaisujen muodossa, sen valaistus on kohentunut, ja tästä eteenpäin sinne ei kiivetä takarenkaan kautta, vaan renkaan taakse sijoitettuun askelmaan tukeutuen.Omaa Rangeriaan on mahdollisuus räätälöidä jo heti tehtaalta käsin omiin tarpeisiin sopivaksi. Sitä varten tarjolla on yli 150 erilaista tarviketta.Uusi Ford Ranger toimii samalla yhteistyön pohjana Volkswagenin kanssa, joten seuraavan polven Amarokin kaikuja voi bongata jo nyt täältä.Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKoeajo: Ford Ranger Raptor kääntää surkeat tiet iloksi Alkuperäinen Ford Bronco kasvoi nuorekkaasta villihevosesta klassikoksi Ford lisää tuontimalleja Eurooppaan, olisiko luvassa jopa F-150? Ford-johtaja: emme sano ei Kaupunkimaasturi ja pakettiauto risteytyvät: Ford Transit saa Trail ja Active -mallit Koeajo: Ford Transit Custom Van Trail on maastomeikattu pakettiauto, mutta sen saa vain etuvetomanuaalina Koristeellisempi pick-up -erikoiserä: Ford Ranger Thunder Maistiainen: tiettömille teille – Ford Ranger Raptor Mustangin V8 vihdoin Ford Ranger Raptoriin – mutta vain Australiassa Koeajo: Ford Transit Van Trail AWD – kun hyötyajoneuvosta tehtiin pakumaasturiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?