27.11.2021 Ajoneuvot Uusi Ford Ranger ottaa isosiskostaan mallia, eikä vain ulkonäöllisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan myydyin avolava siirtyy viidenteen sukupolveensa. Suureellisemmaksi käyneeseen ulkomuotoon mahtuu nyt enemmän hyötytilaa ja tekniikkaa. Ainoa Euroopassa myytävä Ford-avolava on todellakin maanosamme myydyin luokassaan, sillä se on juuri täräyttänyt pöytään 39,9 prosentin markkinaosuuden tammikuun ja syyskuun välisenä aikana. Voisi todeta, että siltä pohjalta on kohtuullisen hyvä jatkaa. Aivan hetimiten uutuus ei kuitenkaan ole tänne saakka tulossa, sillä ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat vasta vuonna 2023. Näin siis Euroopassa, mutta Australia, jossa auto on tosiasiallisesti suunniteltu, tulee saamaan omansa jo aikaisemmin. Sikäläisillä markkinoilla saman uudistuksen läpikäy pian myös Rangerin umpikorinen suv-sisar, Everest. Rangereita valmistetaan edelleen kahdessa paikassa, Thaimaassa ja Etelä-Afrikassa. Auton nähdessään kiinnittyy todennäköisesti kaikilla ihka ensimmäinen huomio muhkeampaan ja särmikkäämpään etufaҫadeen, ja siinä erityisesti ajovaloihin. Umpiot ovat kasvaneet, ja saaneet pohjoisamerikkalaisista Maverickista ja F-150:stä tutut, hallitsevat C-kuviot. Maskista on tehty avoimempi paremman jäähdytyksen nimissä, mikä on tarpeen erityisesti silloin, kun moottori joutuu äärimmilleen. Muilta osin uutuus on helposti tunnistettavissa Rangeriksi, olkoonkin niin, että auto on leventynyt 5 senttimetrin verran lavan käytettävyyden nimissä, ja sen etuylitys on pienentynyt saman verran maasto-ominaisuuksien viilaamiseksi, mikä taas on samalla venyttänyt akseliväliä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Diesel jatkossakin kulmakivenä Rangerin käyttötarkoitusta ajatellen on ehdottoman selvää, että dieselmoottorit hallitsevat sen nokalla. Näin on muun muassa kustannuksellisista sekä vääntömomentillisista syistä. Isontuneen keulan alle mahtuu paremmin upouusi voimanlähde, nimittäin 3 litran diesel-V6. 2-litraisen dieselrivinelosen saa joko yhdellä tai kahdella turboahtimella ryyditettynä. Pohjoisamerikkalaiset saavat hekin haluamansa, mikä tarkoittaa 2,3-litraista ahdettua EcoBoost -bensiiniä 10-portaiseen automaattiin yhdistettynä. Muidenkin käyttövoimatekniikoiden käyttöönotosta mainitaan lehdistötiedotteessa vähän puolihuolimattomasti, mutta ainakin toistaiseksi sähköautoallergikot voivat hengittää vapaasti. Moottorien jatkeeksi Rangeriin tarjotaan kahta erilaista nelivetojärjestelmää. On sähköisesti päälle kytkeytyvää ”shift-on-the-fly” -nelivetoa sekä jatkuvaa nelivetoa. Ranger XL on puhdas työkalu. Se ei pahemmin kaihda kolhujakaan. Ideoita sieltä ja täältä Ranger kätkee sisäänsä uuden, modernimman ohjaamon, joka on saanut Fordin uusimmat, Focuksenkin päivityksen yhteydessä nähdyt teknologiat. Keskellä kojelautaa möllöttää joko 10,1- tai 12-tuumainen monitoiminäyttö. Käyttöjärjestelmähän on nykyään nimeltään SYNC 4, se tulee monipuolisten liitettävyysominaisuuksien kera, ja siihen on keskitetty iso määrä toimintoja. Auton hallintaa niin pöheikössä kuin parkkihallissa helpotetaan liudalla avustimia, mukaan lukien 360 asteen kameralla. Tältä näyttää Ranger Wildtrakin hytissä. Tuliterästä mallista on tuoreeltaan julkaistu ympäri maailmaa kuvia ainoastaan australialaisittain/eteläafrikkalaisittain oikeanpuoleisella ohjauksella varustettuna, sillä mallia ollaan ensi alkuun suuntaamassa sinne. Innovaatioissa sitä toista ääripäätä edustaa hyvinkin kirjaimellisesti takalaita, johon on lainattu toimintoja F-150:stä. Siitä saa sopivasti tehtyä työtason viivoittimineen ja puristimineen. Auton levennyttyä ratkaisevat viisi senttiä mahtuu lavalle nyt täysikokoinen kuormalava. Käytännöllisemmän muovisen kaukalon omaavan lavan käytettävyyttä on parannettu myös tilanjakamisratkaisujen muodossa, sen valaistus on kohentunut, ja tästä eteenpäin sinne ei kiivetä takarenkaan kautta, vaan renkaan taakse sijoitettuun askelmaan tukeutuen. Omaa Rangeriaan on mahdollisuus räätälöidä jo heti tehtaalta käsin omiin tarpeisiin sopivaksi. Sitä varten tarjolla on yli 150 erilaista tarviketta. Uusi Ford Ranger toimii samalla yhteistyön pohjana Volkswagenin kanssa, joten seuraavan polven Amarokin kaikuja voi bongata jo nyt täältä. Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Koeajo: Ford Ranger Raptor kääntää surkeat tiet iloksi Alkuperäinen Ford Bronco kasvoi nuorekkaasta villihevosesta klassikoksi Ford lisää tuontimalleja Eurooppaan, olisiko luvassa jopa F-150? Ford-johtaja: emme sano ei Kaupunkimaasturi ja pakettiauto risteytyvät: Ford Transit saa Trail ja Active -mallit Koeajo: Ford Transit Custom Van Trail on maastomeikattu pakettiauto, mutta sen saa vain etuvetomanuaalina Koristeellisempi pick-up -erikoiserä: Ford Ranger Thunder Maistiainen: tiettömille teille – Ford Ranger Raptor Mustangin V8 vihdoin Ford Ranger Raptoriin – mutta vain Australiassa Koeajo: Ford Transit Van Trail AWD – kun hyötyajoneuvosta tehtiin pakumaasturi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan