24.1.2025 Uutinen Uusi vuosi, uudet päästösakot – EU uhkaa yhteensä 15 miljardin sanktioilla, Volkswagen voi joutua maksamaan yksin 1,5 miljardia Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaisten autonvalmistajien CO2-päästöjen keskiarvon laskeminen ei ole sujunut kuten odotettua. Kuluva vuosi näyttänee, kuinka tiukasti EU pitää kiinni aiemmin sovituista päästösanktioista. Vuonna 2024 Moottorissa käytiin kattavasti läpi tänä vuonna voimaan astuneista, kireämmistä autonvalmistajia koskevista päästörajoista. Tiivistettynä: vuonna 2019 sovittiin, että EU:ssa myytävien uusien autojen CO2-päästöjen tulisi vuonna 2023 olla keskiarvoltaan korkeintaan 106,6 grammaa per kilometri. Kuluvalle vuodelle rajan sovittiin lakevan 95 g/km. Tämän rajan ylittämisestä autonvalmistajat joutuvat maksamaan päästömaksuja 95 euroa per rajan ylittävä gramma per myyty auto.Nyt useaa autonvalmistajaa uhkaakin melkoiset rapsut. Tehokkain keino CO2-päästöjen laskemiseksi, eli autokannan sähköistäminen, on edistynyt Euroopassa odotettua hitaammin. Ongelmana on sähköajoneuvojen heikko kysyntä ja lisääntynyt kilpailu markkinoille valuvien kiinalaistuotteiden myötä.Esimerkiksi Automotive News Europen mukaan Volkswagen-ryhmä on arvioinut joutuvansa maksamaan 1,5 miljardia euroa päästömaksuja Euroopan Unionille. Reutersin mukaan Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius vilautteli eurooppalaisten autonvalmistajien saattavan joutua maksamaan jopa 15 miljardin euron edestä päästömaksuja.Källenius kehotti Euroopan komissiota tunnustamaan, että sähköautojen vaisu myynti EU:ssa johtuu tarjonnan puutteen sijaan heikosta kysynnästä – ja täten myös poistamaan päästösanktiot. Mercedes-pomo otti myös esille eurooppalaisten autonvalmistajien tiukan tilanteen kiinalaisten mallien virratessa markkinoille ja Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpin kaavaillessa mahdollisia kovempia tuontitulleja eurooppalaisille autoille.Euroopan autonvalmistajien enemistöä edustava ACEA vaatiikin helpotuksia vuoden 2025 päästörajaan. Lisäksi myös esimerkiksi Italian hallitus on vaatinut kuluvan vuoden päästösanktioiden peruuttamista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsa autonvalmistajista paremmassa tilanteessaOsan autonvalmistajien tuskaillessa tulevien päästömaksujen kanssa, joukkoon mahtuu myös tilanteesta hyötyviä autonvalmistajia. Esimerkiksi vain täyssähköautoja valmistavat Polestar ja Tesla voivat nollapäästöjensä ansiosta myydä päästöhyvityksiä niille valmistajille, jotka eivät saa muuten painettua päästöjään tarpeeksi matalalle. Teslan vuoden 2024 liikevaihdosta lähes 3 % koostuikin päästöoikeuksien myymisestä.Reutersin mukaan Stellantis, Toyota, Ford, Mazda ja Subaru aikovat muodostaa päästöliittouman Teslan kanssa täyttääkseen EU:n viimeisimmät päästövaatimukset. Toisen kokonaisuuden muodostaa Polestar, Volvo Cars ja Smart, jotka myyvät päästöhyvityksensä Mercedes-Benzille. Myös Volkswagen on ilmaissut kiinnostuksensa liittyä johonkin päästöliittoumaan.Lähiaikoina nähtäne pitääkö EU:n päästösanktiot, vai joudutaanko Brysselissä nöyrtymään ja löysäämään tavoitteita oman autoteollisuuden puolustamiseksi globaaleilla markkinoilla, vai saavatko autonvalmistajat löytää keinot saavuttaakseen sovitut päästörajat. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen