24.1.2025 Uutinen Uusi vuosi, uudet päästösakot – EU uhkaa yhteensä 15 miljardin sanktioilla, Volkswagen voi joutua maksamaan yksin 1,5 miljardia Teksti Eetu Kokkonen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaisten autonvalmistajien CO2-päästöjen keskiarvon laskeminen ei ole sujunut kuten odotettua. Kuluva vuosi näyttänee, kuinka tiukasti EU pitää kiinni aiemmin sovituista päästösanktioista. Vuonna 2024 Moottorissa käytiin kattavasti läpi tänä vuonna voimaan astuneista, kireämmistä autonvalmistajia koskevista päästörajoista. Tiivistettynä: vuonna 2019 sovittiin, että EU:ssa myytävien uusien autojen CO2-päästöjen tulisi vuonna 2023 olla keskiarvoltaan korkeintaan 106,6 grammaa per kilometri. Kuluvalle vuodelle rajan sovittiin lakevan 95 g/km. Tämän rajan ylittämisestä autonvalmistajat joutuvat maksamaan päästömaksuja 95 euroa per rajan ylittävä gramma per myyty auto.Nyt useaa autonvalmistajaa uhkaakin melkoiset rapsut. Tehokkain keino CO2-päästöjen laskemiseksi, eli autokannan sähköistäminen, on edistynyt Euroopassa odotettua hitaammin. Ongelmana on sähköajoneuvojen heikko kysyntä ja lisääntynyt kilpailu markkinoille valuvien kiinalaistuotteiden myötä.Esimerkiksi Automotive News Europen mukaan Volkswagen-ryhmä on arvioinut joutuvansa maksamaan 1,5 miljardia euroa päästömaksuja Euroopan Unionille. Reutersin mukaan Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius vilautteli eurooppalaisten autonvalmistajien saattavan joutua maksamaan jopa 15 miljardin euron edestä päästömaksuja.Källenius kehotti Euroopan komissiota tunnustamaan, että sähköautojen vaisu myynti EU:ssa johtuu tarjonnan puutteen sijaan heikosta kysynnästä – ja täten myös poistamaan päästösanktiot. Mercedes-pomo otti myös esille eurooppalaisten autonvalmistajien tiukan tilanteen kiinalaisten mallien virratessa markkinoille ja Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpin kaavaillessa mahdollisia kovempia tuontitulleja eurooppalaisille autoille.Euroopan autonvalmistajien enemistöä edustava ACEA vaatiikin helpotuksia vuoden 2025 päästörajaan. Lisäksi myös esimerkiksi Italian hallitus on vaatinut kuluvan vuoden päästösanktioiden peruuttamista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsa autonvalmistajista paremmassa tilanteessaOsan autonvalmistajien tuskaillessa tulevien päästömaksujen kanssa, joukkoon mahtuu myös tilanteesta hyötyviä autonvalmistajia. Esimerkiksi vain täyssähköautoja valmistavat Polestar ja Tesla voivat nollapäästöjensä ansiosta myydä päästöhyvityksiä niille valmistajille, jotka eivät saa muuten painettua päästöjään tarpeeksi matalalle. Teslan vuoden 2024 liikevaihdosta lähes 3 % koostuikin päästöoikeuksien myymisestä.Reutersin mukaan Stellantis, Toyota, Ford, Mazda ja Subaru aikovat muodostaa päästöliittouman Teslan kanssa täyttääkseen EU:n viimeisimmät päästövaatimukset. Toisen kokonaisuuden muodostaa Polestar, Volvo Cars ja Smart, jotka myyvät päästöhyvityksensä Mercedes-Benzille. Myös Volkswagen on ilmaissut kiinnostuksensa liittyä johonkin päästöliittoumaan.Lähiaikoina nähtäne pitääkö EU:n päästösanktiot, vai joudutaanko Brysselissä nöyrtymään ja löysäämään tavoitteita oman autoteollisuuden puolustamiseksi globaaleilla markkinoilla, vai saavatko autonvalmistajat löytää keinot saavuttaakseen sovitut päästörajat. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla