24.1.2025

Uusi vuosi, uudet päästösakot – EU uhkaa yhteensä 15 miljardin sanktioilla, Volkswagen voi joutua maksamaan yksin 1,5 miljardia

Kuva Moottorin arkisto
Tieliikenne päästöt

Eurooppalaisten autonvalmistajien CO2-päästöjen keskiarvon laskeminen ei ole sujunut kuten odotettua. Kuluva vuosi näyttänee, kuinka tiukasti EU pitää kiinni aiemmin sovituista päästösanktioista.

Vuonna 2024 Moottorissa käytiin kattavasti läpi tänä vuonna voimaan astuneista, kireämmistä autonvalmistajia koskevista päästörajoista. Tiivistettynä: vuonna 2019 sovittiin, että EU:ssa myytävien uusien autojen CO2-päästöjen tulisi vuonna 2023 olla keskiarvoltaan korkeintaan 106,6 grammaa per kilometri. Kuluvalle vuodelle rajan sovittiin lakevan 95 g/km. Tämän rajan ylittämisestä autonvalmistajat joutuvat maksamaan päästömaksuja 95 euroa per rajan ylittävä gramma per myyty auto.

Nyt useaa autonvalmistajaa uhkaakin melkoiset rapsut. Tehokkain keino CO2-päästöjen laskemiseksi, eli autokannan sähköistäminen, on edistynyt Euroopassa odotettua hitaammin. Ongelmana on sähköajoneuvojen heikko kysyntä ja lisääntynyt kilpailu markkinoille valuvien kiinalaistuotteiden myötä.

Esimerkiksi Automotive News Europen mukaan Volkswagen-ryhmä on arvioinut joutuvansa maksamaan 1,5 miljardia euroa päästömaksuja Euroopan Unionille. Reutersin mukaan Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius vilautteli eurooppalaisten autonvalmistajien saattavan joutua maksamaan jopa 15 miljardin euron edestä päästömaksuja.

Källenius kehotti Euroopan komissiota tunnustamaan, että sähköautojen vaisu myynti EU:ssa johtuu tarjonnan puutteen sijaan heikosta kysynnästä – ja täten myös poistamaan päästösanktiot. Mercedes-pomo otti myös esille eurooppalaisten autonvalmistajien tiukan tilanteen kiinalaisten mallien virratessa markkinoille ja Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpin kaavaillessa mahdollisia kovempia tuontitulleja eurooppalaisille autoille.

Euroopan autonvalmistajien enemistöä edustava ACEA vaatiikin helpotuksia vuoden 2025 päästörajaan. Lisäksi myös esimerkiksi Italian hallitus on vaatinut kuluvan vuoden päästösanktioiden peruuttamista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Osa autonvalmistajista paremmassa tilanteessa

Osan autonvalmistajien tuskaillessa tulevien päästömaksujen kanssa, joukkoon mahtuu myös tilanteesta hyötyviä autonvalmistajia. Esimerkiksi vain täyssähköautoja valmistavat Polestar ja Tesla voivat nollapäästöjensä ansiosta myydä päästöhyvityksiä niille valmistajille, jotka eivät saa muuten painettua päästöjään tarpeeksi matalalle. Teslan vuoden 2024 liikevaihdosta lähes 3 % koostuikin päästöoikeuksien myymisestä.

Reutersin mukaan Stellantis, Toyota, Ford, Mazda ja Subaru aikovat muodostaa päästöliittouman Teslan kanssa täyttääkseen EU:n viimeisimmät päästövaatimukset. Toisen kokonaisuuden muodostaa Polestar, Volvo Cars ja Smart, jotka myyvät päästöhyvityksensä Mercedes-Benzille. Myös Volkswagen on ilmaissut kiinnostuksensa liittyä johonkin päästöliittoumaan.

Lähiaikoina nähtäne pitääkö EU:n päästösanktiot, vai joudutaanko Brysselissä nöyrtymään ja löysäämään tavoitteita oman autoteollisuuden puolustamiseksi globaaleilla markkinoilla, vai saavatko autonvalmistajat löytää keinot saavuttaakseen sovitut päästörajat.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat