5.6.2014 Liikenne Valitse kuudesta kiinnostavasta radasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kokenut rata-autoilija Toni R. Ruokonen arvioi moottoriradat. Toni R. RuokonenRata-arviot tehnyt Toni R. Ruokonen, 40, on toisen polven rata-autoilija. Ruokonen siirtyi vuonna 1987 alkaneen karting-uran jälkeen isoille radoille. Heti vuonna 1992 meriittilistalle kirjattiin SM-kultaa N-ryhmästä. Ruokonen hallitsi kotimaan ratoja viisi vuotta putkeen.Viiden SM-kullan jälkeen Ruokonen siirtyi Britteinsaarille kilpaillen myös Suomessa. Kuudennen SM-kullan ja Britannian sarjan hopean jälkeen Ruokonen siirtyi ammattilaiseksi. Hän kilpaili mm. Britanniassa, Saksassa ja Aasiassa vuosina 1999–2004.Ammattilaisuran jälkeen autoelektroniikkaan korjaamoyrittäjänä keskittynyt Ruokonen teki paluun radoille Time Attack -harrastajana vuonna 2010.Eri puolilla maailmaa aktiiviurallaan kilpaillut Ruokonen pitää Suomen ratatilannetta hyvänä.– Meillä on hienoja ja keskenään erilaisia ratoja. Täältä kuitenkin puuttuu vielä se niin sanottu iso rata. Euroopassa on isoja ratoja, joissa on enemmän pitkiä suoria ja pitkiä, nopeita kaarteita. Siinä mielessä ne sopivat myös formuloille ja muille nopeille, matalille autoille, Ruokonen vertaa.Myös ratojen puitteet ovat monin paikoin erilaiset, Ruokonen tietää.– Monet radat ovat todellisia moottoriurheilukeskittymiä. Ratojen yhteydessä on usein paljon kilpatiimejä, yrityksiä ja muuta alan liiketoimintaa. Meidän ratamme ovat valitettavasti sen verran syrjässä, ettei yrittäjä voi oikein siirtää yritystään niin kauas kaupungeista, Ruokonen arvioi.Ahvenisto tekee puistomaisena kaupunkiratana tässä suhteessa poikkeuksen. Tosin kaupunkikaava ja ymmärrettävästi tiukat melurajat eivät mahdollista varsinaista moottoriurheiluteollisuutta.Sillä on kuitenkin merkittävä asema matkailukohteena. Valitettavasti Suomessa ei täysin ymmärretä radan historiallista arvoa ja mainetta maailmalla.– Maailmalla on paljon ihmisiä, jotka matkustavat eri puolille maapalloa kokeakseen hienoimpia ratoja. Ahvenisto on yksi näistä kohteista. Lisäksi Ahveniston historia on huikea. Siellä on ajettu erilaisilla formuloilla ja prototyyppiautoilla, jopa formulaykkösellä. Ja Ahvenistolla kilpailleiden nimilista on huikea, Ruokonen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAhveniston MoottorirataAhveniston MoottorirataPoltinahontie 47, Hämeenlinna Pituus 2 840 metriä, leveys 9–17 metriä Avoinna ma–su klo 9–18 Meluraja 95 dBA (erillisinä melupäivinä 110 dBA) ahvenistonmoottorirata.fi Puhelin 0400 817002Ahvenisto on autolle ja kuljettajalle vaativin rata. Siinä on varikon mäessä ”pimeä” kurvi ja siellä on muitakin hohdokkaita kaarteita. Esimerkiksi suolenkin ensimmäinen nopea kaarre, jossa on pieni kuoppa keskellä. Se on yllättävän vaativa, nopea ja tekninen mutka. Radassa on lisäksi monta paikkaa, jotka voi ajaa eri ajolinjoilla yhtä nopeasti.Ahvenisto on eräänlainen nettikulttirata. Aina kun ulkomailla selviää, että olen Suomesta, minulta kysytään, olenko ajanut Ahvenistolla. Sillä on samankaltainen maine kuin Nürburgringin legendaarisella Nordschleifella.Alastaro CircuitAlastaro CircuitJarno Saarisentie, Virttaa Pituus 2 970 metriä, leveys 12–15 metriä Avoinna ma–su klo10–20 alastarocircuit.fi Puhelin (02) 766 9922, 050 550 6545Alastaro näyttää helpolta, mutta todellisuudessa sekin on yllättävän tekninen rata. Se sisältää muutamia nopeita kaarteita. Esimerkiksi takalenkille meno ja paluu ovat molemmat paikkoja, jotka tehottomalla autolla ajetaan kaasu pohjassa, mutta tehokkaimmilla pitää olla tarkkana.Lisäksi radan loppupuolella on mielenkiintoinen S-mutka, joka ajetaan esimerkiksi etu- ja takavetoisella autolla eri tavalla. Se on paikka, missä tehdään eroja.Reunakivet eli kanttarit ovat suomalaiseen tapaan korkeita, eikä niitä joka paikassa voi hyödyntää menettämättä auton tasapainoa. Kanttareita on talven aikana huollettu, joten tilanne on aiempaa parempi.BotniaringBotniaringKauhajoentie 688, Jurva Pituus 4 014 metriä, leveys 12–20 metriä Avoinna ti–to klo 11–21, pe–su klo 9–21 botniaring.fi tsto@botniaring.fi Puhelin 03 68 1000Uusi jatko-osa teki radasta täysin uudentyyppisen. Ennen radalla oli mutkia oikeastaan vain oikealle, joten vasen eturengas kului nopeasti, vaikka muut renkaat olivat vielä kuin uusia.Nyt rata on täysin eriluonteinen. Se tuo uutena mukavan piristysruiskeen. Muutokset nostivat keskinopeutta.Aiemmin Botniaring ei ollut kovin tekninen rata, mutta nyt siellä on paljon mielenkiintoisia ja vaativia paikkoja. Esimerkiksi uuden osuuden lopussa on kaarre oikealle, jossa voi tehdä helposti virheen. Jos kaarteen ajaa leveäksi, on kierrosaika piloilla. Rata on nykymuodossaan erittäin hieno. Kun uusi asvaltti saa vähän kumia pintaan, on pitokin varmasti hyvä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKemoraKemoraKemorantie 161, Sillanpää Pituus 2 723 metriä, leveys 15–18 metriä Avoinna ark. klo 10–20, la klo 10–18, su klo 11–20 kemora.fi info@kemora.fi Puhelin 06 862 6166, 040 670 3700Kemora on todella nopea rata. Takasuoralla saa melkoisesti vauhtia. Lisäksi siellä saa eroja jos suoralle tulo onnistuu. Maalisuoran ja pitkän suoran välinen oikea on todella kriittinen mutka. Jos auton säädöt ovat kohdallaan ja ajolinja onnistuu, siitä saa pari kilometriä kovemman ulostulonopeuden, mikä kertaantuu suoralla.Se on myös malttirata. Keskivaiheilla oleva S-kaarreyhdistelmä on todella haastava. Tehokkaalla autolla tulee kiusaus mennä kaasulle liian aikaisin, jolloin auton balanssi menetetään ja ajolinjaa on enää vaikea pitää. Kemora on mukavasti erilainen kuin muut radat ja siinäkin riittää opeteltavaa.MotoparkMotoparkMotoparkintie 62, Virtasalmi Pituus 3 516 metriä, leveys 11–12 metriä Avoinna ma-su klo 11–18 Melupäivinä ei desibelirajaa, normaalipäivinä ohiajomelu max. 96,9 dB motopark.fi katja.repo@motopark.fi Puhelin 044 278 0088Motoparkin erityispiirteitä ovat kova nopeus ja muutama niin sanottu pimeä mutka. Rata täytyy oppia hyvin, sillä ihan kaikkia kaarteita ei näe lähestyttäessä. Radan lopussa oleva ylitys on erityisen jännä paikka. Siihen saa aika hyvän vauhdin ja ajolinjan on osuttava seuraavaan mutkaan todella tarkasti. Myös niin sanotun hevosenkengän jälkeinen vasen laajenee, joten siinä voi taitava ja rohkea kuljettaja ohittaa jopa ulkokautta toisen ajajan, joka pitää sisälinjan.Radan kanttarit ovat tyypillisiä omalle aikakaudelleen. Ne ovat kuin betoniporsaita, eikä niitä voi lainkaan hyödyntää ajamisessa. Auto on siis pidettävä koko ajan asvaltilla, valkoisten viivojen sisäpuolella.Pesämäki, HonkajokiPesämäki, HonkajokiVanhamaantie 237, Honkajoki Pituus 1 800 metriä, leveys 12 metriä Avoinna ma–la klo 9–20, su klo 10–19 pesamaki.fi Puhelin 050 366 3603, 0500 724 205Uusi rata on mukava yllätys. Ensin ajattelin, että se on kovin lyhyt, mutta kokemus oli todella myönteinen. Rata on tehty eurooppalaiseen tyyliin. Kanttikivet on upotettu maahan, jolloin niitäkin voi hyödyntää ajamisessa.Kaarteet ovat todella vaativia. Radalla on pitkiä kaarteita, joita voi ajaa periaatteessa yhtenä, jos on pienitehoinen kulkupeli alla. Tehokkaammalla autolla joutuu vähän sovittelemaan kaasun kanssa. Useat radan kaarteista pitää tavallaan ajaa kahdessa osassa.Pesämäki radalla on hienosti kaikki lajit samalla alueella. Rata on muita selvästi lyhyempiä, mutta ehdottomasti tutustumisen arvoinen.Lue lisää moottoriradoistaTeksti ja kuvat: Jari KohonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja