23.5.2025

Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä

Kuva Eetu Kokkonen
Toyota Mirai 2021

Jyväskylään aukeaa loppukesästä vetytankkausasema, joka tuo mukanaan maamme autotarjontaan myös Toyota Mirai -vetyauton.

Vetyautoja on ollut olemassa jo pitkään ja Moottorikin on koeajanut esimerkiksi Toyota Mirain, Hyundai Nexon ja BMW iX5 Hydrogen -konseptin. Esimerkiksi Hyundai Nexo on ollut myös ihan myytävissä Suomessa. Silti vetyautoja on Suomessa aivan yksittäisiä kappaleita. Eikä ihme, sillä jo vuosien ajan maastamme on puuttunut vetyautoilun kannalta niinkin oleelliset asiat kuin vetytankkausasemat.

Nyt vihdoin, kesän 2025 lopulla Suomeen on avautumassa vetytankkausasema. Tankkausaseman taustalta löytyy muun muassa Cefmof-säätiö (Central Finland Mobility Foundation), joka on Toyota Motor Europen, Toyota Gazoo Racingin ja Jyväskylän kaupungin yhteinen projekti.

Samassa yhteydessä Toyota Mirai tulee saataville Suomessa, mutta ei kuitenkaan toistaiseksi varsinaisesti myyntiin. Aluksi Mirai-vetyauto on maahantuojan kautta tarjolla huoltoleasing-ratkaisuna yrityskäyttöön Keski-Suomen alueella.

Kyseessä ei ole aivan tavanomainen yritysleasing-ratkaisu, sillä Toyotalla ei ole Miraille julkista listahinnastoa.

– Emme julkaise yritysleasing-hintoja tässä vaiheessa vielä missään mediassa, vaan tarjoukset tehdään kullekin yritykselle osoitettuna, Toyota Auto Finlandin Fleet Sales & LCV Manager Mikko Kirves kertoi Moottorille.

Esimerkiksi Saksassa Toyota Mirain ostohinnat alkavat 68 490 eurosta. Kyse on siis huomattavasti arvokkaammasta autosta, kuin esimerkiksi Toyota RAV4 -lataushybridistä.

Maahantuojan mukaan yritysleasingilla halutaan poistaa asiakkaalta huolet arvonalenemasta ja huoltokustannuksista, joista etenkin ensimmäisestä vetyauto voi vielä lähivuodet kärsiä olemattoman tankkausinfrastruktuurin vuoksi. Sen sijaan huoltokustannukset ovat Toyotan mukaan täysin verrattavissa saman kokoluokan täyssähköautoon.

Yksityishenkilöt voivat päästä loppuvuodesta käsiksi Toyota Miraihin Kinto Flex -kuukausitilauspalvelun kautta, jonka hinnat julkaistaan kun auto saadaan lisättyä palveluun.

Kuten Moottorin aiemmassa laajemmassa vetyä koskevassa artikkelissa todettiin, myöskään Toyotan mielestä vetyinfran rakentaminen vain tieliikennekäyttöä silmällä pitäen on erittäin epäedullinen ratkaisu. Toyotan mukaan etenkin vetyinfran rakentamisen alkuvaiheilla paikallisen tuotannon ja käytön periaate korostuu – jota myös vedyn ekosysteemiksi kutsutaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat