11.3.2021

Volkswagen Trinity tulee merkin sähköiseksi lippulaivaksi – autonomista ajamista

Volkswagen Trinity 2026 – project

Volkswagen Trinity on projekti, jonka tarkoituksena on tuottaa merkille uusi sähköinen lippulaiva. Pitkälle viety autonominen ajaminen on jo luvattu, joten nyt Volkswagenin täytyy vastata vielä lupauksiin.

Saimme ensimmäisen paljastuksen kuvan muodossa, miltä Volkswagen Trinity tulee aikanaan näyttämään. Ainoasta kuvasta voi jo päätellä kyseessä olevan solakka neli- tai viisiovinen viistoperä, joka on siis vieläkin suurempi kuin näillä näkymin vuonna 2023 tuleva Volkswagen ID.6. Toistaiseksi Trinity on vain projektinimi, joten aika näyttää miten nimipolitiikka kehittyy – esimerkiksi ID.9 voisi olla mahdollinen, mikäli yläpuolelle ei haluta jättää tilaa.

Kyseessä tulee olemaan Wolfsburgin automerkin sähköinen lippulaiva ja ylpeydenaihe. Sen luvataan asettavan uuden mittatikun niin toimintamatkan, latausajan kuin autonomisen ajamisenkin saralle.

– Accelerate-strategiamme kiteytyy Trinityssä. Kyseessä on samaan aikaan lippulaiva ja softapuolen unelma-automme, sanoo Volkswagen brändistä vastaava johtaja Ralf Brandstätter yhtiön tiedotteessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen Trinity 2026

Tämä on kuitenkin vielä viiden vuoden päässä, sillä sarjatuotannon on tarkoitus alkaa vuonna 2026. Volkswagen väittää Trinityn omaavan olennainen rooli pitkälle viedyn autonomisen ajamisen tuomisessa suursarjoihin ja kuluttajien saataville.

Jo heti julkaisustaan lähtien Trinity tulee tarjoamaan tason 2+ autonomista ajamista, mutta sen luvataan olevan teknisesti valmis tason 4 autonomiseen liikkumiseen. Tämä tarkoittaisi jo sitä, että kuljettaja voi käytännössä jättää kaikki toiminnot autolle.

Uusi sähköauto Volkswagen Trinity tulee rakentumaan täysin uudelle perusrakenteelle, jonka painopistealueina ovat tekoäly ja digitalisaatio. Johtoporras valmistelee parhaillaan auton vaatimuksia.

Tuo uusi perusrakanne tuntee nimen Scalable Systems Platform (SSP) ja seuraa siten tällä hetkellä tuotannossa olevien mallien, kuten ID.3 ja ID.4 käyttämää MEB-perusrakennetta. Trinity tullaan kokoamaan kotikentällä Wolfsburgin tehtaalla.

– Se tulee olemaan ensimmäinen tälle uudelle perusrakenteelle valmistettava malli, joka jatkaa MEB:n aloittamaa portaittaista kehitystä. Luonnollisesti sama perusrakenne tullaan näkemään myös konsernin muissa tuotteissa, sanoo Volkswagen brändin kehitysjohtaja Thomas Ulbrich.

Volkswagen on kertonut tulevien mallien, joihin Trinity lukeutuu, tulevan tarjolle aiempaa harvempana eri versiona. Voimalinjoissa käytettävä teknologia tullaan yhtenäistämään mahdollisimman pitkälle, jotta tuotantoa saadaan yksinkertaistettua. Tämä on tietenkin keino säästää kustannuksissa.

Project Trinity vastaa Volkswagenin osalta sitä, mitä Audi Artemis tarkoittaa Ingolstadtissa. Jälkimmäisen uskotaan tuottavan Landjet nimellä tällä hetkellä tunnettava suuri sähköinen lippulaivamalli Audille, Bentleylle ja Porschelle.

Trinityn paljastettiin olevan tuloillaan ensimmäistä kertaa tammikuussa. Brandstätter sanoi Trinity-projektin symboloivan kehityksen kolmea loikkaa. Tuo nimihän tulee latinan sanasta "trinitas", joka tarkoittaa kolminaisuutta. Volkswagenille tätä edustaa kolme teemaa: täysin uusi sähköinen perusrakenne uudella ohjelmistolla, yksittäisen automallin personoinnin yksinkertaistaminen sekä täysin verkottunut sekä älykäs tuotantolaitos Wolfsburgissa.

Kuvat ja lähde: Volkswagen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat