7.5.2020 Ajoneuvot Volvo panostaa valotutkaan autonomian nimissä – lidarista tulossa jopa vakiovaruste Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Light Detection and Ranging, eli LiDAR-valotutkateknologia on merkittävä osa Volvon lähivuosien autonomiasuunnitelmia. Seuraavan polven XC90:ssä järjestelmä saattaa olla jopa vakiovaruste. Volvo on kertonut suunnitelmistaan autonomisen ajamisen suhteen. Ruotsalaismerkin suunnitelmissa on tuoda autonomisen ajamisen mahdollistava laitteisto vuoden 2022 tuotannosta alkaen. Varsinainen käyttöönotto tapahtuu kuitenkin aalloittain yhtiön varmistuttua teknologian toimivuudesta eri tieosuuksilla.Volvon teknologiasuunnitelmien kulmakivenä on seuraavan sukupolven SPA2-pohjarakenne, joka nähdään ensimmäisenä kolmannen polven XC90:ssä. Myöhemmin 60- ja 90-sarjojen pohjana oleva SPA2 kattaa myös esimerkiksi seuraavat V60- ja XC60-mallit. Tavoitteena on tilanne, jossa kolmasosa myydyistä autoista on varustettu autonomisen ajon mahdollistavalla laitteistolla 2025. Samalla Volvo selvittää teknologiakumppani Luminarin kanssa mahdollisuutta tuoda autonomisen ajon mahdollistava lidar-valotutkatekniikka vakiovarusteeksi SPA2-pohjaisiin autoihin.Alkuvaiheessa kyseessä on kuitenkin Volvon Highway Pilot -avustimen ympärille rakentuva varustepaketti. Järjestelmä koostuu Zenuityn valmistamasta Z2-ohjelmistosta, kameroista, tutkista, ohjauksen ja jarrutuksen varajärjestelmistä sekä Luminarin valmistamasta lidar-järjestelmästä. Volvo on havainnollistanut sensorin sijoittelua oheisilla kuvilla.Luminarin lidar-järjestelmä antaa autolle mahdollisuuden luoda kolmiulotteinen malli auton ympäristöstä reaaliajassa miljoonien laservalopisteiden avulla. Järjestelmä kykenee erottamaan ihmisen asennon raajojen tarkkuudella 250 metristä ja tunnistamaan liikenteen kookkaat kohteet 500 metristä. Tämä antaa autonomiajärjestelmälle jopa yli 10 sekuntia näkymää ajoneuvon nopeudesta riippuen. Luminarin Iris-järjestelmä vertautuukin positiivisesti moniin muihin lidar-vaihtoehtoihin nähden.Luminarin valmistama Iris-järjestelmä on tuonut lidar-teknologian hintaa voimakkaasti alas, samalla kun järjestelmän havaintoetäisyydet ovat kasvaneet.Yhdysvaltalainen teknologiayhtiö on saanut urakoitua myös lidarin hinnan suhteen. Luminarin autonomista ajoa tukeva järjestelmä maksaa noin 1 000 dollaria ja ajoavustimia tukeva järjestelmä saadaan autoon noin 500 dollarin hinnalla.Vaikka Luminar työskentelee myös muiden autonvalmistajien kanssa, tulee Volvosta sen ensimmäinen kumppani järjestelmän sarjatuotannon suhteen. Volvon kohdalla järjestelmän kustannus on "kolminumeroinen" Luminarin edustajan mukaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAktivoidaan vasta hyväksymisen jälkeenVolvo aikoo hyväksyä autonomisen ajon järjestelmänsä käyttöön asteittain. Valmistaja voisi nimittää järjestelmäänsä myös tason 4 autonomiseksi, merkiten, että auto voi ajaa itseään, mutta se on edelleen varustettu ohjauspyörällä ja polkimilla.– Autonomiatasot eivät täysin selvennä sitä, mihin me pyrimme. Tämä ei ole itseajava järjestelmä, joka voi viedä sinut ovelta ovelle tai ajaa millä tahansa kadulla missä tahansa liikennetilanteessa tai säässä. Me määritämme kirurgisella tarkkuudella ne rajat, milloin tämä järjestelmä on turvallinen ja varma. Moottoritiet ovat paras aloituspaikka, sillä suurelle määrälle asiakkaitamme järjestelmä tuo käyttökelpoisen ratkaisun erittäin ärsyttävälle osuutta työmatkaa, määrittelee Volvon teknologiajohtaja Henrik Green.Moottoritiet ovat myös paljon kaupunkien keskustoja hallitumpia ympäristöjä.– Tarvitsemme oikeustieteelliset kehykset voidaksemme tyyppihyväksyä auton. Toiseksi meidän täytyy varmistaa ja varmistua moottoritieosuuksista, joissa voimme aktivoida ominaisuuden, Green kertoi Automotive News Europelle.Volvo ei ole yksin tilanteessaan laindsäädännön kanssa. Audi luopui hiljattain Traffic Jam Pilot -ruuhka-avustimensa esittelystä A8-edustusmalliin, vedoten epäselvään lainsäädäntöön. BMW on kuitenkin tuomassa vastaavan toiminnon iNext-lippulaivamallissaan 2021 ja Mercedes-Benzin kerrotaan tuovan ilman kuljettajan jatkuvaa huomiota toimivan järjestelmänsä jo tänä vuonna uudessa S-sarjassa.Volvolla uskotaan, että autonomisen ajon toimintaverkosto tulee alussa seurailemaan matkapuhelinten kuuluvuusalueita.– Tulee olemaan kartta, jossa muutama tärkein valtaväylä yhdistää avainkaupunkeja. Aloitamme sieltä ja se kasvaa siitä, Green kommentoi.– Meillä on hyvät suhteet viranomaisiin, ei vain Ruotsissa, mutta myös Yhdysvalloissa NHTSA:n kanssa ja monissa muissa maissa, Green jatkoi.Volvo-johtaja vahvisti, että mikäli tapahtuu onnettomuus järjestelmä kytkettynä päälle, Volvo ottaa vastuun tapahtumista.– Sanomme, että auto on vastuussa, kun sitä ei valvota. Kuljettaja ei ole osallisena.Lähteet: Automotive News Europe, Volvo Kuvat: Volvo Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla