4.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Luotettavaa tietoa ja yllätys takana ajavalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Hyundai Ioniq Electric suoriutui mallikkaasti talvisesta ajorupeamasta parhaillaan yli 200 kilometrin päivämatkoin. Takana ajaneelle latausta pyytävä Ioniq järjesti yllätyksen. Vuosi sähköllä -testimme Hyundai Ioniq Electric vietti vuodenvaihteen juhlapyhät perinteiseen suomalaiseen tapaan maalla. Lumipyryt ja nollan molemmin puolin vaihtelevat lämpötilat olivat arkea. Samoin arkea oli se, että täyteen ladattu Ioniq tarjosi säännönmukaisesti enintään 180 km ajomatkaa ennen seuraavaa latausta. Kun tämä oli etukäteen tiedossa, ei latauksen riittävyys aiheuttanut suurempia ongelmia – varautumista ja etukäteissuunnittelua sen sijaan tarvittiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiitettävä tarkkuus Lumi- ja räntäsateiden keskellä eniten ilahdutti ja yllätti Hyundain ajotietokoneen tarkkuus. Kun ajomatkaa luvattiin 180 kilometriä, putosi lupaus reilun 100 kilometrin ajomatkalla enimmillään noin 10 kilometriä enemmän kuin todellinen ajettu matka olisi edellyttänyt. Kun kyseessä vielä oli ajo pääsääntöisesti moottoritiellä ja kaikilla mukavuuksilla istuinlämmittimestä alkaen, voi tuota tarkkuutta pitää todella hyvänä suorituksena. Sähköauton akkujen yhdellä latauksella tarjoama ajomatka on vielä toistaiseksi Suomessa aivan yksiselitteinen kynnyskysymys sähköautoon siirtymistä harkitseville. Harvan pikalatausasemien verkoston vuoksi vähänkin pidemmät ajoreitit on suunniteltava etukäteen ihan eri tavalla kuin perinteisellä bensiini- tai dieselautolla matkatessa. Tätä suunnittelua helpottaa oleellisesti, kun ajotietokoneen näyttämään arvioon voi luottaa. Toinen puoli asiaa on tietenkin se, että parhaimmillaan valmistaja lupailee Hyundai Ioniqille jopa 280 kilometrin toimintamatkaa. Tätä ei vielä meidän ajossamme ole nähty. Ehkä sitten kesällä. Kylmää kyytiä Aina ei voi lähteä liikkeelle täysin akuin. Varhaisaamun liikenteessä Hyundai Ioniqin lupaus 98 kilometrin ajomatkasta käytettävissä olevalla latauksella oli hiukan huolestuttava, kun navigaattori samaan aikaan näytti, että matkaa seuraavalle pikalatausasemalle on 86 kilometriä. Tässä vaiheessa luotto ajotietokoneeseen oli jo niin vahva, että matkaan lähdettiin luottavaisin mielin. Puolimatkassa ajotietokoneen lukemat putosivat kuitenkin jo alle jäljellä olevan taipaleen. Tässä vaiheessa otettiin käyttöön tuttu keino: ilmastointi kiinni. Vähitellen matkustamoon hiipi viileys. Kuljettajan vireystila säilyi korkealla tasolla myös jäljellä olevia kilometrejä seuraillessa. Pyörähtipä jo mielessä varasuunnitelmakin: mitäs sitten, jos akuista todella loppuu virta ennen määränpäätä? Etanan vauhtia Huuruisten sivuikkunoiden läpi kajasti jo tavoitellun pikalatausaseman valopylväs. Mutta sitten se tapahtui. Töksähtävä hidastus ja mittaristoon ilmestyi tiukka varoitus. Ajomatkaa oli jäljellä tietokoneen mukaan kuusi kilometriä ja järjestelmä päätti rajoittaa kuljettajan käytössä olevat tehot minimiin. Nyt alkoi matelu kohti viimeistä valo-ohjattua risteystä, josta lopulta pääsi kääntymään latausaseman pihalle. Matka ei ollut edes kilometriä, mutta henkisesti se oli todella pitkä. Mitä mahtoi ajatella se takana tulleen kaupunkimaasturin kuljettaja, kun Ioniq edessä ensin hidasti yllättäen ja voimakkaasti ilman mitään liikenteestä johtuvaa syytä ja jatkoi sen jälkeen madellen eteenpäin. Aamuliikenteessä on helppo arvata, että Ioniqin hidastelun syytä tuntematon kanssa-autoilija saattaa pitää moista jopa kiusantekona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tasan 38 minuuttia Lataustolpan mukaan Ioniqin latausta oli jäljellä neljä prosenttia. Charge & Drive -pikalataus käynnistyi avainnipun polettia laitteelle vilauttamalla. Latauspistooli kiinni ja odottelemaan. Tällä latauspisteellä latauksen etenemistä olisi voinut halutessaan seurata laitteen näytöstä. Se ei kuitenkaan talviaamun viileydessä houkutellut, varsinkaan kun viileys oli tullut tykö jo ajonaikana lämmittämättömässä autossa. Aamukahvit, pieni lepo tai hetki somekanavissa ja matka voi taas jatkua. Nopealla CCS-latauksella akut saatiin täyteen 38 minuutissa. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt