4.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Luotettavaa tietoa ja yllätys takana ajavalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Hyundai Ioniq Electric suoriutui mallikkaasti talvisesta ajorupeamasta parhaillaan yli 200 kilometrin päivämatkoin. Takana ajaneelle latausta pyytävä Ioniq järjesti yllätyksen. Vuosi sähköllä -testimme Hyundai Ioniq Electric vietti vuodenvaihteen juhlapyhät perinteiseen suomalaiseen tapaan maalla. Lumipyryt ja nollan molemmin puolin vaihtelevat lämpötilat olivat arkea. Samoin arkea oli se, että täyteen ladattu Ioniq tarjosi säännönmukaisesti enintään 180 km ajomatkaa ennen seuraavaa latausta.Kun tämä oli etukäteen tiedossa, ei latauksen riittävyys aiheuttanut suurempia ongelmia – varautumista ja etukäteissuunnittelua sen sijaan tarvittiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiitettävä tarkkuusLumi- ja räntäsateiden keskellä eniten ilahdutti ja yllätti Hyundain ajotietokoneen tarkkuus. Kun ajomatkaa luvattiin 180 kilometriä, putosi lupaus reilun 100 kilometrin ajomatkalla enimmillään noin 10 kilometriä enemmän kuin todellinen ajettu matka olisi edellyttänyt. Kun kyseessä vielä oli ajo pääsääntöisesti moottoritiellä ja kaikilla mukavuuksilla istuinlämmittimestä alkaen, voi tuota tarkkuutta pitää todella hyvänä suorituksena.Sähköauton akkujen yhdellä latauksella tarjoama ajomatka on vielä toistaiseksi Suomessa aivan yksiselitteinen kynnyskysymys sähköautoon siirtymistä harkitseville. Harvan pikalatausasemien verkoston vuoksi vähänkin pidemmät ajoreitit on suunniteltava etukäteen ihan eri tavalla kuin perinteisellä bensiini- tai dieselautolla matkatessa. Tätä suunnittelua helpottaa oleellisesti, kun ajotietokoneen näyttämään arvioon voi luottaa.Toinen puoli asiaa on tietenkin se, että parhaimmillaan valmistaja lupailee Hyundai Ioniqille jopa 280 kilometrin toimintamatkaa. Tätä ei vielä meidän ajossamme ole nähty. Ehkä sitten kesällä.Kylmää kyytiäAina ei voi lähteä liikkeelle täysin akuin. Varhaisaamun liikenteessä Hyundai Ioniqin lupaus 98 kilometrin ajomatkasta käytettävissä olevalla latauksella oli hiukan huolestuttava, kun navigaattori samaan aikaan näytti, että matkaa seuraavalle pikalatausasemalle on 86 kilometriä. Tässä vaiheessa luotto ajotietokoneeseen oli jo niin vahva, että matkaan lähdettiin luottavaisin mielin.Puolimatkassa ajotietokoneen lukemat putosivat kuitenkin jo alle jäljellä olevan taipaleen. Tässä vaiheessa otettiin käyttöön tuttu keino: ilmastointi kiinni. Vähitellen matkustamoon hiipi viileys. Kuljettajan vireystila säilyi korkealla tasolla myös jäljellä olevia kilometrejä seuraillessa. Pyörähtipä jo mielessä varasuunnitelmakin: mitäs sitten, jos akuista todella loppuu virta ennen määränpäätä?Etanan vauhtiaHuuruisten sivuikkunoiden läpi kajasti jo tavoitellun pikalatausaseman valopylväs. Mutta sitten se tapahtui.Töksähtävä hidastus ja mittaristoon ilmestyi tiukka varoitus. Ajomatkaa oli jäljellä tietokoneen mukaan kuusi kilometriä ja järjestelmä päätti rajoittaa kuljettajan käytössä olevat tehot minimiin. Nyt alkoi matelu kohti viimeistä valo-ohjattua risteystä, josta lopulta pääsi kääntymään latausaseman pihalle.Matka ei ollut edes kilometriä, mutta henkisesti se oli todella pitkä. Mitä mahtoi ajatella se takana tulleen kaupunkimaasturin kuljettaja, kun Ioniq edessä ensin hidasti yllättäen ja voimakkaasti ilman mitään liikenteestä johtuvaa syytä ja jatkoi sen jälkeen madellen eteenpäin. Aamuliikenteessä on helppo arvata, että Ioniqin hidastelun syytä tuntematon kanssa-autoilija saattaa pitää moista jopa kiusantekona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasan 38 minuuttiaLataustolpan mukaan Ioniqin latausta oli jäljellä neljä prosenttia. Charge & Drive -pikalataus käynnistyi avainnipun polettia laitteelle vilauttamalla. Latauspistooli kiinni ja odottelemaan. Tällä latauspisteellä latauksen etenemistä olisi voinut halutessaan seurata laitteen näytöstä. Se ei kuitenkaan talviaamun viileydessä houkutellut, varsinkaan kun viileys oli tullut tykö jo ajonaikana lämmittämättömässä autossa.Aamukahvit, pieni lepo tai hetki somekanavissa ja matka voi taas jatkua. Nopealla CCS-latauksella akut saatiin täyteen 38 minuutissa.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous