4.1.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Luotettavaa tietoa ja yllätys takana ajavalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Hyundai Ioniq Electric suoriutui mallikkaasti talvisesta ajorupeamasta parhaillaan yli 200 kilometrin päivämatkoin. Takana ajaneelle latausta pyytävä Ioniq järjesti yllätyksen. Vuosi sähköllä -testimme Hyundai Ioniq Electric vietti vuodenvaihteen juhlapyhät perinteiseen suomalaiseen tapaan maalla. Lumipyryt ja nollan molemmin puolin vaihtelevat lämpötilat olivat arkea. Samoin arkea oli se, että täyteen ladattu Ioniq tarjosi säännönmukaisesti enintään 180 km ajomatkaa ennen seuraavaa latausta.Kun tämä oli etukäteen tiedossa, ei latauksen riittävyys aiheuttanut suurempia ongelmia – varautumista ja etukäteissuunnittelua sen sijaan tarvittiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiitettävä tarkkuusLumi- ja räntäsateiden keskellä eniten ilahdutti ja yllätti Hyundain ajotietokoneen tarkkuus. Kun ajomatkaa luvattiin 180 kilometriä, putosi lupaus reilun 100 kilometrin ajomatkalla enimmillään noin 10 kilometriä enemmän kuin todellinen ajettu matka olisi edellyttänyt. Kun kyseessä vielä oli ajo pääsääntöisesti moottoritiellä ja kaikilla mukavuuksilla istuinlämmittimestä alkaen, voi tuota tarkkuutta pitää todella hyvänä suorituksena.Sähköauton akkujen yhdellä latauksella tarjoama ajomatka on vielä toistaiseksi Suomessa aivan yksiselitteinen kynnyskysymys sähköautoon siirtymistä harkitseville. Harvan pikalatausasemien verkoston vuoksi vähänkin pidemmät ajoreitit on suunniteltava etukäteen ihan eri tavalla kuin perinteisellä bensiini- tai dieselautolla matkatessa. Tätä suunnittelua helpottaa oleellisesti, kun ajotietokoneen näyttämään arvioon voi luottaa.Toinen puoli asiaa on tietenkin se, että parhaimmillaan valmistaja lupailee Hyundai Ioniqille jopa 280 kilometrin toimintamatkaa. Tätä ei vielä meidän ajossamme ole nähty. Ehkä sitten kesällä.Kylmää kyytiäAina ei voi lähteä liikkeelle täysin akuin. Varhaisaamun liikenteessä Hyundai Ioniqin lupaus 98 kilometrin ajomatkasta käytettävissä olevalla latauksella oli hiukan huolestuttava, kun navigaattori samaan aikaan näytti, että matkaa seuraavalle pikalatausasemalle on 86 kilometriä. Tässä vaiheessa luotto ajotietokoneeseen oli jo niin vahva, että matkaan lähdettiin luottavaisin mielin.Puolimatkassa ajotietokoneen lukemat putosivat kuitenkin jo alle jäljellä olevan taipaleen. Tässä vaiheessa otettiin käyttöön tuttu keino: ilmastointi kiinni. Vähitellen matkustamoon hiipi viileys. Kuljettajan vireystila säilyi korkealla tasolla myös jäljellä olevia kilometrejä seuraillessa. Pyörähtipä jo mielessä varasuunnitelmakin: mitäs sitten, jos akuista todella loppuu virta ennen määränpäätä?Etanan vauhtiaHuuruisten sivuikkunoiden läpi kajasti jo tavoitellun pikalatausaseman valopylväs. Mutta sitten se tapahtui.Töksähtävä hidastus ja mittaristoon ilmestyi tiukka varoitus. Ajomatkaa oli jäljellä tietokoneen mukaan kuusi kilometriä ja järjestelmä päätti rajoittaa kuljettajan käytössä olevat tehot minimiin. Nyt alkoi matelu kohti viimeistä valo-ohjattua risteystä, josta lopulta pääsi kääntymään latausaseman pihalle.Matka ei ollut edes kilometriä, mutta henkisesti se oli todella pitkä. Mitä mahtoi ajatella se takana tulleen kaupunkimaasturin kuljettaja, kun Ioniq edessä ensin hidasti yllättäen ja voimakkaasti ilman mitään liikenteestä johtuvaa syytä ja jatkoi sen jälkeen madellen eteenpäin. Aamuliikenteessä on helppo arvata, että Ioniqin hidastelun syytä tuntematon kanssa-autoilija saattaa pitää moista jopa kiusantekona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasan 38 minuuttiaLataustolpan mukaan Ioniqin latausta oli jäljellä neljä prosenttia. Charge & Drive -pikalataus käynnistyi avainnipun polettia laitteelle vilauttamalla. Latauspistooli kiinni ja odottelemaan. Tällä latauspisteellä latauksen etenemistä olisi voinut halutessaan seurata laitteen näytöstä. Se ei kuitenkaan talviaamun viileydessä houkutellut, varsinkaan kun viileys oli tullut tykö jo ajonaikana lämmittämättömässä autossa.Aamukahvit, pieni lepo tai hetki somekanavissa ja matka voi taas jatkua. Nopealla CCS-latauksella akut saatiin täyteen 38 minuutissa.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen