13.8.2021 Ajoneuvot VW: Näin ajat sähköautolla oikein – jarrutus vai rullaus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen vastaa nyt kuinka ajat sähköautolla oikein taloudellisesti. Lyhyesti sanottuna rullaaminen on jarruttamista parempi vaihtoehto. Volkswagen neuvoo, kuinka ajat sähköautolla oikein taloudellisesta näkövinkkelistä. Ohjeet on kohdistettu toimimaan merkin omilla ID.3 ja ID.4-sähköautoilla, mutta näitä voi kyllä soveltaa laajemminkin. Tärkeimpänä nostona rullaaminen on jarrutusenergian talteenottoa tehokkaampi vaihtoehto.Jostain syystä jarrutusenergian talteenotto on luonut täysin vääränlaisia mielikuvia eikä markkinointiviestintä auta asiaa. Jarrutusenergian talteenotto ei suinkaan luo lisää energiaa tyhjästä, sillä se ei ole fysiikan lakien mukaan mahdollista. Tässä yksinkertaisesti pyritään ottamaan parempaan käyttöön mahdollisimman paljon autoa eteenpäin vievästä energiasta joka meinataan muuntaa jarrupolkimen välityksellä muun muassa lämmöksi ja ääneksi.Volkswagen on lähestynyt ongelmaa ID.4-sähköauton kanssa älykkäällä järjestelmällä joka suosii rullausta ja siirtyy vain tarpeen tullen hyödyntämään jarrutusenergian talteenottoa. Tärkeimpänä tavoitteena on ollut juurikin maksimaalinen taloudellisuus. Tästä syystä D-asennossa auto useimmissa tapauksissa rullaa moottori sammutettuna, kun kuljettaja nostaa jalan tehopolkimelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuinka ajat sähköautolla oikein? Jarrutus vai rullaus?Mitä pitäisi tapahtua, kun sähköauton kuljettaja nostaa jalkansa tehopolkimelta? Pitäisikö sähkömoottorin voimalinjan toimia generaattorina, joka muuntaa kineettisen energian sähköenergiaksi, vai pitäisikö auton hyödyntää vauhti rullaamalla vapaalla eikä tuottaa sähköenergiaa?Uuden sähköisen SUV-mallin, ID.4:n – samoin kuin kompaktin ID.3:n – tapauksessa Volkswagen valitsi taloudellisemman strategian: rullaus on etusijalla, sillä energian muuntaminen johtaa väistämättä siihen, että osa energiasta hukataan. Ikiliikkujaa kun ei ole vieläkään keksitty, joten hyötysuhde ei koskaan ole 100 prosenttia. Tämä koskee D-ajotilaa, joka aktivoituu aina auto käynnistettäessä – kuljettaja voi toki valita halutessaan toisin.Rullaustoiminto alkaa, kun kuljettaja nostaa jalan oikeanpuoleiselta polkimelta – tähän olisi hyvä totutella ennakoimalla liikennettä. Jos kuljettajan tarvitsee hidastaa enemmän, hän painaa jarrupoljinta ja aktivoi samalla jarrutusenergian talteenoton eli rekuperaation.Sähkömoottori huolehtii jarrutuksesta lähes kaikissa päivittäisissä jarrutuksissa, aina 0,25 g hidastuvuuteen asti. Sähköinen jarrutehostin aktivoi pyöräjarrut vain silloin, kun on jarrutettava tuota voimakkaammin. Jarrutuksen siirtyminen sähköstä hydrauliseen jarruun tapahtuu lähes huomaamatta – erittäin tarkan ja nopean jarru- ja voimalinjajärjestelmähallinnan ansiosta. Järjestelmät varmistavat, että rekuperaatiosta aina huolehtivilla takapyörillä on riittävä pito eli talven liukkailla tilanne on hieman toinen.Volkswagenilla Eco AssistanceJokaisessa ID.4:ssa on vakiona ennakoiva Eco Assistance -järjestelmä. Se analysoi navigointijärjestelmästä ja ajoneuvon antureista saamiaan tietoja ja auttaa kuljettajaa ajamaan taloudellisemmin.Kun ID.4 lähestyy hitaammin ajettavia alueita, kuten taajamia, risteyksiä tai mutkia, Eco Assistance ohjeistaa kuljettajaa nostamaan jalan pois tehopolkimelta. Siitä eteenpäin järjestelmä hallinnoi rullausta ja energian talteenottoa ilman, että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään. Auto reagoi samalla tavalla myös saavuttaessaan hitaammin kulkevaa ajoneuvoa.Kuljettaja voi halutessaan vaihtaa ajotilan D ajotilaan B (Brake eli jarru) valintakytkimestä. Tässä ajotilassa ID.4:n rekuperoi energiaa kaikissa hidastustilanteissa, mutta ei silti aivan auton pysähtymiseen asti.Raja on asetettu 0,13 g:n hidastuvuuteen, jolloin vauhti hidastuu vielä havaittavasti, mutta kuljettaja ei voi vielä ajaa käyttämällä pelkkää kaasupoljinta sekä kiihdyttämiseen että jarruttamiseen. Tämä on Volkswagenin valinta ja sen tavoitteena on ollut vaivattoman ajotuntuman saavuttaminen.Joissain tilanteissa myös akun varaustaso rajoittaa. Jos akku on ladattu täyteen, siihen ei voida varastoida enää rekuperoitua energiaa – tällöin on tyytyminen rullaamiseen tai kulutettava perinteisiä pyöräjarruja. Nämä tilanteet ovat luonnollisesti hyvin harvinaisia.Lähde: Volkswagen Kuvituskuvat: Jari Sarentaus/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”