12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarkalleen ottaen Suomen autokannassa on tällä hetkellä, marraskuun alussa 101 sähkökuorma-autoa. Kun lokakuun ensirekisteröintitilastot ynnättiin alkuvuoden tilastoihin, Suomessa ylittyi yksi rajapyykki. Suomessa on nyt rekisteröity yli sata sähkökuorma-autoa. Luku oli marraskuun alussa tarkalleen 101.Määrä on vielä pieni, mutta kasvu on ollut viime vuosina kuitenkin nopeaa. Runsas puolitoista vuotta sitten, vuoden 2022 alussa käynnistynyt sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki on lisännyt kuljetusyritysten mahdollisuuksia investoida sähkö- ja kaasuautoihin. Vuoden 2021 lopussa täyssähköisiä kuorma-autoja oli rekisterissä vain kymmenen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomi hieman EU-keskiarvoa jäljessäVaikka sähkökuorma-autojen lisääntymistahti on ollut hyvä, muista maista Suomi on jäljessä.Kuorma-autokannan sähköistymisessä nopein tahti on tammi-syyskuussa ollut EU-maista Norjassa, Sveitsissä, Ruotsissa, Tanskassa, Alankomaissa ja Islannissa. Norjassa ja Sveitsissä hieman yli 7 prosenttia alkuvuonna rekisteröidyistä kuorma-autoista on ollut sähkökäyttöisiä. Suomessa vastaava osuus on ollut 1,1 prosenttia, Ruotsissa hieman yli 6 prosenttia ja Tanskassa noin 5 prosenttia.Suomessa ollaan EU-keskiarvoakin hieman jäljessä, keskiarvon ollessa 1,2 prosenttia.Kuorma-autokannan sähköistyminen etenee Suomessa EU-keskiarvoa hitaammin siksi, että Suomessa on käytössä muita EU-maita ja Pohjoismaita raskaampia kuorma-autoja, ja sähkö käyttövoimana yleistyy painavimmissa luokissa kevyempiä painoluokkia hitaammin. Myös julkinen ja yksityinen latausverkosto ei vielä ole kattava raskaan liikenteen tarpeisiin.Kaasu käyttövoimana lähenee jo tuhattaKaasukuorma-autojen puolella on myös tapahtunut kasvua. Samaan aikaan kun Suomessa ylitettiin sähkökäyttöisten kuorma-autojen rajapyykki, kaasukäyttöisten kuorma-autojen lukumäärä lähentelee jo tuhatta. Suomessa oli marraskuun alussa rekisterissä 746 kaasukäyttöistä kuorma-autoa.Kaasukuorma-autojen määrän kasvu on ollut varsin nopeaa. Vielä vuoden 2022 lopussa niitä oli rekisterissä 400. Nopeasta kasvusta kertoo se, että tammi-lokakuussa noin 5 prosenttia ensirekisteröidyistä kuorma-autoista on ollut kaasukäyttöisiä, kun osuus on edellisinä vuosina ollut 2–3 prosenttia. Vuoden alusta lokakuun loppuun kaasukuorma-autokannan koko on kasvanut noin 35 prosentilla viime vuoden loppuun nähden. Kaasukäytön yleistymisellä on positiivisia vaikutuksia päästöjen kannalta, sillä kaasun yleistyminen vähentää merkittävästi kuorma-autoliikenteen päästöjä, sillä liikenteessä käytetty metaani on viime vuosina ollut lähes yksinomaan biometaania. Biokaasun valmistukseen käytetään erilaisia eloperäisiä jäteraaka-aineita, kuten biojätettä, jätevesilietettä, joka syntyy teollisuuden ja maatalouden sivuvirroista sekä lannasta. Kotimaisen jäteraaka-aineista valmistetun biokaasun käyttö aiheuttaa lähes 90 prosenttia vähemmän päästöjä kuin fossiilisesta dieselistä liikenteessä.Hankintatuki on hyvä kannusteSähkökäyttöiset kuorma-autot yleistyvät myös, mutta niiden hankintaa rajoittaa vielä korkeampi hinta dieselautoihin nähden.Sen vuoksi hankintatuki onkin ollut tärkeä hintaeroa tasoittava kannuste. Kaasu- ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuen noin 6 miljoonan euron kolmivuotinen määräraha varattiin loppuun syyskuussa.– Sähkökuorma-autojen yleistymistä kuorma-autokannassa jarruttaa vielä toistaiseksi suppea kuorma-autokalustolle soveltuva latausinfra sekä autojen korkea hankintahinta. Kaasukuorma-autojen hankinnassa esteenä on nesteytetyn metaanin harva jakeluverkko. Hankintatuen jatkamiselle ja jakelu- ja latausinfran kehittämiselle on suuri tarve, jotta kuorma-autoliikenteen käyttövoimamurros jatkuisi nopeana, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.Lähde Autotuojat ja -teollisuus ryMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2024 Liikenne Tehokisa kiihtyy – 600 kW pikalaturi esitelty 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 19.8.2024 Liikenne Hallitus on sitoutunut purkamaan yrityksiä ja kansalaisia haittaavia normeja – Skal antoi oman ehdotuksensa 8.2.2024 Ajoneuvot Volvolta ensimmäinen vain sähköisellä voimansiirrolla saatava kuorma-automalli 5.2.2024 Ajoneuvot Uusi Volvo FH Aero – Polttoainetalous uudelle tasolle 4.2.2024 Ajoneuvot Volvolta uusi D17-moottori – 780 hevosvoimaa ja 3800 newtonmetriä 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 31.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Fisker Ocean One numero 67 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle